nån som ha en aning om hur man pogramera ett biossystem?

Permalänk

nån som ha en aning om hur man pogramera ett biossystem?

nån som ha en aning om hur man pogramera ett biossystem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet inte... men jag antar att man gör det i ett lågnivåspråk som assembler... då måste man ju göra det för just den strukturen med just det moderkort och så...

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

verkar inte särskilt givande att skriva ett helt BIOS, sålänge du inte jobbar hos nån moderkortstillverkare. jag menar det kommer bara fungera till ett moderkort (kanske några fler med lite modifikationer) som snart kommer vara omodernt.

Vore det inte smartare att modifiera ett befintligt BIOS?

Permalänk

Så kan man också gör.

Hur ska jag bera mig åt till att börja med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ingen aning
men jag antar att du måste skaffa dig lite kunskaper inom assembler först.

Permalänk

Vilka språk har du programmerat i tidigare?

Permalänk

jag ha nys börjat med c++ men är lite dum än.
nån bra sida ni kan tipsa mig som nu ha sett det jag söker?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Har själv inte modifierat bios någon gång, så allt jag säger kan vara helt tokigt. Om du inte har en duglig koll på assembler och ett visst hum om datorarchitektur så kommer du nog bara att döda moderkort på löpande band. Om du kan det där så får du försöka fixa innehållet i en existerande bios (tips: tanka från tillverkaren) och helst disassembla det (lär finnas något sorts program för det om du googlar lite). Sen är det väl bara att ändra på koden, assembla om (om du disassemblade) och bränna in.
Det faktum att du frågar hur man gör är tyvärr ett tecken på att du nog borde låta bli

Permalänk

jag ha två gammla kort å geja med inan jag ta min ricktiga burk.
nån gång ska vara den första.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putte_120
jag ha två gammla kort å geja med inan jag ta min ricktiga burk.
nån gång ska vara den första.

ja, men du kanske skulle börja med något i mindre skala.
detta verkar ju ändå vara ett relativt stort projekt som kräver en del erfarenhet och kunskap. skaffa dig den först och lär dig behärska den, sen kan du ju ge dig på ditt bios.

Men i princip tror jag poppeman har rätt, du måste lära dig förstå assebler, sedan får du disassebla(?) biosen, ändra det som du vill ha det, och sedan assembla ihop det hela igen.

börja läsa på om assembler. Har en syssling på forumet, Delight, som är självlärd assebler-knackare, prata med honom så kanske kan kan hjälpa dig och ge dig tips. Good luck.

Permalänk
Medlem

För att inte förstöra moderkort så kan du ju skaffa ett Gigabyte med dubbla BIOS för att använda det separata när det första krashar.
Men annars tycker jag det borde finnas någon form av BIOS-simulator där man kan testa sitt BIOS, men då kan det nog bli problem att få den att fungera till rätt moderkort. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
För att inte förstöra moderkort så kan du ju skaffa ett Gigabyte med dubbla BIOS för att använda det separata när det första krashar.
Men annars tycker jag det borde finnas någon form av BIOS-simulator där man kan testa sitt BIOS, men då kan det nog bli problem att få den att fungera till rätt moderkort. =/

Men man kan väl råka bränna lite kretsar även om man har ett reserv-BIOS, så det är nog bra med lite mer kunskaper även om man skaffar ett Gigabyte-moderkort.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk

Börja koda assembler på mikrodatorer och IBM PC(X86), då du är riktigt duktig på de båda så kan du så smått börja kolla lite på bios till en IBM PC(X86).

Språk som en bios kodas i, ja assembler måste man ju kunna oavsett vilket språk de nu använder. Men jag skulle snarare bli förvånad om de kodade hela biosen i det. Jag skulle tipsa på att de körde c, och sedan assembler där det behövs. Utan att vara för insatt i X86 arkitekturen, så behöver väl inte biosens kod vara så extremt optimerad för varken prestanda eller storlek? Vissa anrop från OS måste självklart vara snabba, men det innebär inte att all kod måste vara så optimerad.
C språkets fördelar är ju att det kostar mindre att utveckla, och chansen att buggar förekommer minskas. Hur roligt är det med en buggig bios?

