Permalänk
Medlem

Montering av Thermaltake BigWater

Hej

Jag har kollat runt lite på forumet men inte hittat det jag letar efter därför gör jag en ny tråd.

Har nu inskaffat mig ett Bigwater och undrar hur jag skall göra nu när jag sätter in det i datorn.

Skall jag sätta in det direkt eller skall man testa det på utsidan först?

Tack för ett grymt bra forum!

/Zeppek

Visa signatur

P4 3,2Ghz Prescott , Intel D865Perl, 1024 DDR GEIL, Radeon 9600xt, 2 x ADDA 120mm 16db + 1 x 92mm Thermaltake 20db.

Permalänk
Medlem

tror thermaltake har testat det innan dom skickar iväg det så det ska nog inte behövas, bara installera det och se till att det är tätt överallt osv innan du startar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Ok!

Visa signatur

P4 3,2Ghz Prescott , Intel D865Perl, 1024 DDR GEIL, Radeon 9600xt, 2 x ADDA 120mm 16db + 1 x 92mm Thermaltake 20db.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
tror thermaltake har testat det innan dom skickar iväg det så det ska nog inte behövas, bara installera det och se till att det är tätt överallt osv innan du startar.

Dom flesta företag slumptestar vissa produkter från en viss "batch", typ all gjorda under en viss vecka... För mycket resurser att testa _alla_

Men om det är din första vattenkylning (antagligen eftersom du väljer TT BigWater), så tycker jag du borde testa det utanför datorn innan, bara för säkerhetsskull.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att inte skruva åt slangkopplingarna för hårt..då finns det risk att det blir sprickor i slangen...

Allt står ju i manualen man får med?!

Permalänk
Medlem

Ok!

Är det bara att koppla ihop allt som vanligt men utanför datorn istället?

Köpte ett vga block också, är det också bara att sätta på?

Visa signatur

P4 3,2Ghz Prescott , Intel D865Perl, 1024 DDR GEIL, Radeon 9600xt, 2 x ADDA 120mm 16db + 1 x 92mm Thermaltake 20db.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeppek
Ok!

Är det bara att koppla ihop allt som vanligt men utanför datorn istället?

Köpte ett vga block också, är det också bara att sätta på?

Ska du ha radiatorn inne lr utanför burken?

Permalänk
Medlem

Ja tryckte in allt direkt i datorn o provtestade det där men då hade ja inte dom andra grejerna igång, alltså bara pumpen.. Dock så har ja aldrig hört nån som har fått läcka på de systemet i börjar.. Men du måste titta till de lite då o då folk's vattenblock har sprukit o då har de droppat ner på graffet o kortslutet de

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Toppen på bigwater-blocket är också väldigt delikat, så spänn inte på det alltför hårt för då spricker det -- mitt sprack efter ungefär en månad UTAN att jag hade för mycket tryck. Mitt stackars 6800LE dog pågrund utav det.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Ok! Får kolla till det lite då!

Hade tänkt och ha radiatorn utanför burken.

Visa signatur

P4 3,2Ghz Prescott , Intel D865Perl, 1024 DDR GEIL, Radeon 9600xt, 2 x ADDA 120mm 16db + 1 x 92mm Thermaltake 20db.

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt TT BigWater idag
Tror jag provkör det utaanför systemet, men såfall bara någon timme eller så, men jag undrar hur mycket vatten man ska ha i pump/tanken från början?

och en annan fråga till er som redan monterat ett BigWater är; man fick med två sådanna (H) metallgrejjer, och en plast och en typ skumgummi, vilken ska vara längst in mot mobot, skummet eller plasten ?

Tack // j0nte

Permalänk
Medlem

Skum skall vara först, den andra i plast är en packning. Håll på tills den är full!

Visa signatur

P4 3,2Ghz Prescott , Intel D865Perl, 1024 DDR GEIL, Radeon 9600xt, 2 x ADDA 120mm 16db + 1 x 92mm Thermaltake 20db.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j0nathan
hur mycket vatten man ska ha i pump/tanken från början?

Fyll på tills tanken nästan är helt fylld.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Varför blinkar pumpen i början?

Skall man ha någon fläkt i lådan tycker ni som blåser på hd osv? I så fall vilken fläkt? Är mest ute efter en tyst dator.
Tänkte på fläkt eftersom jag har en temp på ca 53 grader i AUX.

