Permalänk

Datorn föll i golvet, startar inte

Hej. Har en hyfsat ny dator som föll i golvet (både systemenhet och skärm) från ett lågt bord eftersom det ena benet på bordet lossnade. Efter detta fungerar givetvis inte datorn och jag försöker luska ut exakt vad som gick sönder.

När jag startar datorn går fläktar, dioder och skärm igång men sedan händer inget. Får endast texten "no signal" på skärmen. Får heller inga pipljud ur pc-speakern som man brukar få när något är galet. Testade att flytta hårddiskarna (och bygla om) till en annan dator och starta den med en hårddisk i taget, men de verkar trasiga. Så jag satte i en hel hårddisk i den trasiga datorn och försökte igen, med samma resultat som tidigare. Testade skärm och grafikkort i den andra datorn och det är inget fel på dem. Har även besiktigat invändigt. Alla fläktar fungerar, inget är synligt skadat och alla kablar sitter i som de ska. Jag har inget annat moderkort med rätt sockel så jag kan inte testa om det är processorn det är fel på.

Har tänkt lämna in datorn på service men eftersom det kostar 500 kr per timme tänkte jag höra om det finns något annat jag kan göra innan. Svar och förslag uppskattas:

Vad kan jag göra med hårddiskarna? Kan de lagas?
Vilka/vilken del i datorn är sannolikt trasig? Hur kan jag kontrollera detta?

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är förmodligen moderkortet som dött och dom är mycket billiga idag nätagget kan ha tagit stryk också så kolla det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Om datorn var igång när den damp i golvet kan hårddisken ha gått sönder, annars tror jag inte något allvarligt har hänt med datorn.

Det bästa du kan göra är att demontera och återmontera alla kontakter, grafikkort, övriga expansionskort, minnesmoduler. Ta en grej i taget, ta loss och sätt tillbaka. Se till att allt bottnar ordentligt i sina socklar.

Edit: det som kan ha tagit stryk är de saker som det sitter tunga kylare på. Glömde det. Har mest återupplivat mina laptopar några gånger...

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem

om fläktarna går igång borde väl det vara ett tecken på att nättagget fungerar?

Mitt råd är att ta bort alla icke nödvändiga delar som t.ex. hårddisk, cd/dvd spelare, nätverkskort, ljudkort ... för att minimera antalet felkällor.

Rätta mig om jag har fel men hårddiskar är inget man lagar, om de går sönder så köper man nya. Vet inte om det ens går att laga hårddiskar, borde vara ruskigt dyrt i sådana fall.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
om fläktarna går igång borde väl det vara ett tecken på att nättagget fungerar?

Nej inte alltid tyvärr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Kolla ALLA kablar. In och ut med dom.

Edit: Kanske inte dom som går in i agget

Permalänk

En grej till: CPUn för 17!! Kanske lika bra att ta av kylaren, sen upp med låsbygeln, lyft litet och släpp tillbaka i sockeln, lås fast. Se till att kylaren blir ordentligt monterad.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en sockel A processor så kan den fått en core crunch.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Re: Datorn föll i golvet, startar inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maelstrom_swe

..............

Har tänkt lämna in datorn på service men eftersom det kostar 500 kr per timme tänkte jag höra om det finns något annat jag kan göra innan. Svar och förslag uppskattas.......

Nu vet jag inte riktigt vart du bor med 500kr i timmen låter väldigt dyrt, kylning.com i stockholm tar de 200 spänn för en felsökning oavsett tiden det tar. Låter som du har kollat priser hos Siba eller nått.

Permalänk
Medlem

Allt kan kanske vara ok. Gör så att du plockar bort alla delar och sen sätter ihop det igen. Kan vara så att GK har flyttats på sig eller CPU..
Känn på grejorna lite, tryck dom så att dom sitter ordentligt kolla alla kablar. Den borde gå igång.

Lycka till .. Återkom hur det gick.

Permalänk
Medlem

Kretsarna bakom socketen kan väl ha fått sig en smäll pga kylaren....Det hände mitt socket 775 iaf...

Permalänk

därför har man datorn på golvet! då slipper man sånt här
peace out!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

jag har likadant med min dator, fast den har inte gått i golvet nångång

När jag flyttar datan o drar ut strömsladden och sedan sätter i den igen går bara fläktar o lampor o skit igång( jag behöver inte ens trycka på on knappen), inte själva datorn. då brukar jag stänga av med strömbrytaren därbak trycka in on knappen, sedan sätta på strömbrytaren därbak igen och sedan trycka on, då går datorn igång som den ska.

nåt fel måste det vara med min med tänker jag...

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+ || Radeon 9800 PRO 128mb || MSI K8N NEO-FSR || 512mb Corsair Value Select || 120GB Seagate Barracuda || Aspire X-Dreamer II

Permalänk

Datorn var igång när den föll i golvet. Kylarna är inte så värst tunga, funderade själv på det men tror inte att det ska ha varit någon orsak till extra skada. Sockeln är av typ 939.

Ang. priset för rep så bor jag inte i stockholm... Kollade ett par datorbutiker och det billigaste jag hittar är 400. Datorn har jag på bordet för att det är så satans dammigt på golvet... Undrar varför

Ska genast prova att ta bort alla delar och kablar etc och sätta fast dom igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maelstrom_swe
Datorn var igång när den föll i golvet. Kylarna är inte så värst tunga, funderade själv på det men tror inte att det ska ha varit någon orsak till extra skada. Sockeln är av typ 939.

Ang. priset för rep så bor jag inte i stockholm... Kollade ett par datorbutiker och det billigaste jag hittar är 400. Datorn har jag på bordet för att det är så satans dammigt på golvet... Undrar varför

Ska genast prova att ta bort alla delar och kablar etc och sätta fast dom igen.

From nu, dammsug golvet!

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem

Får du igång honom eller ?

Permalänk

Tog bort hårddiskar och alla kort samt processor, satte sedan tillbaks grafikkort, processor och ramminnen. Får samma resultat som tidigare.

Edit: provade även att nollställa bios på moderkortet.

Edit2: Drog ur en bunt kablar på moderkortet och alla kort + processor igen. Vet inte vad som var magiskt den här gången, gjorde i stort sett samma sak. Men se på fan, den gick igång. Ska sätta igång och testa med att sätta i korten och hårddiskar ett i taget. Tack för tipsen iaf!

Permalänk
Medlem

Där ser du det va bara glappkontakt precis som jag misstänkte i mitt tidigare inlägg.
Kul att du fick igång den.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Agent verkar vara en riktig marvel på det här med att gissa vad som är felet

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frankenstein
Agent verkar vara en riktig marvel på det här med att gissa vad som är felet

Detsamma du