Permalänk
Medlem

Start-problem

Köpte en ny dator till päronen ifrån datorbutiken.com innehållandes.

1 st ACSILMT350 (Arctic Cooling T1 Miditower Black/Silver Silent 350W ATX)
1 st ASA8N-E (Asus A8N-E nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX)
1 st ATH64S939-3200R (AMD Athlon64 "Winchester" 90nm 3200+ 2000MHz/2.0GHz 512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939)
1 st 512DDRAD400 (A-DATA 512Mb DDR-DIMM PC3200 400MHz 184pin)
1 st MAXDM10-200S-8 (Maxtor DiamondMax 10 6L200M0 200Gb 7200rpm 8Mb NCQ S-ATA)
1 st NECND3540 (NEC ND-3540 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW WHITE/VIT BULK IDE)
1 st HTPCIEX600P-256 (Hightech Excalibur ATI Radeon X600Pro 256Mb DDR TV-out DVI RETAIL PCI Express)

Har även köpt en 20 > 24 pins converter för nätagget då moderkortet var 24 pin märkte jag när jag fick det.

också till problemet.....
Den startar helt random. Ibland går den igång direkt när man trycker på den och skärmen tänds och man kommer till bios osv. Andra gånger kan det ta flera minuter och ibland startar den inte alls. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Saker jag har testat.
*Koppla ur saker som kan dra el hårddiskar/dvd-brännare osv vilket inte gav någon skillnad.
*Uppgraderat bios till senaste. Ingen skillnad.
*Har kört memtest på minnet med utan att få några errors.
*Har testat ett annat minne. Felet kvarstår.

Datorn när den går igång verkar flyta på bra och känns inte slö eller så. I 3dmark2001SE gav den ~13000 poäng vilket jag inte har en aning om det är bra eller dåligt men min andra värdelösa burk ger bara 6000 så det är ju en del skillnad.

Permalänk
Medlem

Med 13000:- poäng så ligger du som du ska i 3dMark. En sak du kan testa är att du kopplar reset knappen som power knapp. Det kan vara så enkelt att power sladen är lite skadad och därför inte fungerar som den ska. Om inte det fungerar gissar jag att flelet ligger hos nätaggregatet eller mderkortet.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Alltså fläktarna och hårddisken och allt sådant snurrar igång. Det är bara att skärmen inte tänds.

Permalänk
Medlem

Prova med att koppla ur hd för att se om den då startar som den ska datorn varje gång dvs du får bild vid varje uppstart så du kan komma in i biosen.

Om det nu funkar så prova med ett annat nätagg om du inte kan bygla hd så den inte spinner upp vid starten vilket förhindrar att den vad jag tror drar "mycket" ström vid uppstarten vilket tydligen kan göra så att svagare nätagg inte hinner med att leverera ström.

Kan nämna att jag byglat en hd på mitt ex dator så den inte spinner upp därför att den gjorde som du beskriver ungefär och efter det så blev det lite bättre men inte helt bra men iofs så med ett Q-Tec chassie och tillhörande nätagg så hade jag inte väntat mig bättre då det inte direkt är kvalitetsgrejer som dom säljer.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret olirc men jag har redan testat det där med att koppla ur alla hårddiskar samt dvd-brännare utan resultat.

Permalänk