Har en cpu temp på ca 42-45 grader på min p4 3,2ghz prescott och radiatorfläkten på lägsta varv, är det bra eller?

Visa signatur

P4 3,2Ghz Prescott , Intel D865Perl, 1024 DDR GEIL, Radeon 9600xt, 2 x ADDA 120mm 16db + 1 x 92mm Thermaltake 20db.

Permalänk
Medlem

okej, ska fixa in det på lördag eller söndag, lan imorgon. Då vill man ju ha stabil dator

Undrar om det blir bättre kylnings effekt om man har en 120 fläkt bak på radiatorn också ?

- j0nte

Permalänk
Medlem

Kan nämna kylningen jag har i min burk så du ungefär förstår hur man ska göra för att d ska bli tyst..

Big Water med Everflow 120 mm 16db fläkt på radiatorn @ 5V
Zalman Fläktkontroller
120mm Adda 16db @ 5V
Nordbryggekylaren är också på lägsta varv genom fläktkontrollern..

På detta sätt kommer din dator bli tyst och välkyld!

Permalänk
Medlem

Ok!

Tänkte sätta en 120mm fläkt i fronten, tror ni jag får ner tempen i lådan då?

Vilken fläkt skall jag köpa? Har hört att everflow är lika bra som adda och papst, stämmer detta?

Är min temp bra, 45grader på p4 3,2 prescott?

Visa signatur

P4 3,2Ghz Prescott , Intel D865Perl, 1024 DDR GEIL, Radeon 9600xt, 2 x ADDA 120mm 16db + 1 x 92mm Thermaltake 20db.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeppek
Ok!

Tänkte sätta en 120mm fläkt i fronten, tror ni jag får ner tempen i lådan då?

Vilken fläkt skall jag köpa? Har hört att everflow är lika bra som adda och papst, stämmer detta?

Är min temp bra, 45grader på p4 3,2 prescott?

Javisst på båda punkterna!

Permalänk
Medlem

Ok!

Tack för svaret. Då åker jag och köper en sådan imorgon.

Visa signatur

P4 3,2Ghz Prescott , Intel D865Perl, 1024 DDR GEIL, Radeon 9600xt, 2 x ADDA 120mm 16db + 1 x 92mm Thermaltake 20db.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
Toppen på bigwater-blocket är också väldigt delikat, så spänn inte på det alltför hårt för då spricker det -- mitt sprack efter ungefär en månad UTAN att jag hade för mycket tryck. Mitt stackars 6800LE dog pågrund utav det.

-k0nsl

Ahh, nu blev jag rädd. Har nyss installerat ett bigwater. Men har en amd xp så det var bara ett klippon. inget o skruva. men jag her en temp på 48 grader idle :S, hjälp!

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim19
Ahh, nu blev jag rädd. Har nyss installerat ett bigwater. Men har en amd xp så det var bara ett klippon. inget o skruva. men jag her en temp på 48 grader idle :S, hjälp!

Jag reparerade mitt block med ett tvåkomponentslim. Förseglade nipplarna ordentligt med lim [alltsi i gängorna]. Läck-testade pump+WB i 24 timmar, ingen läcka. "OK, tänkte jag" och plockade provisoriskt ihop en burk och satte igång allting.
Det började dock läcka igen efter bara en dag. Som jag har sagt tidigare, man får vad man betalar för, och jag har lärt mig läxan. Och sen är ju det här BigWater-kitet inte något speciellt kul heller om man ser till om andra alternativen som finns. Nu tänker man bara "Vilket billigt skräp!"

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

min temp ligger 56 grader, låg på 62 för en halvtimme sedan, är orolig för prestandan... jag vill ju överklocka
har ett cpu och gpy block

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Medlem

jag vill testa min utanför men har ingen aning om hur man gör.. står inte i manualen!

Visa signatur

"Arguing on the internet is like running in the special olympics.. Even if you win you're still retarded"-
JRR shut the fuck up foundation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjoerne
jag vill testa min utanför men har ingen aning om hur man gör.. står inte i manualen!

Om du menar att du vill testa att köra pump osv utan att ha resten av datorn igång så är det bara att "kortsluta" nätagget. Så gör man iaf med waterchill, det kitt jag har. Ta en liten elkabel som du skalar i varje ännda. Nu minns jag inte exakt vilken plats på den stora strömkontakten de ska sitta, men har för mig det var 13 och 14, svart och grön ska kablarna vara.

Googla lite på det så hittar du kanske nått.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!