Följ Black Week på SweClockers

Helt otroligt. Bytt ut hela datorn men ändå funkar den inte!

Permalänk

Helt otroligt. Bytt ut hela datorn men ändå funkar den inte!

Har bytt moderkort, processor, processorkykare, minne, grafikkort och idag kom slutligen nya nätaggregatet. Men skärmen visar ta mig fan ändå ingen bild! Allting startat. Fläkten på grafikkortet snurrar, processorfläkten snurrar, allting! Men ingen bild ändå.
Helt ofattbart. Har slängt ut hur mycket pengar som helst på den nu och den har varit trasig i ett år. Säg nåt kan jag göra för jag står helt förfallen här nu.
Kan en CMOS-reset hjälpa mig? Måste fråga en sak om det. När man ställt jumprarna i clear, ska man starta datorn då eller ska man bara ha strömkabeln i och låta den stå så i några sekunder? Alla jag pratat med säger olika.

Och ja, jag har testat en annan skärm.

Visa signatur

Är du så jävla bra själv då?

Permalänk
Medlem

Du har distanserna på plats?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Du har distanserna på plats?

Till moderkortet? Blir det ingen bild för man råkat glömma några skruvar? Jag vet inte riktigt men jag tror faktiskt inte jag har det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustav II adolf
Till moderkortet? Blir det ingen bild för man råkat glömma några skruvar? Jag vet inte riktigt men jag tror faktiskt inte jag har det...

Om man inte har distasnerna där så jordar moderkortert mot chassit och då kan alla möjliga fel uppstå. Om du glömt dem så hoppas jag att dina komponenter är hela nu.

Jag har tagit upp det där med distanserna i FAQ:en Sedan kan du alltid göra en enklare flesökning ....

Kopierat från FAQ:en

Om ingen av de fyra ovanstående förslagen fungerar för dig, kan man alltid själv göra en felsökning. Jag brukar göra på följande sätt: Koppla ur allting utom, processorn, ramminnet, grafikkortet och powersladden som du kopplar till moderkortet. Får man inte någon bild nu så får man börja byta ut de olika delarna en efter en tills man hittar problemet.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

Ska det vara två såna distanser eller? Jag hade en på den nu. Håller på poch sätta dit den andra,

Visa signatur

Permalänk
Medlem

dman brukar sätta en i varje skruvhål ... ca 8-12 st beroende på moderkort. Men inte mindre än 6 är att rekommendera.

Visa signatur

Permalänk

Vadå 6? Jag har såna där konstiga distanser av plats. Drog dit 6 såna och sen två av metall eller vad det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vadå 6? Jag har såna där konstiga distanser av plats. Drog dit 6 såna och sen två av metall eller vad det är.

Det ska endast sitta en distans under varje skruvplats på moderkortet.

Permalänk
Medlem

en fråga bara, är du säker på att skärmen är hel?.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipop
en fråga bara, är du säker på att skärmen är hel?.

Javisst, den jag själv har är en rätt gammal CRT men jag har testat med min brors TFT också som jag är 100% säker på att den funkar. Han sitter och använder den nu för övrigt...

Citat:

Det ska endast sitta en distans under varje skruvplats på moderkortet.

Förstår inte riktigt Alltså jag har små mjuka grejer man kan trycka in i chassit. Sen går det att skruva i dem. Ska det kanske vara så att distanserna ska sitta i dem grejerna?

Om ni inte försår mig riktigt: Vad jag fick till chassit var några jävla vita grejer med hål i som jag iaf trodde skulle fungera som distanser. Det finns två vanliga skruvhål för vanliga distanser också.

Edit: Pratade med en kompis nu. Han sa att distanser av plast också förekommer, så då kan jag ju inte ha missat det i alla fall. Moderkortet ligger absolut inte direkt på stål/aluminium-skivan. så dum är jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår inte riktigt Alltså jag har små mjuka grejer man kan trycka in i chassit. Sen går det att skruva i dem. Ska det kanske vara så att distanserna ska sitta i dem grejerna?

Om ni inte försår mig riktigt: Vad jag fick till chassit var några jävla vita grejer med hål i som jag iaf trodde skulle fungera som distanser. Det finns två vanliga skruvhål för vanliga distanser också.

Edit: Pratade med en kompis nu. Han sa att distanser av plast också förekommer, så då kan jag ju inte ha missat det i alla fall. Moderkortet ligger absolut inte direkt på stål/aluminium-skivan. så dum är jag inte.

