Permalänk
Hedersmedlem

Experimentera med svagström.

Hej!

Jag har ett nätaggregat som jag inte behöver, så jag tänkte börja använda det till experiment och egna byggen med svagström. Men jag har inga prylar till sånt. Vad behöver man för att experimentera och bygga enkla kopplingar? Jag har en avbitartång och en kniv just nu. Inga kablar heller.

//Enduro

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Kablar olika komponenter mm... Beror på vad du skall göra...

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Ja, det beror på vad du ska göra. Det kan iaf vara bra att´skaffa en lödkolv, lödtenn, lödsug och ett ställ.
Finns på http://www.clasohlson.se och http://www.jula.se och säkert en massa andra ställen också

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill lära mig att löda, koppla ihop fläktar och sådana saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kabel fläktar lödkolv lödtenn och eletronik verktyg är alltid bra...

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erkaa^
Kabel fläktar lödkolv lödtenn och eletronik verktyg är alltid bra...

Jag undrade vilka verktyg man kan behöva. Jag har nästan inga verktyg nu.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Bara du inte är och skruvar innuti nätaggregatet så är det lugnt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
Bara du inte är och skruvar innuti nätaggregatet så är det lugnt.

Då är det ju inte svagström längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du inte hade tänkt exprimentera med moderkort osv kan ju det första vara att starta nätagget utan att koppla in moderkort.
För att göra detta skruvar du upp nätagget och letar reda på en grön kabel.. denna kopplar du sedan in på en av de svarta kablarna. Är dock inte helt säker på färger osv , kan variera, men försök att googla på det så ska det nog ordna sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taran
om du inte hade tänkt exprimentera med moderkort osv kan ju det första vara att starta nätagget utan att koppla in moderkort.
För att göra detta skruvar du upp nätagget och letar reda på en grön kabel.. denna kopplar du sedan in på en av de svarta kablarna. Är dock inte helt säker på färger osv , kan variera, men försök att googla på det så ska det nog ordna sig.

Jag har redan kortslutit den gröna kabeln med en svart. Men med lödpennan så löder jag ihop dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Jag har redan kortslutit den gröna kabeln med en svart. Men med lödpennan så löder jag ihop dom.

okej

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag undrar är vilke verktyg jag kommer att behöva för att pyssla med elektronik på hobbynivå.

Visa signatur

Permalänk

En elektroniktångsats (avbitartång, radiotång och platttång) och skruvmejslar är väl en bra början. Finns billigt på clasohlson.se

Visa signatur

Jag ser så dåligt när jag blundar. Jag ser nästan...nästan ingenting alls.

Permalänk
Medlem

Köp någon rolig byggsats också....det är en bra början...

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taran

Onödigt å skruva upp agget för de???

Kablarna sticker ju ut genom ett hål så de är ju bara skala av dom

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Då är det ju inte svagström längre.

Då är vi överens :), var det jag menade

Permalänk
Medlem

Koppla ihop fläktar. Då behöver du bara en avskalare och en sockerbit.

Permalänk
Medlem

Köp de verktyg som föreslagits, men lägg till en kabelskalare. Jag har haft mycket nytta av min från clas ohlson, kostar bara 98 spänn (artikelnummer 20-3837).

Sedan kan du ju köpa någon kul byggsats på clas ohlson/kjell och company/elfa och pilla ihop. Om du är mer intresserad av den rena elläran såsom paralellkopplingar, ohms lag, osv så rekommenderar jag att du lånar en ellärebok på biblioteket.

Permalänk
Medlem

Verktyg och delar jag använder konstant till elektronikbyggen:

Avbitartång, liten & stor
ett par olika vanliga elektroniktänger.
lödkolv + lödtenn
kabelskalare (Weidmüller stripax)
elektronikskruvmejslar, 6 för 20 spänn på clasohlson, jag misshandlar dom iallafall, så jag köper hellre 10 paket billiga än ett paket svindyra.
brytbladskniv
diverse tunna kopplingstrådar, jag köpte skrivarkabel på en 10kronorsbutik, 3x25 trådar = 75 meter kopplingstråd för 10 spänn.
experimentkort/veroboard för lödexperiment
en stor hög komponenter, bland annat motstånd, LEDs, logikkretsar samt blandade andra halvledare.
Socklar för att göra lödningen enklare och inte behöva löda av om en krets går sönder.

Om man vill göra testuppkopplingar kan man skaffa ett kopplingsdäck/breadboard och testkoppla saker på det, man måste inte köpa dom dyra kopplingstrådarna till det, man kan köpa några meter hård Cat5 TP och skapa upp den, dom ledningarna är nästan identiska.

Elektronik är inte en billig hobby

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Alla har ju glömt krympslang, det är fan något av det viktigaste ifall man ska göra som trådskaparen vill, dvs att löda ihop lite kablar och så till fläktar. Krympslang är så mkt bättre än eltejp

Permalänk
Medlem

är det ingen som använder en sån här? http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
ett underbart verktyg

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
är det ingen som använder en sån här? http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
ett underbart verktyg

Jag saknar en led på den där för att den ska vara riktigt användbar, hade den haft 3 leder hade den varit perfekt.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Modda på och göm undan ett batteri på den.
Big deal liksom

EDIT: Aaah, vänta nu. Tog för givet att du saknar en LED, alltså lyse på den. Tss, så fel det kan bli.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
ett underbart verktyg

Japp, den är otroligt bra. Dock har jag en äldre variant utan förstoringsglas...

Men krympslang? Det är ju lite onödigt......eltejp regerar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JL
Japp, den är otroligt bra. Dock har jag en äldre variant utan förstoringsglas...

Eltejp blir kletigt och lossnar efter nåt år eller så, krympslang sitter för evigt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JL

nope... använde eltejp innan... men så lusläste jag kjell katalogen så såg jag att dom hade krympslang..... jag åkte dit direkt och handlade alla storlekar, lol..... ne men d jag vill säga e att det e så sjukt mkt bättre, lätt och använda också, men d e klart att inte el tejpen har försvunnit för gott.. hehe

Permalänk

Min bästa vän när jag elektronikerar:)

En kub som ger ut 1-2 till 50 volt och 10 amperé. Både växelström och Lik:)
Har några år på nacken... men jag skulle aldrig klara mej utan sån här när jag håller på med elktronik

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade ju varit guld att ha ett riktigt nätagg, men dessvärre är de ju inte gratis...inte de som är bra iaf...

Visa signatur

Permalänk

Skolor som ska rivas..där får man tag på billiga iaf:)

Visa signatur