Permalänk
Medlem

Val av Lysdioder + byte ? [bild]

Hej ja det är så att jag tänkte byta ut dom tråkiga dioderna på min burk till några lite blåare typ, jag undrar då hur man vet om det är 5 eller 3 mm ? jag tor det är 5 mm iaf, hur byter man sedan ut dom ? tar loss dom eller ? den där svarta tejpen, sitter dom fastlödda där under ? sen undrar jag vad det där är för kontakt som jag har ringat in, det är inte en 3 pins iaf, vad är det då ? (nybörjare)

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk
Medlem

De "vanliga" standard lysdidoerna som sitter fram i din burk som indikerar om datorn är på och hdd-aktivitet är 99% 3mm.

Permalänk
Medlem

Du kan ju mäta med förslagsvis ett skjutmått.

Permalänk
Medlem

mäter man över huvudet eller ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har de me kylning o överklockning o göra? Sök lite på modifikationsforumet så ska du hitta... *rapp*

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Har anmält,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zingoman
Har anmält,

??

andvänd ett skjutmått till att mäta lysdioderna.
det är bara att ta bort tejpen om du vill se om det är lött eller inte.
man ser mer eller mindre ingenting av kontakten.

Visa signatur

vill ha: s12 430w, ati silencer, scythe ninja. då fan ska det bli tyst på fanskapet.

Permalänk
Medlem

Jag har inget skjutmått, sen mäter man över "huvudet" ? eller jag har som sagt ingen erfarenhet av detta tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Du mäter diametern på lysdioderna. Antingen är de 3mm eller så är de 5mm.

Att de är lödda är det ingen tvekan om. Det svarta som sitter kring benen på dem borde vore krympslang.

Det enklaste sättet att montera nya är att göra precis likadant. Klipp av sladdarna, skala och löd dit de nya lysdioderna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jo, nog är de lödda alltid. Du måste även se till att polvända dem rätt då de inte är några glödlampor som fungerar oavsett polvändning. Eftersom du verkar helt oerfaren lär du inte heller ha något mätinstrument för att kolla polariteten. Kolla på den befintliga dioden från sidan och jämför med den du ersätter med, kolla in i själva "plastkroppen" så förstår du hur jag menar. Tjockleken mäts över "plastkroppen" också. Krympslangen är inget måste, linda med eltejp eller ta smältlimspistolen för att isolera lödbenen från varandra.

Blå dioder har en annan arbetsspänning än gröna, röda, vita och vad det kan finnas för färger, alla olika färger har olika spänning om jag minns rätt, förhoppningsvis klarar ditt moderkort de blå men det finns inga garantier.

Kontakten på moderkortet, som nån annan sa så syns den för dåligt men din moderkortsmanual nämner den garanterat och har du ingen så kan du alldeles säkert ladda hem den från korttillverkarens hemsida

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Lysdioden är 5mm, nästan helt säker. Knipsa av den och löd på en ny, se till att klumpen i lysdioden sitter på samma sladd. Lyser det inte(Du kanske inte kollade riktigt noga) vänder du bara på kontakten inne i datorn. Lysdioden dör inte av att polvändas i detta sammanhang.

Kontakten är för Wake On Lan, inget du behöver bry dig om gissar jag.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
De "vanliga" standard lysdidoerna som sitter fram i din burk som indikerar om datorn är på och hdd-aktivitet är 99% 3mm.

Jag vet inte var du har fått det från, jag har upplevt att lite mer än hälften har 5mm (LEDen på bilden ser ut att vara 5mm baserat på hur stor kapseln ser ut jämfört med ledarna).
Runt 30-35% är 3mm och övriga är fyrkantiga lysdioder från mestadels OEM-burkar.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Lysdioden är 5mm, nästan helt säker. Knipsa av den och löd på en ny, se till att klumpen i lysdioden sitter på samma sladd. Lyser det inte(Du kanske inte kollade riktigt noga) vänder du bara på kontakten inne i datorn. Lysdioden dör inte av att polvändas i detta sammanhang.

Kontakten är för Wake On Lan, inget du behöver bry dig om gissar jag.

Kortsluter man inte om man kopplar fel ?

Permalänk
Medlem

Lysdioder klarar att bli polvända en kort kort stund.Vet inte vilken spänning "orginal" lysdioden matas med men är den grön,gul,röd (grön i ditt fall) så borde den vara 2 V ca...En blå lysdiod matas med 3,5 till 3,8 V.Lyser alltså svagare om du matar den med 2 V.Oftast behövs det över ca 1,5 V för en lysdiod att lysa.Sen lyser den såklart olika stark beroende på vilken matning du har.

