Permalänk

Ah, snart midsommar... Det är alltså inget bidrag, det kommer, mer för att få er i stämning.

Permalänk
Medlem

Aaah! Fint faktiskt

Nu fick jag inspiration till att fortsätta med mitt verk

Permalänk
Medlem

hur kan man titta hur många färger man har ? använder väl ungefär 50 nu, vill bara veta om det går eller om det är en inställning

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får photoshop att visa de pixlar det ska rita ut när man drar en linje (som paint) istället för nån nogrannare sak. Går ju inte att få linjer att bli "raka" i isometriskt sammanhang (alltså två i sidled en i höjd lutningen).

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zear0x
hur kan man titta hur många färger man har ? använder väl ungefär 50 nu, vill bara veta om det går eller om det är en inställning

Du kan välja att endast visa 256 färger i tex Paint.
Det betyder att du kan använda alla. Eftersom att allihopa är 256 sammanlagt. Eller hur många färger fick man använda?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Det är meningen att du ska använda den färgskalan du talade om... dvs 256 färgers paletten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Du kan välja att endast visa 256 färger i tex Paint.
Det betyder att du kan använda alla. Eftersom att allihopa är 256 sammanlagt. Eller hur många färger fick man använda?

ehm... nej...
om du kör på 256 färger på datorn så lär det se bra fult ut, så det är inte alla
256 färger blir 256 färger TOTALT i hela färgpaletten, men notera att du kan ha 0 till 255 på varje färg, dvs röd, grön och blå, så 256 utdelat på 3 skalor så kan du bara ha ca 85 färger på varje färgskala, och det blir inte mycket, därför när man kör på 256 färger blir det ofta en massa prickar (dithering) för att jämna ut färgerna.

65536 färger, som många har

256 färger, så här mycket är det sAnden

16 färger, som ingen som inte kör Windows 3.11 eller liknande skulle ha

Förresten, är 32-bitars färg 16777216 olika färger totalt? o__O
Dvs 256 * 256 * 256...

Och nu kanske man skulle ta och göra klart sitt första bidrag
Lycka till allihopa!

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frigolit
Förresten, är 32-bitars färg 16777216 olika färger totalt? o__O
Dvs 256 * 256 * 256...

2^32 = 4294967296

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frigolit
16 färger, som ingen som inte kör Windows 3.11 eller liknande skulle ha
http://frigolit.jrt.se/swec/16color.gif

Ehm, jag såg bara ca 7-8 färger där

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
2^32 = 4294967296

Off topic, men 2^24 = 16777216 är det precis som Frigolit sa.
De övriga 8 bitarna är till för alpha-tjafs.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

De här är inte isometriska men de kanske höjer stämningen lite också

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

linuxpingvinen ser ju värsta biffig ut med gråa streck på magen

devilsnubben ser lite sneögd ut, stora tassar harn' också. möe att sitta att pilla med, men bra början

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legogris
Ehm, jag såg bara ca 7-8 färger där

jag visade inte antalet färger på bilden utan i paletten
det är en 16 färgers palett

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frigolit
jag visade inte antalet färger på bilden utan i paletten
det är en 16 färgers palett

Ah, OK.. My bad

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

en liten bild som jag gjorde i paint
det är inget bidrag, gjorde den för jag hade lite tid över

det är en liten närbutik :]

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem

Frigolit Bra, dock lite tam.. platt å så, inte möe detaljer. Men det går ju att fixa lätt.

256 färger, är det det som rankas som WEB COLORS eller ska man ändra det på Edit\Tools ? Isf, vad är det ? På PS alltså

Permalänk
Medlem

använd "spara för webben", med 8-bitars PNG, så får du max 256 färger.

eller menar ni att mabn ska använda windows paletten för 256 färger. isånafall finns det inne i justera tror jag

Permalänk
Medlem

eller så skiter man i Spara för webben och väljer bara Spara

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem

jo, fast jag tänkte att man arbetade med en .psd fil, och då är det smidigare att spara för webben eller spara en kopia.

Permalänk
Medlem

Är inte photoshop lite väl tungt för pixel art?

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Inte så mycket aktivitet här och jag funderar på om det är för att folk är hemlighetsfulla och sitter och ritar för fullt eller om det är för att inga är intresserade...

Själv har jag kommiit ganska långt på ett bidrag. Ett hus.

Permalänk
Medlem

Jag är snart klar med mitt bidrag. Ska göra klart biljäklarna jag pulat på bara, sen äre klart

Permalänk
Medlem

Har ett pågång, men jag tror att jag får skära ned det lite. Började jobba i för hög upplösning

Visa signatur

Internet är som ett stort bibliotek, men med en full bibliotekarie.

Permalänk
Medlem

har också börjat jobba på lite grann, men som sagt, många är nog hemlighetsfulla eller helt enkelt inte klara

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem

Jag arbetar med mitt bidrag med

Permalänk
Medlem

Jag tror jag ska gå med, gamla hederliga paint - HERE I COME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piltvenom
Är inte photoshop lite väl tungt för pixel art?

Det finns väl ingen anledning till att börja med PhotoShop, om man inte kan det; när man skall rita pixelart. Själv använder jag den tackvare att jag kan de flesta hotkeys och kan så jobba snabbt, om man t.ex. skall kopiera, hoppa mellan färger, etc.

Permalänk
Medlem

Jag använder photoshop, lite klurigare när man ska göra linjer men det är Pen Tool och hålla i shift och hoppas på det bästa som gäller

Får man ha med en textruta med lite text i som ngn på bilden säger nåt ? Skulle höja min bild väsentligt isf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zear0x
Jag använder photoshop, lite klurigare när man ska göra linjer men det är Pen Tool och hålla i shift och hoppas på det bästa som gäller

Får man ha med en textruta med lite text i som ngn på bilden säger nåt ? Skulle höja min bild väsentligt isf

Varför skulle man inte få det? Men du tänker väl inte använda textverktyget? Du får ju pixla texten själv Det är faktiskt ganska lätt

Permalänk
Medlem

Nemrod Har jag sagt att jag ska använda textverktyget ? Vet väl hur man pixlar själv, för skråen