Permalänk
Medlem

Design och tips?

Hej

http://www.frip.dk/mCOBRA

Ni behöver inte lägga onödiga kommentarer om:
Texten som är skriven, den finns där för ett syfte.
Och det syftet är för att se hur designen funkar ihop med kodning/innehållet.

Var tycker ni om designen?
Jag vet om att dom gula kvadraterna framför nyheterna etc inte ska se ut så där, dom fixas.

Vad tycker ni om affärsidéen?
Är det något att satsa på eller finns det redan för många liknande sidor?

Om ni tycker att mitt "projekt" verkar intressant, och ni skulle kunna tänka er att hjälpa till - jag behöver en duktig .ASP kodare
(PHP klarar jag av själv). Maila till c.schalling@gmail.com

Tack på förhand.

Visa signatur

Deviations Hemsidan

Har lagt ut över 13000 på mp3 spelare och tillbehör - iAudio x5:an är störtskön

Permalänk
Hedersmedlem

Well, idén är nog bra. Jag tror helt klart det finns en marknad för era produkter.

MEN, no offence nu, men året är 2005 och nu följer vi rekommendationerna från W3 (www.w3.org).

Designen är dålig för kodningen är inte semantisk, skiljer ej innehåll från design, man bör inte använda bilder för text (förutom i små mängder & då i kombination med text för dem som t.ex inte använder bilder). Texten är liten och eftersom den är satt i fasta bildpunkter (px) går den ej att ändra i t.ex Internet Explorer (använd ett relativt mått som em, %, eller small, xx-small osv). Hur kul är det om en potentiell kund inte kan läsa vad ni skrivit?

Själva layouten är det dock inget större fel på, den är faktiskt rätt snygg och man hittar lätt det man är ute efter. Loggan är också snitsig (även om texten "web solutions" är lite liten).

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.frip.dk%2F...

http://www.webstandards.org/learn/faq/

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tack

Man lär sig alltid nått nytt varje dag, hade hört talas om w3c - men förstod inte riktigt var det var. Ska försöka läsa igenom och förbättra!

Visa signatur

Deviations Hemsidan

Har lagt ut över 13000 på mp3 spelare och tillbehör - iAudio x5:an är störtskön

Permalänk

Är inte Smirnof namnskyddat?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YamahaJojje
Är inte Smirnof namnskyddat?

Orginalet heter Smirnoff men det kan vara så att de inte vill bli förväxlade osv...

EDIT: OnT: Håller med om allt det jonasy säger samt att du bör kolla till stavningen, "Dom" är talspråk, det heter "De" och "Dem" bland annat.

Sen som fortsättning på standardlinjen: tabeller ska inte användas för design, de ska användas till tabulär data. För design används CSS.

EDIT2: Sedan förstår jag inte detta:
"En dynamisk sida kodad i HTML, PHP, ASP, FLASH och sidan MÅSTE använda sig av databas."

Är sidan kodad i HTML och PHP och ASP och Flash eller är det antingen eller? Varför måste sidan använda sig av en databas? Det är väl kunden som bestämmer om denne vill ha den så pass dynamisk?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Jag vet att det är två f i orginal namnet MEN ett företag fick inte heta Absolut Whiskey för absolut hade namnskyddat sitt. Smirnoff borde ha skyddat även Smirnof tror jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fan va nice tyckte designen var jävligt snygg o stilren...

Visa signatur

Skriv vad du menar, och mena det du skriver

Permalänk
Avstängd

Precis som ovanstående talare tycker jag designen är klockren och RIKTIGT snygg!
bra jobbat[tummenupp]

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk
Medlem

Jag tycker den känns lite för klinisk och lite cs-klan över den.

Visa signatur

Sveriges största guide till tv-serier - http://www.tv-serieguiden.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj_majm
Jag tycker den känns lite för klinisk och lite cs-klan över den.

känns mycket cs-klan.

Permalänk
Avstängd

fan sluta säga att den känns cs-klan, såfall har cs-webesignarna gjort ett bra jobb ju:O

Visa signatur

Om dåliga kommentarer vore vatten skulle jag behövt en flytväst...
www.Agge.tk
-Ja har visst vart ute idag. -Vart då? -Jag öppnade fönstret förut...