Sen när du köper en lysdiod så är långa benet anoden(+) och korta benet katoden (-) ifall du vill ha rätt polvändning.

Hoppas jag inte är ute och cyklar:-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nooo.Mad
Lysdioder klarar att bli polvända en kort kort stund.Vet inte vilken spänning "orginal" lysdioden matas med men är den grön,gul,röd (grön i ditt fall) så borde den vara 2 V ca...En blå lysdiod matas med 3,5 till 3,8 V.Lyser alltså svagare om du matar den med 2 V.Oftast behövs det över ca 1,5 V för en lysdiod att lysa.Sen lyser den såklart olika stark beroende på vilken matning du har.

Sen när du köper en lysdiod så är långa benet anoden(+) och korta benet katoden (-) ifall du vill ha rätt polvändning.

Hoppas jag inte är ute och cyklar:-)

Du cyklar lite på backspänning.

En modern högintensiv LED klarar runt 5V och typ 5µA backström. Ja, microampere.

Äldre LEDs klarar mycket högre backspänning, Jag har inte sett några siffror, men från tester vet jag att 110V inte är några problem på dom jag testat.

Alla har dock gemensamt att dom dör i princip omedelbart när man går över reverse breakdown current.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Just det...det stämmer!

Kollade i min lilla "bibel" hemma och såg att jag skrev lite galet...Hehe.

Permalänk
Medlem

Har kört lysdioder direkt på 230 med ett stort motstånd, så en vanlig lite äldre klarar ju 325V backspänning. Det var nog 7 år sen jag byggde det, och det fungerar fortfarande. (Skriv nu inget om hur farligt det är, jag vet, och det var ordentligt isolerat)

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk
Medlem

Zahnn du har inte funderat på att det du snackar om är växelström? och att leds går på likström
du måste ha kört med en diod som likriktar spänningen. annars funkar det inte om det inte var lysdioder som var avsädda för växelström

Permalänk
Medlem

Går fint att köra lysdioder på växelström. Om den klarar backspänningen dvs. Det enda som händer är att den bara lyser ena halvperioden.

Permalänk
Medlem

okej hade kanske fel där men det måste ha varit ett stort motstånd

Permalänk
Medlem

Motståndet var på (325-2) / 0,02 = ca 16kOhm och (325-2) * 0,02 = ca 6,5W. Jag hadde 10 st vanliga 1/2W motstånd parallellkopplade till 16k.

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx

hm. jag har då aldrig sett något annat än en 5mm:s lysdiod för Power-led och HDD-led indikation!

Visa signatur

Uprise
i7 3770, Gigabyte G1.Sniper3, Corsair Dominator 1866Mhz 16GB, Corsair AX860, Corsair 450D+H100i,Gigabyte GTX970.
All for sale! Incl. 4670k, Gigabyte G1.Sniper M5, Kingston Predator 16GB 2133Mhz
Bitfenix Phenom M, Silverstone SG10, Antec P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingonet
Kortsluter man inte om man kopplar fel ?

I det här fallet är det ingen fara om man man inte låter den sitta i om den inte lyser(Felvänd).

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arln
hm. jag har då aldrig sett något annat än en 5mm:s lysdiod för Power-led och HDD-led indikation!

jag har 3mm LED's sittandes i mitt chieftec.. jag har bara sett 5mm på äldre burkar..

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _HolyMan_
jag har 3mm LED's sittandes i mitt chieftec.. jag har bara sett 5mm på äldre burkar..

Ja det kan ju förklara en del då jag inte köpt några nya chassin på ett tag.
Men även polarnas chassin som jag tittat på så har de haft 5mm:s (bl a Q-tec?)

EDIT: Skyblue anledningen var att någon skrev att det till 99% användes 3mm:s och jag har haft en helt annan uppfattning om det och har inte ens sett 3mm:s lysdioder i något chassi. Såklart man blir fundersam.

Visa signatur

Uprise
i7 3770, Gigabyte G1.Sniper3, Corsair Dominator 1866Mhz 16GB, Corsair AX860, Corsair 450D+H100i,Gigabyte GTX970.
All for sale! Incl. 4670k, Gigabyte G1.Sniper M5, Kingston Predator 16GB 2133Mhz
Bitfenix Phenom M, Silverstone SG10, Antec P180

Permalänk
Medlem

Altså jag tycker denna disskution verkar ganska löjlig, det finns ju nartuligtvis ingen standard för chassi tillverkarna hur stora dioder de ska andvända. Det är ju alltid skillnad mellan olika tillverkare och modeller och vilka dioder som andvänds beror ju på en mängd saker. Design, pris m.m.