Permalänk
Medlem

Helosan i nätagget

Hade fest i fredas, och självklart va de nån som va avundsjuk på min dator. Det hela slutade med att jag dagen efter såg, efter att datorn varit igång nån timme att någon sprutat in helosansalva i nätagget, lite kom på chassifläkten under men de är bara att torka bort. Märkte att det kommit in pga nätagget började låta som in i. Problemet nu är att jag inte vet om det har tagit någon skada eller inte. Fläkten är full med skit nu men den snurrar, har även kommit lite på några kopparspolar inuti.
Testade att stänga av och sätta på datorn när jag upptäckte det, då lät det fortfarande, men när jag nu två dagar senare startar den så låter det inte längre.

Tacksam för hjälp om vad jag kan göra, kan man göra rent spolarna? eller gör det någon skada om det ligger kvar?

Nätagget i fråga hade ioförsig ändå snart varit tänkt att bytas ut men jag vill ändå veta sålänge. Det är ett enchance 300w agg.

Mvh

R_fused

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

skruva upp skiten o tvätta med kemisk bensin

Permalänk
Medlem

Asch, de e nog ingen fara, de mesta har nog torkat upp eftersom de inte låter längre, och har det inte hänt något när datorn vart igång, har det inte blivit kortslutning heller. Kör på bara, datorn ska ju liksom allt annat in på service för smörjning, etc

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är det dock viss risk att det kommer börja lukta skit om att.

Hade jag varit du hade jag skruvat upp och rengjort det jag kom åt (typ med dassapapper...inget avancerat), och skitigt i resten.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

ja, har öppnat det nu som sagt och tänkte torka av lite, men jag undrar vad det va som lät, kan ha varit fläkten så jag funderar på att byta ut den. Har lite molexfläktar liggande, borde inte va nån svårighet att fixa om tvåpinnaren som sitter där nu va?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk

ursäkta men började fan skratta..jag skulle fan inte tillåta att dom är nära datorfan.. har man lagt ut mkt pengar på fanskapet så ska ingen obehörig vara på den..

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

nä de trodde inte jag heller, men det blev ju en del musik och så på den. Har föresten gjort rent agget nu och testat, fungerar inte alls bra. Funderar på om det kan vara överhettat eller något. Om man startar datorn så går den igång och så, men efter ca 3 min så lägger den av, power led lyser fortfarande och dioden på mobot lyser med, men i övrigt är den död. Startar man den igen så dör den efter en stund igen men det går fortare ju "varmare" den blir om man säger så. Är lite orolig för att det är nått annat som gått sönder eftersom nätagget startar men lägger av efter ett tag, så hjälp hade uppskattats?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Ta reda på vem det var och tvinga honom att pynta upp för ett nytt.
Inte mer än rätt. Annars blir du kanske piskad att köpa ett nytt för egna pengar =/

Permalänk
Medlem

jo, blir nog tvungen till det. För det blir nog savårt att få reda på vem det var. Snackade med tjejens farsa som sa att det antgligen inte gått sönder nått annat än nätagget, men jag tycker nästan det verkar så eftersom det lägger av efter en stund. Om det var sönder borde det väl inte funka alls?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Om fläkten snurrar långsamt kan det ju vara en förklaring till varför det lägger ner.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

OffT: Jag fick fruktsoppa i min stereo en gång.. det var inte kul kan jag säga.

Permalänk
Medlem

jo, men jag tror inte den snurrar så sakta ändå. men det blir nog att jag köper ett nytt aspire 520w, någon som har erfarenhet av det?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||