Använder CPU istället för GPU

Permalänk

Använder CPU istället för GPU

När jag försöker spela spel eller liknande så använder datorn min CPU och inte min GPU vilket jag ser på aktivitetshanteraren. Jag tog ut den ur datorn och satte in den igen och efter det uppstod problemet. Kan ni ge tips på vad jag kan testa. Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Du har antagligen kopplat in sladden från moderkortet till din skärm. Koppla in sladden i grafikkortet istället

Permalänk
Skrivet av omxz24:

Du har antagligen kopplat in sladden från moderkortet till din skärm. Koppla in sladden i grafikkortet istället

Båda skärmarna är inkopplade i GPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesgrede:

Båda skärmarna är inkopplade i GPUn

Får du bild på skärmarna och dom är kopplade till grafikkortet (och inte uttaget till cpuns grafikkort via moderkortet) så är det dessa grafikkort som driver bilderna.

Enda användningsområdet för CPU'ns grafikkort är då för beräkningar eller t.ex streaming (OBS) där du kan använda avkodaren i IGPU'n.

Har du en bild på mjukvaran du använder för att visa användning av grafikkort, samt möjligtvis en bild på din dator hur sladdarna faktiskt är kopplade?

Permalänk
Skrivet av omxz24:

Får du bild på skärmarna och dom är kopplade till grafikkortet (och inte uttaget till cpuns grafikkort via moderkortet) så är det dessa grafikkort som driver bilderna.

Enda användningsområdet för CPU'ns grafikkort är då för beräkningar eller t.ex streaming (OBS) där du kan använda avkodaren i IGPU'n.

Har du en bild på mjukvaran du använder för att visa användning av grafikkort, samt möjligtvis en bild på din dator hur sladdarna faktiskt är kopplade?

Ja jag får bild på båda skärmarna och dom är inkopplade i grafikkortet

Bild på aktivitetshanteraren

Bild i datorn
https://cdn.discordapp.com/attachments/929759463374733422/125...

Permalänk
Medlem

Märker du någon sämre prestanda änn förrrut? Borde bli kraftig försämring

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Det här säger ungefär nada om du har tabbat ut från spelet.

Kolla vilka enheter som syns i enhetshanteraren, installera om drivrutiner också är ett hett tips.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

det är inte så att du kör borderless? Om du tabbar ut medans du gör det så ser det effektivt ut som att gpun inte jobbar, testa använda RTSS (Rivatuner) för att kolla på sånt medans spelet är igång och uppe

Permalänk
Medlem

För klen CPU? Vad kör du för grejer? Blir lite lättare att hjälpa till om man vet spec.
RDR2 är ganska CPU-krävande!
Har du ett problem när du spelar eller har du bara hängt upp dig på att CPU går tungt? (detta kan vara nomalt)

Permalänk

som sagt spelmotorn är ganska cpu intensiv så inget ovanligt att man ser ganska hög cpu last i spelet.

sen som övriga säger så kan du inte kollla aktiviteten med spelet i bakgrunden då det i princip tar bort ev gpu last under tiden det inte syns.

så vill du se faktisk belastning får du kolla i något program som kan visa det live medans spelet är uppe.

sen så kanske du är lite cpu låst om du har en riktigt dass cpu ihop med ditt grafikkort men inget som borde ändras ihop med att du monterar om cpu´n såvida du inte nu lider av överhettningsproblem på cpu´n efter ommonteringen så den körs lånsammare för att försöka hålla nere temperaturen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner till grafikkortet? Om du missar kan liknande problem uppstå.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt. Så rekommenderar jag att ladda hem MSI afterburner och Rivaruner stastic server (bruka då finnas med som alternativ när man installerar afterburner) Guide: https://www.youtube.com/watch?v=2b5qsd7hRb8

Sedan är det också, beror det på vilka spel man spelar, då olika spela är mer CPU krävande än andra. Det kan också beror på vilka grafikinställningar man kör med, upplösning, om man kör med uppskalning osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Skrivet av Drally:

För klen CPU? Vad kör du för grejer? Blir lite lättare att hjälpa till om man vet spec.
RDR2 är ganska CPU-krävande!
Har du ett problem när du spelar eller har du bara hängt upp dig på att CPU går tungt? (detta kan vara nomalt)

Skrivet av Rouge of Darkness:

som sagt spelmotorn är ganska cpu intensiv så inget ovanligt att man ser ganska hög cpu last i spelet.

sen som övriga säger så kan du inte kollla aktiviteten med spelet i bakgrunden då det i princip tar bort ev gpu last under tiden det inte syns.

så vill du se faktisk belastning får du kolla i något program som kan visa det live medans spelet är uppe.

sen så kanske du är lite cpu låst om du har en riktigt dass cpu ihop med ditt grafikkort men inget som borde ändras ihop med att du monterar om cpu´n såvida du inte nu lider av överhettningsproblem på cpu´n efter ommonteringen så den körs lånsammare för att försöka hålla nere temperaturen.

Mina specs:
NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER
AMD Ryzen 5 3600 6-core
16 gb ram
m.m

Permalänk
Viking
Skrivet av hannesgrede:

Mina specs:
NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER
AMD Ryzen 5 3600 6-core
16 gb ram
m.m

Din processor har inte ens någon integrerad grafikkrets. Alltså helt omöjligt att den inte använder ditt grafikkort.
Använd t.ex MSI Afterburner för att mäta GPU- och CPU-användning medan du spelar.

Sedan kommer ett spel alltid använda både din CPU och GPU vid spelande. Bara för att CPU:n används till 50% betyder det inte att grafikkortet inte används.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av hannesgrede:

Mina specs:
NVIDIA GeForce RTX 2060 SUPER
AMD Ryzen 5 3600 6-core
16 gb ram
m.m

skulle inte tro att du är något alvarligt cpu halsad hårdvarumässigt med de komponenterna ihop

så skulle säga att du troligen efter ommonteringen av cpu eventuellt misslyckats med kylarmonteringen om det började efter att du haft av kylaren och bytt kylpastan.

orsaker till tempproblem som en ev nybörjare kan ha gjort (ingen aning om hur pass insatt du är i datorbyggande)

1. inte bytt kylpastan och återanvänder det så redanfanns på cpu´n/kylaren.
2. använt för lite kylpasta.
(eller för mycket men generellt brukar inte för mycket vara ett problem mer än att det blir lite kladdigt runt cpun.)
3. glömt dra åt kylaren ordentligt.

Ryzen är ganska känslig mot höga temps och har rätt höga tempspikar och sutar generellt att boosta nånstans runt 80°c så man vill hälst hålla sig under detta för att få ut full prestanda ur cpu´n

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows