HTPC för tv-spel. Tyst litet ITX bygge. Tips.

Permalänk
Avstängd

HTPC för tv-spel. Tyst litet ITX bygge. Tips.

Tänkte bygga ett litet "tv-spel" Eftersom det börjar bli trångt med att ha alla konsoller ståendes.
Så jag tänkte bygga en tyst liten ITX-maskin som ska klara av emulering av bland annat commodore 64, nes, snes, och sega 16bit. Gärna en N64 emulator om det finns.
Tänkte köra på ett 55w ITX nätaggregat. Och en ITX kort med enda kravet att den ska klara DDR minne och tv-ut.
Vilket kort ska man satsa på? Kan man satsa på det billigaste möjliga med TV-ut. Eller ska man satsa på något kraftigare för en eventuell N64 emulering?
Den ska också vara tyst, helst fläktlös. Och inbyggd innuti skivan på en TV-bänk från Ikea. Så där har jag en utmaning att få till det.
Så jag får satsa på tysta fläktar om jag ska få plats, Om jag inte kan fixa en kraftig fläns som kan byggas in smidigt.

Hur bra fungerar deras TV-ut? Och hur bra stöd kan man få till i emulatorerna till det. Vilka emulatorer rekommenderas. Tänker köra allt på windows 2000.

Om det inte är uppenbart så är jag inspirerad av Lack.
http://213.66.148.178/~carl/
http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=203...

Permalänk
Avstängd

jag hade en M10000-nemiaha ett tag.. den klare iallafall inte att emulera n64... playstation funkade....

finsn en tråd om en snubbe som satt på en zalman-grafikkortkyklare för att kyla en mini-itx passivt...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Okej. Om den ändå inte klarar N64 så kan jag kanske satsa på något svagare, med andra ord billigare och tystare?

Permalänk
Medlem

att emulera psx/n64 och liknande kräver en hel del hårdvara så det blir nog svårt för ett ITX-mobo. Men NES/SNES är det ingen som helst problem med

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

Okie. Men då kör jag bara på äldre snes och nes. Var ju inte säker på hur stark (svag) 3D-acceleratorn var i ITX korten.
Men vad rekommenderas för kort ni som kan?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

akta dig för "eden"processorerna 500/600Mhz de är ännu klenare än c3 varianten.
mitt epia 5000 klarade knappt snes, det var spelbart men märkbara frameskip.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet något bra test på olika Via-processorer?
Hittar test. Men man får inte någon klar bild om hur de olika modellerna står sig mot varandra.

Permalänk
Medlem

mikgus: Jag kör ett Eden 6000 och jag har inga problem med att köra SNES-roms, kör även med XP som lär kräva lite

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Avstängd

jag skulle endå ta en C3 prolle för att vara åp den säkra sidan..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

förvånad att ingen har nämnt XBOX ännu i denna tråd, klarar det som du vill ha den till, kan kanske krångla med de fetaste n64 spelen... men i övrigt

/Daniel

Permalänk
Medlem

en XBOX låter ju som en jumbojet i närheten av en passivt kyld epia-6000

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Det är bara att modda xboxen så blir den tyst, lite dremel här o lite dremel där, ny fläkt o.s.v

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

ultima: vilken emulator? och vad för grafik? internt eller kort
kanske skulle göra ett nytt försök det går ju att överklocka processorn med hjälp av mjukvara.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=44022...

Där kan du kolla in mitt bygge. Datorn går väldigt tyst. Du kanske kan få lite tips därifrån

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

en fläkt låter alltid iofs mer eller mindre men tyst blir den aldrig. En via burk går att få tyst dvs 0 decibel

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

måste man använda heatpipes som lederutvärmen ur chassit till ett stortkylblock isåfall...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

somsagt, vill man tysta en xbox är det inga större problem, modda i en tyst 80mm fläkt så är det inga problem med fläktljudet

/Daniel

Permalänk
Avstängd

men en Xbox är inte lika flexibel som en PC..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HTPC för tv-spel? Då är det väl HEPC du är ute efter?
sry, var bara tvungen.

Jag själv har ett M10000 kort, tycker att det är helt värdelöst. Har iof bara 256mb ddr, men det duger inte att se film med.
Tycker du borde köpa ett mATX kort, eller ett ITX med P4 processor, så kan du ha glädje av datorn ett längre tag, om du skulle få för dig att du vill göra annat än spela NES/SNES.

Permalänk
Medlem

jag har ett M10000 kort i min htpc och jag kör film,musik, nes, snes och n64 på den

Visa signatur

Io, cerevisia! = Oj, öl!

Permalänk

Tänker du köra Meedio med nyGames-pluginen? Då finns det en bra guide någonstans på meedios forum?

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.