Permalänk
Medlem

Tycker sidan var snygg, men ser riktigt skummt ut vid "inloggningen",
Menyn borde vara i större text och (blod), så man ser vad det stårn när det blir "mouseover". övrigt tycker jag textstorleken var ett bra val, hemsidor med "size" 12 ser oproffsiga ut,

Visa signatur

amd64 3000+ @ 2000mhz,socket 939 MSI K8T NEO2, Radeon x800xt PE Powercolor 256 vivo Idle 35c~, 2x 512 DDR kingston 400mhz (Dualchannel), maxtor 80GB 7200rpm, Nec duallayer DVD-RW CPU- idle: 35 ~ cpu full: 51 ~ . 3dmark 05: http://service.futuremark.com/compare?3dm05=653428 NY: 61103dmarks

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rewel
Tycker sidan var snygg, men ser riktigt skummt ut vid "inloggningen",
Menyn borde vara i större text och (blod), så man ser vad det stårn när det blir "mouseover". övrigt tycker jag textstorleken var ett bra val, hemsidor med "size" 12 ser oproffsiga ut,

Nej, 9px fontstorlek är allt annat än en bra textstorlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YamahaJojje
Är inte Smirnof namnskyddat?

Sidan kommer antagligen inte heta Smirnof, detta ska bara vara ett test att se hur stor efterfrågan det är på hemsid-leasing. Var ju tvungen att ha ett namn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Orginalet heter Smirnoff men det kan vara så att de inte vill bli förväxlade osv...

EDIT: OnT: Håller med om allt det jonasy säger samt att du bör kolla till stavningen, "Dom" är talspråk, det heter "De" och "Dem" bland annat.

Sen som fortsättning på standardlinjen: tabeller ska inte användas för design, de ska användas till tabulär data. För design används CSS.

EDIT2: Sedan förstår jag inte detta:
"En dynamisk sida kodad i HTML, PHP, ASP, FLASH och sidan MÅSTE använda sig av databas."

Är sidan kodad i HTML och PHP och ASP och Flash eller är det antingen eller? Varför måste sidan använda sig av en databas? Det är väl kunden som bestämmer om denne vill ha den så pass dynamisk?

Jag skrev i mitt första inlägg att ni skulle inte lägga tid på att läsa igenom texten som står på sidan eftersom det var något jag haffsade igenom på 2-3 min. Dessutom har jag inte lärt mig hur man klarar av att designa en sida HELT med css, sitter dock och klurar på det nu, det är just därför sidan är byggd med tabeller just nu.

Angående textstorleken har jag fått väldigt mycket kommentarer "hemifrån" också. Jag har alltid varit en förespråkare för en låg teckenstorlek (då jag tycker det blir snyggare, och renare). Jag tror inte min sida skulle passat i en något större teckenstorlek.

Någon som känner för att kommentera mina chanser att lyckas dra igång denna sidan?

MVH Claes Schalling

Visa signatur

Deviations Hemsidan

Har lagt ut över 13000 på mp3 spelare och tillbehör - iAudio x5:an är störtskön

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tyckte som du angående textstorlek förut, nu har jag ändrat mig. Exempelvis den här sidan, gillar att de har så stor teckenstorlek:
http://www.gnome.org/projects/beagle/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jag tyckte som du angående textstorlek förut, nu har jag ändrat mig. Exempelvis den här sidan, gillar att de har så stor teckenstorlek:
http://www.gnome.org/projects/beagle/

Tycker sidan du visade hade gjort det bra, lyckats "gömma" den "stora fonten" på ett bra sätt. Men det är ju just det som är problemet, att hitta en balans mellan design och funktionalitet. Att ha den designen jag har nu - så skulle det aldrig funka att ha storlek 12 på text, det skulle se alldeles för plottrigt ut. Och gör man designen "större" (så att man kan öka teckenstorleken), så blir inte sidan snygg

Visa signatur

Deviations Hemsidan

Har lagt ut över 13000 på mp3 spelare och tillbehör - iAudio x5:an är störtskön

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det vore kul med mer färg på sidan... Men det är ju bara jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ÅttiseX
Personligen tycker jag att det vore kul med mer färg på sidan... Men det är ju bara jag

Har du något förslag på var någonstans det ser fattigt ut med färg?
Jag vet att den inte är särskilt färgglad, men jag vill först och främst hålla min "färgpalett" - som innehåller Silver/Gult/Orange/Svart. Och skulle jag på något sätt kunna få in mer ljus färg (gult och orange) på sidan?

Sen idag där det står "Nystartat", där ska det självklart inte vara så grått och trist, där ska jag lägga in små "ikoner" för dom olika paketen som går att beställa. (IDÉER)

Visa signatur

Deviations Hemsidan

Har lagt ut över 13000 på mp3 spelare och tillbehör - iAudio x5:an är störtskön

Permalänk
Medlem

Sidhuvudet var snyggt, men resten var lite för tråkigt och litet tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mCOBRA
Har du något förslag på var någonstans det ser fattigt ut med färg?
Jag vet att den inte är särskilt färgglad, men jag vill först och främst hålla min "färgpalett" - som innehåller Silver/Gult/Orange/Svart. Och skulle jag på något sätt kunna få in mer ljus färg (gult och orange) på sidan?

