Systemet hackar sig fram vid nätverksbelastning

Permalänk
Medlem

Systemet hackar sig fram vid nätverksbelastning

Hejsan! Jag har ett mindre behagligt problem med min dator.
När jag belastar nätverkskortet det minsta börjar datorn att hacka lite, mera ju mer nätverket belastas. Nu snackar jag inte om tokleech på någon torrentsite, det räcker att öppna en ochachad sida i firefox.
Lagget märks tydligast på ljudet.
Jag har inga processer som drar ovanligt mycket.
Varken f-secure eller ad-aware hittar något.
Jag har tre nätverkskort och har testat alla ett åt gången, ingen skilnad om man kör alla, ett eller två (ett på moderkortet, ett pcigigabit och ett usbwlan).

Om man belastar nätverket med över 1mbit/s så blir datorn obrukbar.

P4 2.6Ghz
1024 mb ram
Win xp

Lagget blir mer och mer småuppnåligt ju mindre load jag har, men det kommer alltid så fort man stötet på en ochachad sida så att nätverkstrafikentar fart. Hjälp!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Skumt, säker på att det är nätverkskortet?
Kör de senaste drivrutinerna in på nätverkskortet, reboota!

Samt, vad är det för nätverkskort?

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem

1 stycke integrerat realtek, 100mbit
1 stycke cnet (realtek krets) pci, 1000mbit
1 stycke dlink usb-wlan, 54 mbit

senaste drivrutinerna till alla.
problemet har dykt upp även innan nätverkskort 2 och 3 ens var påtänkta.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Kanske är fel på moderkortet, är det nyköpt?
Kör in senaste på ljudkortet också, antar du kanske har gjort det redan dock.

Eller så är det nåt annat, kanske jobbigt å installera om allt.
Kanske kasst ram.. aja, vet inte.. låter någon annan ta över!

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem

Hände något liknande när jag var på ett LAN, datorn började hacka så fort jag var inkopplad till nätverket. Det löste sig med en ominstallation av drivrutinerna till nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

Problemet löst, men frågetecknena står kvar. Jag har installierat om alla nätverksdrivisar, när jag installierat om gigabitkortet med en äldre version fungerade det. Det skumma är det inte fungerade när jag testade utan det. Aja, tack till X3liuZ, hade gett upp tanken på att det skulle vara drivrutinsrelaterat.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här