Permalänk

500mhz p3

hej jag har en 500mhz p3 med 380mb ram och jag undrara vad jag skall ha för os på den tänkte köra cs server i bland och ha en webserver på den

Visa signatur

P4 Northwood 2.8 Ghz / Twinmos 512Mb x2 / Radeon 9800 Pro 128Mb / Hd 680Gb

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu en 500 MHz P3:a med 128 mb ram som webserver och den fungerar riktigt bra. CS-server borde inte vara något problem med 380 mb minne, CS-servern kan dock lagga beroende på load och antal spelare.

Jag kör Ubuntu 5.04 server install

Permalänk
Medlem

Du kan kanske köra 1.6 server på den men det är tveksamt jag kör både source och 1.6 server på min och det funkar ganska bra då det är en 860MHz med 512ram. Den klara max 10 spelare i varige server

Visa signatur

8D

Permalänk

tror ni att det går bra med debian eller

Visa signatur

P4 Northwood 2.8 Ghz / Twinmos 512Mb x2 / Radeon 9800 Pro 128Mb / Hd 680Gb

Permalänk
Medlem

debian eller arch, arch är snabbare(i686)

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Jonos: Har du siffror på det, eller är det bara ett antagande?

Permalänk
Medlem

Nillon: i686 bra mycket snabbare än i386, det är väl inget nytt precis, utvecklingen går framåt,
det finns även tillägg till i686 som snabbar upp ytterliggare, tex mmx, sse, sse2 osv, dock använder arch inte dessa,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Jonos: Om vart enda program som ingår i distributionen var tokoptimerat för i686 och dess instruktioner så skulle det nog märkas skillnad, men jag tror skillnaden överlag är marginell i detta fall...

Permalänk
Medlem

Nillon: i686 är snabbare men kräver mer interminne så har du litet minne kan debian vara snabbare,

generellt sett så ju mer du optimerar gcc desto mer minne tar programmen, om du tex optimerar för p4 så kan de binärerna ta dubbelt så mycket minne som i386, själv kör jag athlon så det är bara vad en annan kille sa till mig,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

när jag försöker instalera debian kommer det upp precis som om det fattas en fil

Visa signatur

P4 Northwood 2.8 Ghz / Twinmos 512Mb x2 / Radeon 9800 Pro 128Mb / Hd 680Gb

Permalänk
Avstängd

Skriv exakt vad som står, tack.

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snuffen3000
när jag försöker instalera debian kommer det upp precis som om det fattas en fil

Kommer upp vadå?

Det är en smula svårt att hjälpa dig om du inte skriver mera än sådär : \

Visa signatur
Permalänk

Varning

file:/instmnt/pool/main/b/base-config/base-config_1.33.18_all.deb was corrupt

så ster de

sen står det

fel

coulden't download base-config

så står det

Visa signatur

P4 Northwood 2.8 Ghz / Twinmos 512Mb x2 / Radeon 9800 Pro 128Mb / Hd 680Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
Nillon: i686 är snabbare men kräver mer interminne så har du litet minne kan debian vara snabbare,

generellt sett så ju mer du optimerar gcc desto mer minne tar programmen, om du tex optimerar för p4 så kan de binärerna ta dubbelt så mycket minne som i386, själv kör jag athlon så det är bara vad en annan kille sa till mig,

Alltså, vad du än röker/dricker/injicerar så borde du sluta med det, för uppenbarligen får det dig att tro att verkligheten böjer sig efter dig.

Visst att i686 har vissa knep för att gå lite fortare, men dessa är till att börja med MULTIMEDIA-relaterade! Eller menar du på fullaste allvar att man ska optimera t.ex. nano eller ls för att använda SSE/MMX/3Dnow!/whatever.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte en CS 1.6-server kommer flyta särskilt bra på den burken. Jag har själv provat köra en server med 10 slots på en 866 Mhz P3 med 512 MB ram och fps:en på servern droppar rätt rejält när alla är inne. Jag har kört Crux och FreeBSD på burken och prestandan var jämlik på båda operativsystem, kanske var den aningen bättre under Crux. Jag kompilerade kärnan (2.6.6 och den som följer med FreeBSD 5.3-skivan) att gå i 100 fps men den hoppade likförbannat ner mot 40-50 ibland då 10 personer var inne på servern. Iofs kan det vara HLDS som buggar också.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Alltså, vad du än röker/dricker/injicerar så borde du sluta med det, för uppenbarligen får det dig att tro att verkligheten böjer sig efter dig.

Visst att i686 har vissa knep för att gå lite fortare, men dessa är till att börja med MULTIMEDIA-relaterade! Eller menar du på fullaste allvar att man ska optimera t.ex. nano eller ls för att använda SSE/MMX/3Dnow!/whatever.

Jag körde Gentoo med tokoptimerat system ett tag. Jag kan inte säga att jag märkte någon nämnvärd skillnad mot Slackware som jag kör nu, trots att jag optimerade för mmx, mmx2, sse, 3Dnow, 3DnowExt i alla program som stödjer det. Den största skillnaden berodde nog på hur många bakgrundsprocesser som var igång, etc. Om det är något som är värt att optimera så är det väl kärnan, men den kan man ju kompilera om i efterhand.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk

skall jag ha i686 i stället då

Visa signatur

P4 Northwood 2.8 Ghz / Twinmos 512Mb x2 / Radeon 9800 Pro 128Mb / Hd 680Gb