Det jag misstänker att du vill göra, är att bara byta ut namn eller något? Alltså som man kan göra i vanliga Windowsprogram? Då har du problemet att det är någon slags crc check (namn på den?), och att många programhopp är relative. Alltså hoppa fram 30 instruktioner som i sin tur innebär hoppa till en visst adress, du kanske tar bort en bokstav eller lägger till. Och vops så innebär det att programmet hoppar fel, och det inte fungerar.

Dessutom som flera har sagt, att om du lägger in en bios som ej fungerar riktigt så blir det ej roligt. Då måste du ha en moderkort med flera bios eller något. Jag är ej så insatta i detta, och hur det fungerar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Vad för typ av moderkor har två bios

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putte_120
Vad för typ av moderkor har två bios

Det finns såna från http://global.giga-byte.com/Motherboard/Default.htm

Men, som det sagts tidigare, om du var mogen att skriva dig ett eget bios eller ens modifiera ett som redan fanns så skulle du inte fråga hur man gjorde här, då skulle du veta var du skulle börja leta.

Men om du vill bli pekad åt rätt håll, lyssna på vad som redan sagts, plugga Assembler och C.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Vad är det för funktioner du vill att ditt bios ska ha då?
Om det är en liten skitsak så är det väl onödigt att göra ett från grunden?

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Medlem

Att ladda ned bios för att desassemblera, och sedan ändra i det, är väl olagligt?
Det blir ju samma sak som att cracka, man ändrar exe-filen, vilket är olagligt.

Visa signatur

P5B E6600 2048MB 1900GT 2x300GB, MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av codename[black]
Att ladda ned bios för att desassemblera, och sedan ändra i det, är väl olagligt?
Det blir ju samma sak som att cracka, man ändrar exe-filen, vilket är olagligt.

Det är inte alls olagligt.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Det är inte alls olagligt.

Jag tror det är så att det är lagligt, som DrRotmos skrev, att själv modifiera programvara som man har en giltig licens för. Men att det däremot är olagligt att använda cracks och annat som andra har gjort.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Hacka BIOS när du bara har lite erfarenhet av C++? Tja, lycka till - men kan du inte ens "hacka" hederlig svenska ordentligt lär du fastna på biosprogrammering...

Allvarligt, jag har inte hackat BIOS men väl assembler på x86 (bl.a.) och jag gissar att koda BIOS nog inte är speciellt enkelt - kräver nog en ganska utförlig kunskap i arkitekturen man kodar för.

Sen är frågan om du har möjlighet att ens programmera BIOS chipet. Äldre BIOS bränns vid tillverkningen har jag för mig, så man jobbar/jobbade (gissar jag) mot emulatorer när man utvecklar. Nyare BIOS går som bekant att ändra innehåll på. Tror dock att det är ganska opraktiskt med BIOS programmering för en vanlig hemmafixare som inte har tillgång till emulatorer, testutrustning etc - rätta mig någon om jag har fel.

Mitt tips är att försöka hitta dokumentation om BIOS för aktuell arkitektur och moderkort och se om du kan bilda dig en uppfattning om vad du ger dig in på först. Det är säkert nog så intressant och utmanande. Har för mig att jag har några intressanta länkar nånstans, skall gräva lite.

Hur som helst, lycka till.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är reverse engineering inte olagligt i Sverige. Jag tror man kan skriva rätt mycket av BIOS med C.

Permalänk
Medlem

Borde man inte behöva kopplings-shema över moderkortet om man skall programmera om bios?

Permalänk

Ska lära mig c++. Är det bios man ladda ner koprimerat på nåt sett eller? När det laddas ner.
Och jag tengker inte göra nåt avancerat bara ändra lite texst och spejsa lite ferger om det gå.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samiii
Borde man inte behöva kopplings-shema över moderkortet om man skall programmera om bios?

Nej det kan jag inte tänka mig att man behöver. Däremot måste man veta hur man använder alla kretsar och chip på moderkortet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Glömsk

Kanske finns nått vettigt här: http://openbios.org/

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAMPKORV
Vad jag vet så är reverse engineering inte olagligt i Sverige.

Var också för mig det, Sverige ska (enligt vad jag hört) ett av dom få länder där det är lagligt.

Visa signatur