Riktigt bra DVD-brännare?

Permalänk
Medlem

Riktigt bra DVD-brännare?

Är endast ute efter en riktigt bra dvdbrännare. max brännhastighet bryr jag mig inte om, kör inte snabbare än 4X ändå. Viktigare är dock att den kan ta 1X, vilket jag vet att alla inte gör idag (t.ex. vissa LITE-ON)
Säger direkt att jag inte tänker köpa en NEC även om de är bäst just nu, har sett allt för många trådar där folk har problem med sina.
Hur pass bra den läser cd-dvd är en viktig faktor, då jag inte kör dvd-rom längre.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Inga problem här med nån NEC och har haft två st dvs började med en 1300 och har nu en 3500.

Bara för att det finns många trådar så behöver en vara inte vara dålig därför att den kanske säljer mycket också så procentuellt kanske NEC är lika bra som vilken annan brännare som helst?

Men det får nån som vet hur bra dom säljer NEC svara på.

Permalänk
Geeks
SweClockers

NEC är bra, men plextor är fortfarande kung. Kostar därefter också.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Min NEC 3500 klarar inte 1X hastighet på DVD-R och DVD+R, tror 2X är minimum. Däremot klarar den 1X på DVD-RW. DVD+RW och dual layer har jag aldrig provat.

Men jag har inga problem med kvaliteten när den bränner 1X skivor i 2X.

BenQ har bra brännare har jag hört. Skulle jag köpt om jag inte ville ha NEC, men min NEC funkar jättebra tycker jag.

Permalänk

Jag har alltid haft Nec, och jag har alltid varit nöjd. Att man har problem med brännaren kan bero på många saker. Dels så vet många fortfarande inte varför man ska bygla en cd/dvd enhet. Man kan inte installera den korrekt, man saknar kunskap helt enkelt. Och dels det att man inte kan använda den på rätt sätt. Och sen dels det att man trixar och manipulerar med den, installerar crackade firmwares etc. etc. Och sen när något går fel så kommer de här och klagar över hur jävlig brännaren är, självklart. Vad vore swec utan såna surmuppar.

"Hur pass bra den läser cd-dvd är en viktig faktor, då jag inte kör dvd-rom längre." Jag fattar inte vad du menar.=/ CD-DVD är en viktig faktor men du kör inte DVD-ROM längre. Kan du förtydliga CD-DVD faktor? Är det CD och DVD eller från CD till DVD. Vad jag förstått så vill du kunna läsa av "bra" en CD elle DVD skiva men du behöver inte kunna läsa DVD-ROM skiva eftersom du inte kör med det längre. Vad är det för skiva du vill läsa av då, en tom DVD skiva? I princip alla produktions DVD skivor är DVD-ROM skivor, spel, film, program...you name it. Jag föreslår att du skriver om tråden.

Jag menar varför är det viktigt att den är "bra" på att läsa av skivor när du inte ens använder skivor. För det är vad som står där enligt min uppfattning.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Alltså den måste kunna läsa av t.ex. en cd-skiva bra när jag spelar i ett spel. Alltså de spel som kräver skiva när man spelar. I vissa spel kan det uppstå lagg under läsning av skiva om den inte läser korrekt. De flesta påstår att man måste ha en rom och inte en brännarenhet då brännare har en tendens att alltid läsa skivor i för snabb hastighet.
Om någon visste en brännare som läser skivor tillräckligt bra så man slipper problem i spel så kunde ju den rekomendera någon tänkte jag. Kanske inte finns någon brännare utan det problemet iofs.
Jag kör inte med DVD-rom längre, alltså en vanlig dvd-läsare utan brännegenskaper. Den tar ju en hel plats i datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av organics
Alltså den måste kunna läsa av t.ex. en cd-skiva bra när jag spelar i ett spel. Alltså de spel som kräver skiva när man spelar. I vissa spel kan det uppstå lagg under läsning av skiva om den inte läser korrekt. De flesta påstår att man måste ha en rom och inte en brännarenhet då brännare har en tendens att alltid läsa skivor i för snabb hastighet.
Om någon visste en brännare som läser skivor tillräckligt bra så man slipper problem i spel så kunde ju den rekomendera någon tänkte jag. Kanske inte finns någon brännare utan det problemet iofs.
Jag kör inte med DVD-rom längre, alltså en vanlig dvd-läsare utan brännegenskaper. Den tar ju en hel plats i datorn.

Utan brännegenskaper, den heter alltid ROM, eller jag ska inte säga alltid. Men i 99 fall av 100 så heter den ROM, oavsett vad det är för media det handlar om, dvd eller cd. Säger man brännare, så är det självklart att den också kan läsa, åtminstone kan den läsa samma typ av skivor som den kan skriva. Om den dessutom kan läsa någon annan typ av skiva också så är det bara ett plus, även om den inte kan skriva den typen. ROM = läsa, brännare = skriva, och läsa. Eller finns det brännare som inte kan läsa de skivor den bränner, eller någon annan typ? Jag har iaf alldrig träffat på någon sån.

