Grafikkort och deras ljudnivåer

Permalänk
Medlem

Grafikkort och deras ljudnivåer

Har just börjat spela World of Warcraft och märkt som sagt att kortet mitt inte räcker till i alla lägen. Det hackar här och där.

Sitter med en p4 2.4 512ddr samt ett Geforce 4 Ti4200 AGP kort.
Och när jag kikade på Toms Hardware så kunde man bara garva åt hur långt nere det låg.

Har redan tänkt att köpa mer minne samt funderar på att köpa detta grafikkortet: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306283

Men det jag undrar är hur mycket korten i 6600GT serien egentligen låter.

Verkar lite som att alla bara snackar om prestandan och aldrig om hur mycket de faktiskt låter. Dröm-scenariet hade varit om kort-tillverkarna meddelande oss köpare hur mycket de faktiskt låter likt fläkt tillverkarna när det gäller cpu-fläktar. Tyvärr verkar det vara en bit dit :(.

Tacksam för alla svar, som kan leda mig på rätt väg :).

Permalänk
Medlem

Köpte ett leadtek 6600gt agp som ska vara ett av de tystaste korten. Visst, det var "mycket" tystare än mitt gamla gf2 kort, men eftersom jag vill ha en väldigt tyst dator bytte jag kylning till en zalman och det blev "knäpptyst". Jag kör zalmanfläkten på låga varv och har 39 grader i idle och 59 vid load.

För en "normal" användare som är ute efter en dator med "hygglig" ljudnivå är leadtek 6600gt ett bra köp tror jag.

lite info om bytet:
När jag bytt till zalman och startat datorn var jag väldigt överraskad över den låga ljudnivån. Såg att graffetempen låg på 40 och var nöjd. Satte igång ett spel för att se hur mycket den kom upp i vid load. spelade i ca 7-8 min och kollade tempen. Fick en smärre chock då den låg i 92 grader. Va, hela 25 grader mer än originalkylning. Stängde av spelet och märkte att tempen sjönk väldigt långsamt. Misstänkte direkt att fläkten inte var igång, och det var helt rätt. Hade kopplat fläkten fel. Satte igång fläkten och blev nöjd med att ljudnivån inte ändrades jämfört med när den var avstängd.

Permalänk
Medlem

Zalman fläkt?

Hur ser den ut och hur monterar men en sådan är lite nybörjare på sådana ting.

En länk där man kan se en sådan vore trevligt.

Verka grafikkortet jag hade tänkt bra annars ?

Enda jag vet är väl i princip att en vän till mig monterat bort fläkten på sitt ex av Geforce4 ti4200 och monterat dit en kylfläns ifrån Zalman istället.

Tack för svaret

Permalänk
Medlem

kolla in denna tråd, finns bilder på zalman vf700 (denna med flera, 8 st, små kylelement som ligger bredvid)
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=41427...

annars är det bara att kolla hos själva zalman eller www.webhallen.com för flera bilder.
På mitt leadtek var det svårare att ta bort originalfläkten än att montera den nya zalman.
Kunde inte heller montera någon av minneskylarna.

Permalänk
Medlem

Man kan väl säga att dagens snabba grafikkort låter en hel del med standardkylaren. Alla har vi olika preferenser, men jag köpte ett Galaxy Geforce 6800 med Arctic coolings VGA kylare på, men den lät enligt mig alldeles för mycket. Bytte till ovan nämnda zalman-kylare och på 5v nivån har jag nu fått en fullt acceptabel ljudnivå, den som påstår att den är ljudlös ljuger eller har extremt dålig hörsel, men den är tillräckligt låg enligt mig. Kör du i 12v utförande så låter den ungefär som arctic coolings kylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av istorage
KJag kör zalmanfläkten på låga varv och har 39 grader i idle och 59 vid load.

Hur kontrollerar man tempen på grafikkortet?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Den är säkert inte ljudlös, men i mitt system är den det då jag inte hörde någon skillnad mellan avstängd och 5v. Kör med Sonata + tilläggsisolering + isolerat "antechålen". Alla andra fläkar (2x120 + zalman cpukylare) körs på < 1000 rpm. Det enda som låter för tillfället är psu-fläkten.

Kolla tempen kan du göra med rivaturner eller helt enkelt om du laddar ner nvidias senaste officiella 71.84 och kollar under temparaturfliken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av istorage
Kolla tempen kan du göra med rivaturner eller helt enkelt om du laddar ner nvidias senaste officiella 71.84 och kollar under temparaturfliken.

Så, nu har jag 71.84, men var är temperaturfliken?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Re:

Själv är jag lite nojig att paja själva kortet om jag byter fläkt och grejer på kortet.

Vart kan man köpa en sådan fläkt? (Gärna direkt länk)

Verkade kortet jag valt annars bra?

Får man med instruktioner hur man skall göra då man köper zalman fläkten?

Jag antar att garantin flyger åt fanders när man byter fläkt så finns det någon dumbo guide för oss som ej är proffs?

Trist när ej tillverkarna ens försöker göra det så tyst som möjligt :(.

-----------------------

Tacksam för alla svar.

Permalänk
Medlem

Jag utgår från att garantin ryker ifall man byter kylning.
När man byter måste man alltid tänka på att det finns en risk att kortet går sönder (sök på forumet så hittar du några enstaka fall), men jag tog den risken.
Jag hade aldrig gjort det förut, men det gick bra.
Det följer med en ganska bra instruktion för hur man monterar nya kylningen, men det finns ingen instruktion för hur du tar bort originalkylning, men det klurar man ut ganska snabbt.

Överväg ditt behov och rikerna. Är det värt det? Jag ville verkligen ha en tyst dator så jag tog risken som sagt.

http://www.mycom.se/produkt/zalman_zm_vf700_alcu_vga_kylning_...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=37510

Finns en variant med endast koppar som ska kyla lite (ett par tre grader kanske) bättre. Den kostar lite mer, men den väger också lite mer. Jag föredrog varianten med en blandning av koppar och aluminium.

lycka till

Permalänk
Medlem

Så här installerar du. Tryck ba på Installation Movie flash
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=150&code=013

Permalänk
Medlem

mmm ziad

Permalänk
Medlem

Jo, klart garantin ryker. Men du måste väl inte nämna att det har varit en annan kylare monterad om det går sönder?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Re:

Så den Zalman kylaren som de flesta av er använder funkar till detta kort? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306283

Förresten, räcker 128mb ddr versionen av kortet. Har inte lust och lägga mer 2000-2200:- på ett kort. För sedan tillkommer Zalman kylaren uppepå det.

Om det är så, får bli att köpa det där gainward grafikkortet och byta till Zalman kylare nästa löning :).

Återigen tack för alla svar.

Iv@nhoe