Ok, och för att vara på säkra sidan: Ingen metalldistans (om du hade någon iofs) kommer i kontakt med moderkortet förutom just vid skruvhålen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Ok, och för att vara på säkra sidan: Ingen metalldistans (om du hade någon iofs) kommer i kontakt med moderkortet förutom just vid skruvhålen?

Hm hur menar du? Jag har två metalldistanser och sex av plast. That's it.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hm hur menar du? Jag har två metalldistanser och sex av plast. That's it.

Att du inte har för många distanser istoppade, det kan också orsaka kortslutning.

Permalänk
Citat:

Att du inte har för många distanser istoppade, det kan också orsaka kortslutning.

Nä, tror jag inte jag har. Har som sagt 6 + 2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skruv-Moderkort-Distans-Chassi
Så ska det sitta..

Permalänk

Sitter datorn i jordat eluttag?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

vad är det för moderkort?

Permalänk
Medlem

Kan behövas metalldistanser på fler punkter för att moderkortet ska jorda ok.
Men om har du ett moderkort med inbyggt grafik. Får du kanske lov att stänga av det i bios för att få det du använder att fungera.
Men skriv vad du har för några grejor du har för att få någon vettig hjälp.

Permalänk

Tack för att ni tog er tid att svara. Men den funkar nu i alla fall. Skruvade bort allting idag, processorn och så och sen på med allt igen så funkade den plötsligt. Vad tyder detta på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

har jag aldrig hört. Varför gör de då "x" antal skruvhål?

Du hade inte satt dit något som det skulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
har jag aldrig hört. Varför gör de då "x" antal skruvhål?

Don_Tomaso syftar antagligen på att man inte ska skruva i distanser där du inte har motsvarande hål på moderkortet.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas/Viper
Don_Tomaso syftar antagligen på att man inte ska skruva i distanser där du inte har motsvarande hål på moderkortet.

Precis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis.

Ahhh tänk vad trångsynt man är ibland

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Tack för att ni tog er tid att svara. Men den funkar nu i alla fall. Skruvade bort allting idag, processorn och så och sen på med allt igen så funkade den plötsligt. Vad tyder detta på?

Tyder nog på att något inte satt riktigt rätt från början... Ibland tycker man att allt borde funka, men ändå kan man ha gjort ett litet fel nånstans...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Alltså.. jag vet att tråden är gammal, men...

Jag har aldrig haft några extra lösa distanser i mitt chassi, och den är köpt hel från Komplett...
Det är några upphöjnader i plåten som man placerar moderkortet på och skruvar i, men inga lösa brickor.
Men bör man ha det på nåt vis? Finns det att köpa? Tittade runt på nätbutikerna, men det finns inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spidu
Alltså.. jag vet att tråden är gammal, men...

Jag har aldrig haft några extra lösa distanser i mitt chassi, och den är köpt hel från Komplett...
Det är några upphöjnader i plåten som man placerar moderkortet på och skruvar i, men inga lösa brickor.
Men bör man ha det på nåt vis? Finns det att köpa? Tittade runt på nätbutikerna, men det finns inte.

Passar moderkortets skruvhål med upphöjnaderna i plåten så behövs det inga extra distanser, men är det något som inte stämmer så bör du skaffa nya.
När jag tänker efter har jag nog inte heller sett någon butik som har, men du kan ju kolla på Elfa, de har rätt mycket. Annars kan du alltid maila GTEK och fråga om de kan ta in några.

Permalänk
Citat:

Passar moderkortets skruvhål med upphöjnaderna i plåten så behövs det inga extra distanser, men är det något som inte stämmer så bör du skaffa nya.
När jag tänker efter har jag nog inte heller sett någon butik som har, men du kan ju kolla på Elfa, de har rätt mycket. Annars kan du alltid maila GTEK och fråga om de kan ta in några.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=78060

Permalänk

det skulle kunna ha berort på att ramminnet inte satt i riktigt...
gör de inte det så startar fläktarna men inget mer...

Visa signatur

Det är bättre att verka dum men vara smart än att verka smart och vara dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag byggde några egna av avsågade plaströr
Men annars är det väl mest för att inte kretsarna på undersidan av kortet ska ligga direkt mot chassit?...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas/Viper

Det felet gjorde jag en gång. Datorn startade och gick att köra men så fort man snuddade chassit så kunde datorn slå av. Visade sig att det berodde på att jag hade en distans där det inte var skruvhål.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE