Permalänk
Medlem

stoppa admin-mamma?

Hallo, jag har en mamma som använder min dator hela tiden när ja e i skolan. att ha lösen på inloggning i xp hjälper ju sådär asså. ctrl alt del 2 ggr så loggar man in som admin så kan man surfa endå. finns det något prog som låser datorns funktioner eller något? som mankan använda? mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Varför kan inte mamma få surfa när du är i skolan? Har du porrsurfat kan du väl bara ta bort kakor med mera.

Men om du promt vill ha lösen använd dig av DriveCrypt Plus Pack, så krypterar du hårdisken och kan ha ett lösenord när datorn startas.

OBS! Det är inte hundra procent säkert att installationen fungerar, utan allt på datorn kan bli korrupt. VAR FÖRSIKTIG!

Permalänk
Medlem

Annars kan du väl sätta ett lösenord i BIOS.
Fast då kanske din mamma öppnar dator och nollställer CMOS

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa att du inte betalat för den? Isåfall har du nog inte så mycket att säga till om. Men som sagt, det är väl bara att rensa all history. Eller se till så att den inte läggs till i första taget.

Men sen är det väl fel forum också? Känns mer Microsofts operativsystem.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

Re: mamma

Heeheh din mamma verkar vara en ritkig hacker Inte många mammor som kan ctrl alt del kommandot!

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Hedersmedlem

flyttade tråden, ändrade ämnesraden och rensade offtopic.

Är det din dator så ändrar du bara lösenordet för administrator och ger mamma en egen användare att surfa med.
Är det inte din dator, var glad för att du får använda den!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Senaste Firefox (1.5 BETA) har en knapp för att ta bort all personlig information, som history och sånt, du kan göra en speciell profil som du använder när du porrsurfar som du kan tömma när du är klar.

Eller är du rädd att hon sliter på tangentbordet och musen? Be henne skaffa en egen uppsättning av dem isåfall.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

sätt lösen i bios. sen krypterar man hårddisken. sen så ska mamma inte sitta där.

eller så pratar man med mamma och säger det till henne, om det är din dator så kan hon ju gå och lägga sig. din dator som du (förhoppningsvis) har köpt egna pengar.

är det hela familjens dator så ska du som sagt vara glad att du får använda den

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Men lol!
Det e ju inte att ja porr surfar..
vi har 4 datorer i huset men hon e alltid i mitt rum. använder min dator å min tv.. Segt e dt..
Det som finns i skolor? sån inloggnings sak.?

Ha d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DooDoo
Men lol!
Det e ju inte att ja porr surfar..
vi har 4 datorer i huset men hon e alltid i mitt rum. använder min dator å min tv.. Segt e dt..
Det som finns i skolor? sån inloggnings sak.?

Ha d

Lösenord skydda adminkontot då...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid se till så din mamma börjar jobba som datatekniker för hon verkar vara grym på dom här grejerna!

Det bästa är väll bara att be henne snällt att använda en annan dator, vägrar hon så fråga varför hon måste sitta just vid din dator. Annars så kan du ju låsa dörren så kommer hon inte i närheten av datorn, och så slipper du problemet att hon kollar på din tv... och din porr?

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem

ursäkta för offt; men jag fattade inte, kan man trycka ctrl+alt+del två gånger under windows inloggningskärm så kommer man in eller? =/

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
ursäkta för offt; men jag fattade inte, kan man trycka ctrl+alt+del två gånger under windows inloggningskärm så kommer man in eller? =/

Personen i fråga har inget lösenord på admin kontot.

Trycker man ctrl+alt+del två gånger så kommer man åt den klassiska inloggningsrutan istället för den blå XP inloggningen och kan där snabbt komma åt admin kontot.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Går det inte att sätta lösenord på admin-konto också?

Är inte så hemma på det här men det låter logiskt i mina öron att man ska kunna sätta lösen på det kontot också

EDIT: Hade lämnat datorn en stund innan jag svarade, flera andra hann före, ignorera mitt svar

Visa signatur

Moddat AOpen HQ45, AMD Athlon64 2800+, Thermalright XP-90C, Radeon 9800pro, Asus K8V-X, 1.5 GB DDR (3*512), 580 GB HDD (1*80, 2*250), NEC 3520
Bilder och Bilder

Permalänk
Medlem

Hade blivit fett sne om min morsa hade hållt på o pulat på min burk utan tillstånd^^

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DooDoo
Men lol!
Det e ju inte att ja porr surfar..
vi har 4 datorer i huset men hon e alltid i mitt rum. använder min dator å min tv.. Segt e dt..
Det som finns i skolor? sån inloggnings sak.?

Ha d

du kan inte be henne att sluta använda dina saker bara?

Visa signatur

-After 2000 years, I will be forgotten, and the Time-Loop will close. I will live forever, and you shall meet doom!!

Permalänk
Medlem

Varför är det segt om hon använder den när du inte kan det?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

Lås ditt rum.

Göm strömkabeln.

Göm musen.

MouseLock finns annars tror jag de heter.

Permalänk

Som sagt, logga in som admin och sätt lösenord på kontot.
Sen om hon hotar med stryk om hon inte får surfa så kan hon väl få ett gästkonto eller nåt.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[AMD sempron 2800+ @ 2 Ghz][1,25 GB "unknown" RAM][Club3D Radeon 9550][Samsung HD@120 GB]

Permalänk

Kan du inte bara be henne låta bli din dator, och om hon inte går med på det så har hon ju faktiskt rätt att använda den.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk

smisk is teh shit

Permalänk
Medlem

Word up Don Johan ! men att prata snällt med henne brukar funka. prova det.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Gå in i kör och skriv "control userpasswords2", där kan du sätta lösenord på administratörs kontot.

Du kan också öppna en commandpromt och skriva "net user administratör kattsand"

Kattsand kan givetvis bytas ut mot valfritt lösenord

Permalänk
Medlem

Kan du inte prata med din mamma? Du är sjuk.

Permalänk
Medlem

Dra ut nätverkssladden och göm musen eller något ^^
Hederliga metoder funkar alltid bäst!

Permalänk
Medlem

Jag har en egen dator, och låter mina föräldrar använda den. Var dock lite skeptisk till det först, men vart så glad att de gillade Firefox bättre än IE, så nu gör det absolut ingenting att de använder den.

Permalänk
Medlem

Uppdatera Windows!
där finns det någon säkerhets patch som gör så det vanliga admin konto inte går att logga in på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Medea
Jag har en egen dator, och låter mina föräldrar använda den. Var dock lite skeptisk till det först, men vart så glad att de gillade Firefox bättre än IE, så nu gör det absolut ingenting att de använder den.

Detsamma här, vad gör det om föräldrarna vill ha den i 10-30minuter, eller en längre tid när man inte är hemma? Det kan vara en sak att du inte vill låta din morsa surfa på din dator om du har BETALAT den själv, annars ska du vara jekligt glad att du får lira.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk

Annars kan man ju alltid byta namn på adminkontot...

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***