Permalänk
Medlem

äntligen har dom fixat till installationen så den är någolunda vettig ... GUI't i longhorn är verkligen snyggt också ... känns lite frächare än XP men man känner nog igen sig ändån, vilket också troligtvis är det viktigaste för 90% av alla XP-användare ... ingen vill väl byta upp sig till något som kräver att man måste lära om sig allt igen ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
ingen vill väl byta upp sig till något som kräver att man måste lära om sig allt igen ...

varför inte ? om det betyder att man kan jobba snabbare och effektivare så skulle det vara värt att lära om sej

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
äntligen har dom fixat till installationen så den är någolunda vettig ... GUI't i longhorn är verkligen snyggt också ... känns lite frächare än XP men man känner nog igen sig ändån, vilket också troligtvis är det viktigaste för 90% av alla XP-användare ... ingen vill väl byta upp sig till något som kräver att man måste lära om sig allt igen ...

Du har nog rätt. Det tog ett tag innan man bestämde sig för att gå över 98/Me pga att Xp såg anorlunda ut. Det va både spånnande och lärorikt.
Nu när man behärskar Xp så kan det vara både ja och nej innan man går över. Är det likt med liek make up grejer så slänger man in den direkt. Är det så att det är totalt nytt då avvaktar man lite.

Skall bli kul att testa Beta så man kommer inte lite innan Skarp version kommer till salu.

Permalänk
Medlem

riktigt illa tycker jag. 4år har gått. under denna tiden hann jag tröttna på XP, köpa en ibook, låta den bli 3år gammal, köpa PC och installera XP och ännu en gång tröttna. nu demar de en produkt som kommer om 1år?! lite som när apple demade panther och alla körde ful-betor om ni minns den tiden. ser faktiskt inget som tillför mig något som inte tiger har. förhoppningsvis har apple släppt powerbook intel vid det laget, så kanske jag kan bli av med min PC då

Permalänk
Medlem

inte så lätt för ett företag med flera tusen anställda och skicka dom på utbildning bara för att dom ska lära sig ett nytt sätt att jobba med operativsystemet ... ändringar sker långsamt så att kunderna (användarna) känner sig trygga ... att just du tycker det vore spännande och lära sig något helt nytt tar inte Microsoft hänsyn till då det inte är där pengarna finns ... där finns alternativ för dig och andra som vill lära sig nytt ... ladda hem en kopia av något fritt OS och sätt igång och utforska ...

sen ska man nog se Longhorn som en brygga till efterföljande operativsystem ... precis som winME var efter win98 ... det är ett första steg att intruducera Internet direkt i operativsystemet med liknande sätt att söka din information på datorn som du gör på Internet ...

läser man och följer med lite i Microsoft vision om var operativsystemen är på väg så förstår man Longhorn och deras satsning med det ... Longhorn är en viktig grundsten i deras vision ... när det digitala-hemmet verkligen kommer igång så blir det antagligen så att alla dina processorbaserade produkter är ihop linkande till en kärna och sköts av ett operativsystem i grunden där du sedan laddar dom delar du är beroende av i dina olika apparater ... det är där deras filsökning kommer in likadant Avalon och vektorbaserad grafik...

det blir spännande och se hur det hela artar sig ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
varför inte ? om det betyder att man kan jobba snabbare och effektivare så skulle det vara värt att lära om sej

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

kul att se hur operativsystemet följer trenderna. Om man ser efter lite så är det precis såhär många bloggar och nyutveckalde sidor ser ut lustnu. Inom "multimedia-design" eller vad man ska kalla det är det inne men klara färger och stilrena ytor. den klargröna färgen är ju flitigt använd t.ex. känns som ett skärmskott från någon webdesigners portfolio.

Själv hatade jag kladdet i XP när det kom, men detta tycker jag var fint. och om man tröttnar, som man förmodligen kommer göra, så går det säkert att tona ner lite.