Sen idag där det står "Nystartat", där ska det självklart inte vara så grått och trist, där ska jag lägga in små "ikoner" för dom olika paketen som går att beställa. (IDÉER)

Tex kan du byta ut den vita bakgrundsfärgen mot ljust gult eller orange...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

UPDATE
http://www.frip.dk/mCOBRA/

bättre? sämre?

som sagt behöver ni inte bry er om det som står, utan just bara design, upplägg, färger och koncept.

Jag har lagt märke till att den inte är så anpassad i upplösningar högre än 1024*768. Men det ska jag fixa på något sätt. Därför kommer ni säkert tycka att det är väldigt svårt att läsa om ni har högre upplösningar.

Dessutom har jag några ytterliggare idéer:
Ska jag ha en bakgrund i det yttersta lagret på sidan (det som idag är vitt) ?
Ska jag göra om menyn så att den täcker hela "Navigeringstabellen"?

MVH Claes Schalling

Visa signatur

Deviations Hemsidan

Har lagt ut över 13000 på mp3 spelare och tillbehör - iAudio x5:an är störtskön

Permalänk
Medlem

bra sida, personligen stör jag mig lite på när det tar typ halva fönstret innan man ser någon info (logga och snabblänkar först). Då har jag ändå 1280*960.
Snygg sida dock.

Psst. bilderna "water" och "ice" ligger inte perfekt i min FireFox. Den nedersta ska lite till höger. Småsaker

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLEX
bra sida, personligen stör jag mig lite på när det tar typ halva fönstret innan man ser någon info (logga och snabblänkar först). Då har jag ändå 1280*960.
Snygg sida dock.

Psst. bilderna "water" och "ice" ligger inte perfekt i min FireFox. Den nedersta ska lite till höger. Småsaker

Tack för den informationen :), hade inte märkt det själv och ändå sitter jag noga och granskar sidan på flera datorer.
Det där med upplösningen vet jag mycket väl om, men med tanke på att dom flesta börjar skaffa sig bättre och bättre datorer (och skärmar), så kommer också upplösningen att öka. I dagsläget tror jag väldigt många företag använder sig av "standard-upplösningen" 1024*768.

Visa signatur

Deviations Hemsidan

Har lagt ut över 13000 på mp3 spelare och tillbehör - iAudio x5:an är störtskön

Permalänk
Medlem

Tycker allt utan loggan med omnejd är snyggt.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isch
Tycker allt utan loggan med omnejd är snyggt.

Du tycker om allt utan loggan?, vad är det som är fel med den då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lothar
Sidhuvudet var snyggt, men resten var lite för tråkigt och litet tycker jag.

Tydligen delade meningar angående loggan.

Någon som har några idéer så jag kan göra att den passar in till den övriga sidan?

Visa signatur

Deviations Hemsidan

Har lagt ut över 13000 på mp3 spelare och tillbehör - iAudio x5:an är störtskön

Permalänk
Medlem

Om nu absolut ska ha det där klotet så tycker jag att ni ska ta bort ränderna.
Sen så tycker jag att brödtext ska vara en normal font, storlek 12 och "rak" (inte i).
Orange text på grå bakgrund är inget hit det heller.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

För liten text samt fulkod deluxe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isch
Tycker allt utan loggan med omnejd är snyggt.

Får man se något av dina verk?

En snabb fråga till alla som säger att tabeller är fel, kan ni säga exakt varför? Tycker sidan som han gjort är urläcker. Riktigt riktigt snyggt! Loggan är underbar. Buggar inget heller varken i opera, netscape, ff eller IE.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Får man se något av dina verk?

En snabb fråga till alla som säger att tabeller är fel, kan ni säga exakt varför? Tycker sidan som han gjort är urläcker. Riktigt riktigt snyggt! Loggan är underbar. Buggar inget heller varken i opera, netscape, ff eller IE.

Varför skulle han visa nått som han gjort, det är ju knappast
så att man inte får kritisera om man inte kan göra bättre själv.

Tabeller är till för att visa tabulär data inte att göra layout.

Visa signatur

Sveriges största guide till tv-serier - http://www.tv-serieguiden.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
En snabb fråga till alla som säger att tabeller är fel, kan ni säga exakt varför?

http://www.webstandards.org/learn/faq/#p3

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading