Permalänk

Dator dog efter OC

Ibland i livet, möter man problem och får sån ångest att man vill dö.
Ikväll fick jag det. Min 27000krs dator är KAPPUT!

Jag har precis installerat min Big Typhoon igår, och min VF700.
Allt fungerade mkt bra. Så då tänkte jag ge min in på det jag planerat i 8månader, överklocka min 3500+ Winchester (kolla min sign för mer info).

Jag har läst mig till rätt mkt. Jag började att sänka mulitpern till 10, och höjde CPU Frequancy till 220

det gick bra

sen sänkte jag mulitpern till 9 och höjde CPU Freq till 245 =2200

det gick inte bra.

då satte jag minnena på 2T och sänkte dem till PC266 ist för PC400.
höjde multipern till 10 och höjde CPU Freq till 230

det gick bra

jag höjde VCore från 1.456volt till 1.5volt
och höjde CPU Freq till 240
Det gick inte bra
jag sänkte den till CPU Freq till 235
(så här ser mitt BIOs för detta ut:
http://www.pbase.com/image/50540302/large
)

DÅ var datorn död. Jag måste nu välja vilket operativ system jag skall boota med, Windows (standard) (det står så) eller Windows (standard) (hmmm....???).
http://www.pbase.com/image/50540357
eller så kan jag trycka F8 för att få fram ytterligare alternativ.
http://www.pbase.com/image/50540364 <--de ytterligare alternativen:(felsäkert läge,felsäkert läge med nätverk, felsäkertläge med kommandotolk, Aktivera startloggning, aktivera VGA-läge,senaste fungerande konfiguering (de senaste inställningarna som fungerande), återställning av katalogtjänst (endast windows.domankontrollanter),felsökningsläge,inaktivera automatisk omstart vid systemfel,starta windows normalt,starta om datorn, gå tillbaka till listan över operativsystem)

vilket jag än väljer att använda, med båda windows (standard) resulterar i en bluescreen:http://www.pbase.com/image/50540382/original

SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA HJÄLP MIG!
Vad är det som har gått sönder?! Är det mitt moderkort jag har förstört? Hmm jag kan ju fortfarande gå in i BIOS och hålla på...
JAG tog och clearade cmos, med jumprarna, det hjälpte inte, bluescreeen ändå.

Är det CPUn som är sönderbränd?! Jag höjde knappt spänningen alls.

Är det HÅRDISKEN som är bränd? FÖRSÖRD? för på bluescreenen står det ju "kontrollera att datorn har tillräckligt med diskutrymme"

VARFÖR STÅR DET INTE MER INFORMATION OM VAD SOM HAR HÄNT!

Snälla läsa inte igenom det bara så att tråden åker ner på listan, om ni inte vet svar, skriv ngt snällt, som får mig att lugna ner mig. Så att ngn elite OCare med medlidande kan säga vad han/hon tror är fel...

TUSEN TACK

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem

itne kul. inte kul.

Visa signatur

fx 593 . 234954y9 gb raptor raid 32489.
tagan 328295kw. 23932 gb ram 23984 mhz. gefore 392849gtggzggt

Permalänk
Medlem

låter som om hårddisken kan ha tagit skada.... pröva installera om os:et

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testat att installera om windows!? För det första kan du ta och lugna ner dig... skulle inte gissa på att något är kaputt =P

Visa signatur

d:D Antec180pB, Hiper Type-R Modular 580W...
| AMD 64 3000+ Venice Thermalright 120ultra, asus 7800gtx DFI sli-dr, 1GB TwinMOS |
Pumpar på BBB 15/14Mbit...

Permalänk
Avstängd

Windows är kapput inte datorn

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst* av uppenbara skäl. Om trådskaparen kan klura ut ett vettigt topic så kanske tråden öppnas igen, vem vet.

edit: Topic redigerad, tråd upplåst.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

tack Vicotnik!

Okej, jag har installerat över Windows nu på gamla, verkar fungera, men för att detta inte skall hända igen så tänkte jag ta och överklocka så att det blir stabilt NU, så om ngt händer får jag installera om windows igen.

En snubbe här (vladmir) sa "Se till att låsa din busser innan du börjar klocka nästa gång."

menar har "dina bussar"? eller finns det ngt som heter busser? Vad heter den i BIOS och var hittar jag den.