Permalänk
Avstängd

hoppas man kan välja classic

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt klart ett lyft i Windows Världen, med tanka på XP börjar bli väldigt tråkigt nu.
Int stor skillnad kanske mellan Longhorn och XP igentligen, men generellt skulle
jag vara helt nöjd med utseendet ett tag utan att behöva använda StyleXP eller dylikt.
Nepp, kör hårt! Någon som vet vad priset kommer ligga på? Ett ungefär?

Permalänk
Sötast

Själv tycker jag att det är väldigt skarpt och snyggt!

Men sen tänker man, vad är det som är så nytt?

Varför bytte man från 98?
en av flera anledningar var ju drivrutiner, och så var det en hel del snyggare, men även fulare också. allt som allt uppvägde det positiva det negativa, rätt stort också!

Då kan jag inte låta bli att tänka, vad finns i longhorn som är så bra så att jag vill byta upp mig till ett förmodligen: Större och långsammare OS?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Då kan jag inte låta bli att tänka, vad finns i longhorn som är så bra så att jag vill byta upp mig till ett förmodligen: Större och långsammare OS?

Med tanke på att gränssnittet kommer kunna vara 3D-accelererat ska förhoppningsvis Longhorn vara snabbare än XP i åtminstone fönsterhanteringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Med tanke på att gränssnittet kommer kunna vara 3D-accelererat ska förhoppningsvis Longhorn vara snabbare än XP i åtminstone fönsterhanteringen.

Ooh det vore guld värt
Jag har alltid undrat hur man 3d-accelererar något som egentligen är strikt 2d, krävs det inte att hela operativets gui befinner sig i en värld där det finns XYZ led?

Nåja ska bli spännande att se hur det ter sig.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Sötast

Mjo, men säg att jag kan lira ett spel i XP utan problem å sen hackar det i longhorn, då är det inte så mycket motiverat att uppgradera om det inte finns något annat som uppväger det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Ooh det vore guld värt
Jag har alltid undrat hur man 3d-accelererar något som egentligen är strikt 2d, krävs det inte att hela operativets gui befinner sig i en värld där det finns XYZ led?

Nåja ska bli spännande att se hur det ter sig.

Citat:

Longhorn will include advanced graphics capabilities that will instantly differentiate Longhorn PCs from those based on Windows XP. "This is exciting stuff," Microsoft lead product manager Greg Sullivan told me recently. "Longhorn's graphics will fully exploit the power of 3D graphics accelerators and provide a very rich user experience." Longhorn's tiered graphics system will automatically tune itself according to the capabilities of your PC. If you have a powerful PC, Longhorn will provide the high-end Aero Glass user interface, which includes stunning animations, vector graphics-based icons and screen elements, and translucencies. Less powerful PCs will utilize the Aero Express user interface, which provides an Aero Glass-like UI that is based on XP-level graphics technologies. For legacy systems or those used by corporations that don't wish to retrain users on the new Longhorn UI, Longhorn will also offer a backwards compatibility mode that resembles the stock Windows 2000 user interface.

The important thing to remember about Longhorn's display capabilities is that they aren't just there to look cool. Document icons will provide mini-thumbnails that resemble the actual document, providing at-a-glance recognition to the file you may be looking for. Animations will be used to help you understand where a window goes when you minimize it. And so on: More of Longhorn's graphical changes will be revealed during the Beta 1 and Beta 2 timeframes.

Permalänk
Medlem

Tjoho, det låter jättebra det där. Bra att de har kvar möjligheten till Win2000 interface. Eftersom operativet antagligen då är optimerat efter 3d-accelerering så kanske man kan förvänta sig bättre stöd mellan 3d-applikationer så som spel och 3d-modellerings program, eller?

Någon som vet om det kommer med en ny DirectX version, Dx 10?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Tjoho, det låter jättebra det där. Bra att de har kvar möjligheten till Win2000 interface. Eftersom operativet antagligen då är optimerat efter 3d-accelerering så kanske man kan förvänta sig bättre stöd mellan 3d-applikationer så som spel och 3d-modellerings program, eller?