Att det är bättre att spela spel från en ROM känner jag inte till. En brännare, vare sig det är cd eller dvd. Det ÄR en ROM! Det är en hybrid mellan brännare och ROM. Finns till och med de som kan både skriva och läsa, både cd och dvd. Så den har alla förutsättningarna för att vara minst lika bra som en som är endast ROM. Jag ser ingen anledning till varför ROM skulle vara bättre än hybrid ROM/brännare.

Och brännare som snurrar skivan för fort så den exploderar kan inte bero på att den är just en "brännare". Eller att den snurrar för fort så att spelet laggar eller vad du nu än menar. Det kan hända även i vanliga enheter som endast är ROM. För du vet, när du stoppar en spel skiva i en "brännare" så läser den ju av skvian. Den "bränner" den inte. Som jag sa en brännare är i 99 fall av 100 en hybrid, som kan både läsa och skriva. Alltså är det brännarens "läs del" (en ROM) som läser skvian, inte den delen som "skriver data till skiva". Försöker du läsa av skivan med den, så bränner den ju över spelet, eller vad det nu blir för resultat utav det. Så att säga att man "stoppar spelet i brännaren" är fel om man ska tolka det på det sättet. Du ska säga "stoppa spelet i ROM:en" För det är två olika sorts enheter i en, även om du inte ser dem så fungerar de precis likadant som om du har en som bara kan skriva och en som bara kan läsa. Egentligen borde man kanske hitta på ett nytt namn för den, BrännROM eller ROMare! Det lät fint!

Hoppas jag var tydlig nu. Kanske lite för tydlig!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
NEC är bra, men plextor är fortfarande kung. Kostar därefter också.

Äntligen nån som förstår varför jag alltid köper kvalitets saker (dyra)

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

Plextor i all ära men jag måste ändå slå ett slag för min nuvarande brännare. BenQ DW1620, den klarar det mesta idag inkl. DVD+R DL i 4X, plus att BenQ uppdaterar firmware typ varje månad och förbättrar grejer hela tiden. O dessutom har jag aldrig någonsin haft ett enda problem med den, inte heller 3 av mina polare som också valde samma brännare..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Utan brännegenskaper, den heter alltid ROM, eller jag ska inte säga alltid. Men i 99 fall av 100 så heter den ROM, oavsett vad det är för media det handlar om, dvd eller cd. Säger man brännare, så är det självklart att den också kan läsa, åtminstone kan den läsa samma typ av skivor som den kan skriva. Om den dessutom kan läsa någon annan typ av skiva också så är det bara ett plus, även om den inte kan skriva den typen. ROM = läsa, brännare = skriva, och läsa. Eller finns det brännare som inte kan läsa de skivor den bränner, eller någon annan typ? Jag har iaf alldrig träffat på någon sån.

Att det är bättre att spela spel från en ROM känner jag inte till. En brännare, vare sig det är cd eller dvd. Det ÄR en ROM! Det är en hybrid mellan brännare och ROM. Finns till och med de som kan både skriva och läsa, både cd och dvd. Så den har alla förutsättningarna för att vara minst lika bra som en som är endast ROM. Jag ser ingen anledning till varför ROM skulle vara bättre än hybrid ROM/brännare.

Och brännare som snurrar skivan för fort så den exploderar kan inte bero på att den är just en "brännare". Eller att den snurrar för fort så att spelet laggar eller vad du nu än menar. Det kan hända även i vanliga enheter som endast är ROM. För du vet, när du stoppar en spel skiva i en "brännare" så läser den ju av skvian. Den "bränner" den inte. Som jag sa en brännare är i 99 fall av 100 en hybrid, som kan både läsa och skriva. Alltså är det brännarens "läs del" (en ROM) som läser skvian, inte den delen som "skriver data till skiva". Försöker du läsa av skivan med den, så bränner den ju över spelet, eller vad det nu blir för resultat utav det. Så att säga att man "stoppar spelet i brännaren" är fel om man ska tolka det på det sättet. Du ska säga "stoppa spelet i ROM:en" För det är två olika sorts enheter i en, även om du inte ser dem så fungerar de precis likadant som om du har en som bara kan skriva och en som bara kan läsa. Egentligen borde man kanske hitta på ett nytt namn för den, BrännROM eller ROMare! Det lät fint!

Hoppas jag var tydlig nu. Kanske lite för tydlig!

Att du orkar, jag fattade direkt vad som menas, och är säkert inte ensam.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Hogan:
Han ville väl bara visa sig duktig

Permalänk
Medlem

Icke att förglömma är Plextors helt outstanding support OM brännaren går sönder. Fick en ny på 5 arbetsdagar och då har jag köpt brännaren på andra sidan jortklotet och har inte heller behövt skicka in den defekta än. Inga kostnader heller, Plextor betalar all frakt.

Permalänk
Medlem

Dock ska man inte glömma att högt pris och kvalité inte alltid är samma sak, även om det oftast är så. Köper man en plextor eller en brännare av de som OEM-tillverkar till dem så är det ju oftast exakt samma brännare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Plextor - long lasting & high performance

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk

Som blunden säger, det är OEM-tillverkning, dvs samma brännare. Det som skiljer är som sagt supporten.