Jag ha hjälp att reda ut det här med prestanda!
Hej alla som läser det här!
När jag nu sitter här 01.30 på natten och funderar på vilken bärbar dator jag ska köpa, om jag ska köpa någon, så är det ständigt en sak som stör mig.
I alla inlägg om datorer jag läser så skriver många att man måste ha så bra dator för spel, att det måste vara ett sånt bra grafikkort mm. Det känns som om allt är väldigt oklart för många, det är allafall uppfattningen jag får när jag sitter här och läser alla inlägg, just för att ta reda på vad som gäller.
För att gå lite mer rakt på sak ska jag skriva ett exempel:
Jag och min flickvän spelar WoW. Jag spelar på en Thunderbird 1.4 Ghz, 512mbram, Gf4 Ti4200, wow flyter mycket bra, absolut inget att klaga på, lagget beror mer på servern än datorn. Efter mycket letande efter dator till henne kommer jag över en P3 667Mhz, 512sdram, Gf2pro, för ett par hundra. Datorn är under alla systemkrav och WoW installationen säger att datorn inte kan spela spelet, men jag kör på. Spelet flyter på x1024 med okej inställningar, inget att klaga på, inte mer lagg än min. Känns helt otroligt att dessa två dåliga datorer klarar ett såpass nytt spel, speciellt den sistnämda.
När folk pratar på att en bärbar på 1.8ghz med 512 i ram och ett 32mbs grafikkort inte är så bra och kommer ha svårigheter i spel så undrar jag vad de utgår ifrån? Att spelen inte kommer flyta perfekt eller att dom inte kommer gå att spela? Jag känner mig väldigt vilsen när jag surfar runt och läser olika saker överallt, kan jag köpa en Acer Aspire 1360 och WoW kommer gå okej att spela, eller kommer det lagga sönder? Är inte ett 64mbs grafikkort ganska vasst ändå? Borde det inte klara av nyare spel väldigt bra, om vi inte pratar Hl2 med bästa inställningar?
Är väldigt trött och har svårt att få fram syftet med min tråd, men jag hoppas ni förstår.
Tjejen köpte sig en Toshiba 1,7Ghz mobile, 512ddr, Ati X300 64mb och WoW flyter perfekt med bästa inställningarna. Borde inte en Acer Aspire 1360 då ändå kunna prestera rätt okej? Det är väl igentligen bara delade grafikminnen som sviker i spel?
Jag får nog redigera detta imorgon morgon ^^
Btw. Tyckte nya Star Wars vad ledsam :/
Godnatt