Föresten är ngt ngn som vet, i Phoenix BIOSet som förljer med Asus A8N-SLI DELUXE, finns det inget PCI/AGP lås där? Kan det varit det som gjorde att Windows dog?

Vore oerhört tacksam om ngn kunde hjälpa mig se till så att det inte händer igen! För jag vill lyckas med minst en överklockning i mitt liv :)//Alex

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem

Dags att plugga lite redrum_237... Sätt dig ner och läs igenom samtliga faq´s om OC... Och sök och rota lite överallt i forumet innan du till slut frågar...

Ett litet citat ifrån ett annat forum:
You want to overclock? You had better be prepared with the right hardware, and even more, the right frame of mind. Overclocking is not just popping a rig together and cranking out 2750Mhz instantly.

Overclocking is a process that takes me (AG) anywhere from 3 days to 10 days to complete and verify that it is right and stable. I reboot my overclocking rigs about 500 times during this phase because I have a single (or multiple) setting(s) wrong and it has to be changed.

The worst part is when you finally get about 3-4 hours Prime95 stable, and then it fails...and you have to go back again and again and fiddle with one setting that you THINK might or might not be the cause of the problem, and then wait 3-4 seconds to find out it isn't Prime stable, or wait another 3-4 hours to find out that it is or is not.
Och denna killen jobbar med att configurera datorer...

Visa signatur

d:D Antec180pB, Hiper Type-R Modular 580W...
| AMD 64 3000+ Venice Thermalright 120ultra, asus 7800gtx DFI sli-dr, 1GB TwinMOS |
Pumpar på BBB 15/14Mbit...

Permalänk

med väl medveten om det.

Lika medveten jag om det är jag trött på folk som du. Nu tycker jag inte att du var otrevlig. Utan att jag hellre hade sett en länk från din sida, där det står var man låser PCIE PCI/AGP med följand bios (det jag har alltså)
Phoenix Technologies,LTD ASUS A8N-SLI DELUXE ACPI BIOS Revision 1002,2004-11-26

SMBIOS-version 2.3

och/eller varför du tror att min windows pajjade/vad jag skall göra för att undvika det nästa ggn.

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Hedersmedlem

Lite OT men varför gamla 1002? Det lär vara ganska buggigt, först med 1007 fick jag kontroll över mitt system (fixade minnesdiviern t.ex.). Senaste är 1013 och det har säkert hänt en hel del sen 1002.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

hmm, för att det är standard, det är det jag fick från början, skall jag uppdatera till 1013 tycker du? tror du att det kommer gå bättre då?

OT, det du sa var INTE OT tack för faktan Vicotnik!!

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk

Detta är den enkla anledning till att jag slutade klocka. För tidskrävande och för lite upplevd prestandaökning.

Visa signatur

~ Athlon 64 3200+ ~ A8N-SLI(r) DELUXE ~ 1024Mb ~ 480Gb Hdd ~ PNY 7800GT ~ Tt Tsunami ~ OCZ Modstream ~

Permalänk
Medlem

VARFÖR STÅR DET INTE MER INFORMATION OM VAD SOM HAR HÄNT!

- Grattis, du har lyckat bränna sönder din cpu, näraggregat, samtliga hårddiskar, grafikkortet trillar snart isär, moderkortet är fuktskadat. - Dr Win.

Permalänk

det visade sig vara windows...

nej, jag har antagligen/förhoppnigsvis inte brännt sönder ngt.

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk

processorn är inte kapput iaf jag kan köra min 3500+ med orginal kylare i ~2050mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sonic1337
processorn är inte kapput iaf jag kan köra min 3500+ med orginal kylare i ~2050mhz

nu har ju detta inte ett dugg att göra med om hans prolle är sönder,vilket den med största sannolikhet inte är. Att du klarar att köra din prolle underklockad gör ju inte att hans funkar att överklocka? 3500+ ligger väl på 2,2ghz???

