Permalänk

Literatur tips?

Hej!

Jag söker bra literatur för en halvnybörjare som vill läsa om hur en dator (PC) är uppbyggd. Alla olika delar på moderkortet, vad gör de? Processorn, hur är den uppbyggd? Hur fungerar ett grafikkort? Hur fungerar en hårddisk? Fast rätt djupgående, som svarar på frågorna och lite till.
Jag programerar i C++ och skulle vilja att allt är baserat på programering, att kunna ta kontrol över hårdvaran exempelvis. Helt enkelt hur en PC fungerar hårdvarumässigt ur ett programmeringsperspektiv.

Någon som har något tips på bra bok? Svenska eller Engelska. kan gärna ge mig ISBN, och url om det finns

Tack på förhand!
Neckutrek

EDIT:
Även hur tangentbordet/musen fungerar, hur det komuniserar med datorn. Hur kan en skärm läsa signalerna från grafikkortet?

Permalänk
Medlem

"The principles of computer hardware", hade den i en kurs om datorteknik.

Tar upp bl.a:
* Digitala kretsar, grindar m.m.
* digital arimetik
* Hur processorn är uppbyggd.
* Programmering av en processor på hårdvarunivå (mikrokod)
* ASM programmering , CISC (68k)
* ASM programmering, RISC (ARM)
* I/O
* Minne
* OS
* Kommunikation m.m.

är ganska utförlig och beskriver allt ganska tydligt.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

Okej, låter helfint Kan jag som nybörjare, vet vad ett moderkort är och vad bios är till för, läsa den och förstå den? Eller behöver man en del förkunskaper?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neckutrek
Okej, låter helfint Kan jag som nybörjare, vet vad ett moderkort är och vad bios är till för, läsa den och förstå den? Eller behöver man en del förkunskaper?

Läser du den kommer du att veta exact hur en dator fungerar på krets (grind) nivå, upp till operativsystemsnivån. Du behöver egentligen inga förkunskaper då den tar upp allt man behöver veta.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk

har Hennesy,Patterson: Computer Architecture, A Quantitative Approach som kurslitteratur just nu, innehåller en hel del information om hur hårdvaran fungerar i en dator.