Permalänk
Hedersmedlem

Uppgraderingsdags...?

Funderar på att uppgradera men vet ej om det är ekonomiskt försvarbart än. Jag har systemet i signaturen och tänkte mig först och främst att byta cpu till en lite vassare. Problemet är bara att jag vill gärna köra 250mhz fsb eftersom jag köpt minnen för just det. Vilken processor kan jag köpa och kommer det att bli någon märkbar skillnad i spel?

Kan även tänka mig att byta moderkort och cpu om det ger en märkbar prestandaboost.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Eftersom du redan har ett fett grafikkort så tycker jag du skall vänta.
6-10 månader kanske. Personligen väntar jag på dualcore AMD ;P

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem

En gammal NW 2.4 är hyfsat med i matchen fortfarande faktiskt, du kan inte överklocka den mer om du kör minnet i 5:4?.

Vad har du för kylning?
En nyare Prescott (3.0 eller 3.2) borde gå o få upp i runt 3.6-3.8 om du har ok kylning.

Sedan finns även Prescotts med 533Mhz FSB, dom kan man kräma upp rejält, över 4Ghz med ok kylning är inget problem, dock saknar dom HT, så det alternativet är nog bara kul för den som vill nå en högt procentuell överklockning.

ASUS är ju också på G med S479->478 Converter, så man kan köra Pentium-M på moderkortet om nu det är intressant för dig.

Jag hade ungefär samma system som du innan jag bytte till Pentium-M, jag bytte dock inte för att jag var missnöjd med prestandan utan för att jag ville testa något nytt.

Så bäst av allt kanske är o vänta lite då ditt system duger bra i dagsläget.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Kylning: Zalman 7000cu
Klockning: Har testat upp till ca 290 FSB och det gick fast vet inte om det var hundra stabilt. (Gick bara in i windows och slösurfade lite) Den borde vara stabil en bra bit över 250 iaf. Är det lönt prestandamässigt att köra 5:4?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Med den kylningen får du iallafall inga problem att överklocka en eventuell framtida CPU.

Om det lönar sig eller inte är svårt att säga, vissa applikationer kommer kanske gå som förr i princip, men i andra typ spel, kommer du se en förbättring om du kommer högre i 5:4.

Man får labba lite och köra olika benchmarks för o se skillnaden i vissa fall.
Annars borde du uppleva skillnaden själv

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb