Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Öka räckvidden på ett WLAN?

Hej

Jag går i tankarna på att skaffa mig WLAN då jag har en granne 50-60 meter bort som delar ut internet. Det ska bara duga till att surfa och ev. spela "World of Warcraft" på.
Det jag behöver veta är vad man ska köpa sig för nätverkskort osv. jag vill gärna hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt samt göra så att jag har så bra signalstyrka som möjligt. Kom gärna med tips osv.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem

Den egentliga och bästa lösningen på sånt är två riktantenner, men som du kanske vet så tar dom äckligt mycke betalt för antenner. Ibland dubbelt så mycke som vad ett näverkskkort eller AP kostar.

Permalänk
Medlem

vad är det för terräng?

Permalänk

Helt öppet, med vanliga lägenhetshus mellan, ingen betong. Kanske ett ynka träd här och där, men inget som ska göra något.

Ni får gärna tipsa om vart prylarna kan köpas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HomeBurneR
Helt öppet, med vanliga lägenhetshus mellan, ingen betong. Kanske ett ynka träd här och där, men inget som ska göra något.

Ni får gärna tipsa om vart prylarna kan köpas.

Helt öppet med hus emellan? Då är det ju inte helt öppet...

Permalänk

Jag tänkte mer utan träd osv. endast det som kom upp i huvudet när han sa terräng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skut Cat6 Tp med harpungevär?

Näreå, men 50 meter ska väll inte vara så stora problem om det är någorlunda fri sikt samt ett par bra antenner.

Kolla dustin, dom har bra antenner, annars kan väll kanske Cantennas vara något?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

Vilket tror ni skulle vara det svaga i det hela om man tänker signalstyrkemässigt? Nätverkskort eller accesspunkt?

[edit]Hur fungerar riktantenner och vad gör dessa bättre?[/edit]

Visa signatur

Permalänk

Bägge. WLAN = Dubbelriktad kommunikation. Tål att upprepas, det räcker inte med en superantenn i ena änden.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Jo, det är jag fullt medveten om, jag menade mer vilken av dem som brukar vara i lite klenare laget som kan hjälpa att skaffa fetare antenn till.

Visa signatur

Permalänk

Måste man välja så är det generellt klienten som har sämre antenn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Netgear har ju en serie som heter rangemax som ska ge 1000% bättre räckvidd med rangemax produkter och 50% bättre räckvidd med icke rangemax. Fast sen hur mycket marknadsföring det är vet jag inte :).
Kan ju vara värt att kika på i alla fall.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk

Ja du. Det handlar nog om 1000% marknadsföring. Enkel matematik gör ju att svaren blir ganska fåniga.. Om deras ordinarie produkter räcker 50 meter i bästa fall... 50 X 1000 = 50000 meter... så det skulle innebära 5 mil räckvidd med deras produkter... Haha.. Ja.. eller... ja... vad säger man.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.netgear.com/products/details/WPN802.php
här står det lite mer om rangemax :). Fast det stog inget om 1000% men det stog i senaste dustin.
Står bara så här om räckvidden.
"wireless coverage of up to 500,000 square feet when used with a NETGEAR RangeMax wireless client!"

Visa signatur

mAngAn_