Någon som vet om det kommer med en ny DirectX version, Dx 10?

Ja. Faktiskt kommer DirectX byggas in direkt i Windows, tillsammans med tidigare 2D-accelerationen, och döpas om till Windows Graphics Foundation, eller WGF. Longhorn lär släppas med WGF 2.0.

Edit: Exempelvis ska ATI:s kommande R520 vara kompatibelt med WGF 1.0, men 2.0 kommer kräva nyare grafikkort. Sikta in er på grafikkortsbyte i samband med Longhorn alltså, om ni vill kunna utnyttja systemet till max.

Permalänk
Medlem

Skulle vara coolt om fönsterhanteringen vore i 3D, så man lixom rör sig mellan dom olika fönstrena

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Skulle vara coolt om fönsterhanteringen vore i 3D, så man lixom rör sig mellan dom olika fönstrena

Det finns ju redan till *nix.
http://java.sun.com/developer/technicalArticles/J2SE/Desktop/...

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Men hallå!

Tror ni M$ har arbetat i 4år bara med designen? Nej, det är de nya funktionerna som är viktiga/bra, dom skulle ju som sagt inte lägga ner en massa miljoner på att skapa genomskinliga fönster till vanliga xp.

Men som sagt, har inte provat. Jag tror att det kommer finnas massa nyttiga och roliga funktioner i Longhorn

Permalänk
Medlem

Så sant geeken. Någon som hört om de kommer behålla emuleringen av Dos, eller slopas det nu?
Jag undrar hur mycket spyware etc. det kommer finnas inbakat.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Det finns ju redan till *nix.
http://java.sun.com/developer/technicalArticles/J2SE/Desktop/...

men shit vad fett!
undra om det går att ladda ner och testa...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Det finns ju redan till *nix.
http://java.sun.com/developer/technicalArticles/J2SE/Desktop/...

Damn det trodde jag inte, riktigt nice ju
Svårt att vänja sig kanske men sen borde det ju vara skönt.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Får hoppas övergången till 3D gör att vi slipper alla problem och flicker när man startar en ex. ett spel. Stör mig enorm mycket.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så ska beta 2 innehålla mer lullull medan beta 1 är mer inriktad på stabilitet.

Beta 2 kommer i slutet på 2005. November är det sagt.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Det är på tiden att vi får något liknande MacOS X Quartz/Quartz Extreme även under Microsofts operativsystem

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Vad jag läst så ska beta 2 innehålla mer lullull medan beta 1 är mer inriktad på stabilitet.

Beta 2 kommer i slutet på 2005. November är det sagt.

är det inte bättre att börja med lull och sedan arra stabilitet? känns lite fel väg att gå detta :-/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heltok
är det inte bättre att börja med lull och sedan arra stabilitet? känns lite fel väg att gå detta :-/

Fast att ha en mängs ostabil lullull på datorn kan kännas tämligen onödigt

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Project Looking Glass verkar ju onekligen ruggigt intressant. Käns som det är den rätta vägen att gå vid utvecklingen av desktop-miljön. otroliga möjligheter...längtar

Permalänk
Medlem

Finns ju inte sådär jättestor anledning till att byta till Longhorn eftersom större delen av dom nya funktionerna(Filsystemet och Avalon, säkert fler saker också) är borttagna och kommer släppas i ett senare skede till både Longhorn och vanliga XP

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd

Groteskt fult. Hoppas detta är ett tidigt april-skämt.

"-Haha! Egentligen är windows såhäääär snyggt!"

Mac-fansen kommer jubla över nya fula och misslyckade windowsversionen.

Permalänk
Medlem

ser att människor är lika intelligenta som vanligt, Utseende är ju verkligen det viktigaste i ett OS.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu