Permalänk
Medlem

BIOS-uppdatering För & Nackdelar

Finns det några nackdelar (förutom att man kan klanta sig vid flashen) med att uppdatera bios? Jag kör originalbios på mitt Asus och funderar på om det är värt besväret att uppgradera till senaste versionen...

Synpunkter och erfarenheter mottages kärvänligt av en som har erfarenhet av det mesta vad gäller klockning osv... men ändå aldrig uppdaterat BIOS... FlashNoob helt enkelt

Ha det gött!

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem

Om datorn funkar som den ska så bör du inte flasha mk bara för att iom som du sagt så finns risken att flashningen misslyckas av nån anledning.

Har själv flashat både mk som grafikkort utan större problem än att mk en gång vägrade att starta igen men bygeln på cmos i clear-läge och ström till mk löste det även om det inte är nått som jag rekomenderar men vad hade jag att förlora i det ögonblicket?

Permalänk
Medlem

Re: BIOS-uppdatering För & Nackdelar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av meandra
Synpunkter och erfarenheter mottages kärvänligt av en som har erfarenhet av det mesta vad gäller klockning osv... men ändå aldrig uppdaterat BIOS...

Fungerar det som det ska, men du vill uppdatera BIOS för att det ska gå o överklocka mer, eller klocka överhuvudtaget?

Visa signatur

tutte.

Permalänk

Det är, i mitt tycke, dumt att flasha om du inte får något för det. Till exempel stöd för bättre processor, ett känt fel (som drabbat dig) försvinner eller dylikt. Det är omständligt och inte helt riskfritt att flasha, så att göra det för att ha den senaste versionen är enligt mig dumt.

Dock så har jag ingen erfarenhet att tala om när det gäller överklockning och huruvida det är lättare/bättre med nyare biosversioner.

Visa signatur

/Azagthoth