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

till skillnad från många andra tycker jag faktiskt att du skrivit väldigt informativt och formulerat dig bra, så att man vet vad du gjort och inte gjort....

om man jämför med standarden" örh... jag drog upp FSBn och burken bara dog! wtf, ge mig 4Ghz NU!!!" und so weiter...

tips är att kolla denna tråd, och kolla vad andra människor har haft för erfarenheter...
mycket att läsa men det handlar ju bara om ditt kort och oc så.... http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=55828&hi...
enjoy...

ps.... du kan bjuda hem mig så kan jag klocka skiten ur den, GRATIS!....

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
tack Vicotnik!

Okej, jag har installerat över Windows nu på gamla, verkar fungera, men för att detta inte skall hända igen så tänkte jag ta och överklocka så att det blir stabilt NU, så om ngt händer får jag installera om windows igen.

En snubbe här (vladmir) sa "Se till att låsa din busser innan du börjar klocka nästa gång."

menar har "dina bussar"? eller finns det ngt som heter busser? Vad heter den i BIOS och var hittar jag den.

Föresten är ngt ngn som vet, i Phoenix BIOSet som förljer med Asus A8N-SLI DELUXE, finns det inget PCI/AGP lås där? Kan det varit det som gjorde att Windows dog?

Vore oerhört tacksam om ngn kunde hjälpa mig se till så att det inte händer igen! För jag vill lyckas med minst en överklockning i mitt liv :)//Alex

Har själv A8N-SLI Deluxe. Det går ej att låsa bussarna, de är redan låsta. Har du SATA-diskar ska du däremot se till att sätta dessa på port 3 eller 4. Port 1 & 2 klockas nämligen upp med FSB.

Då ska det inte vara några problem

BTW, kör med nyaste BIOS och jar alltid kört med senaste tillgängliga. Gör det du med!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Har själv A8N-SLI Deluxe. Det går ej att låsa bussarna, de är redan låsta. Har du SATA-diskar ska du däremot se till att sätta dessa på port 3 eller 4. Port 1 & 2 klockas nämligen upp med FSB.

Då ska det inte vara några problem

BTW, kör med nyaste BIOS och jar alltid kört med senaste tillgängliga. Gör det du med!

Ok, var inte säker på att bussarna var låsta från början. Såg bara att med den infon hade lämnade så tyckte jag att det var ganska självklart att det rörde sig om skadade systemfiler pga av för hög buss hastighet. Var ju inte ensam om det heller :).

Någon som vet varför Asus valt att inte låsa bussarna på port 1 och 2? Finns det några tekniska svårigheter som ligger bakom deras val?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk

mm Johle, jag kör med senaste phoenix bioset, revision 1013.

ahh, okej det är låsta, tack för det, mm men JA jag har SATA. Du menar att jag skall öppna chassit och sätta SATA kabeln i ett annat uttag?

för jag tror inte att jag kan ändra "port" i bios, eller? Den står nu på "First SATA driver" (tror jag att det stod). i BIOS.

Morna tack för att du tar mig i försvar:)! Tack för länken, och om du är seriös, JA helt ärligt det vore underbart om någon med lite experience skulle vilja hjälpa mig IRL. Du ÄR hembjuden till mig, och vem vet kanske jag bjuder på saft och bullar ;).

MvH//Alex

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk

Hej !

Utan att läsa allt som stod efter ditt problem. Resetta bios. Kör memtest86+, kör IBM Drive Fitness Test och kör Prime95 (samtliga program hittar du på ultimate boot cd som du hittar på www.ultimatebootcd.com (fungerar allt till 100% har du bara fått en korrupt windows installation (kan bli så beroende på om du kör sata eller ata (vissa sata kontrollers är mycket känsliga för att man ändrar fsb, dom dör till slut). Pröva även att starta datorn med annat GFX men jag tvivlar extremt mycket på att det skulle vara det som är orsaken. Korrupta installationer brukar vara främsta orsaken till att datorn inte startar nåmer. Tänk också på att om du överklockar så är det följande saker du skall kolla på

FSB (inte så mycket att tala om. den här styr mer eller mindre hur mycket du överklockar)

HT
Original 5x, dvs 200x5=1000Mhz, med andra ord busshastigheten mot mobot, överskrider den 1000Mhz brukar prollen bli instabil, så minska den när du överklockar. mellan 700-1000Mhz är det mycket liten prestandaskillnad.

VOLT till cpu brukar behövas tokmatas när man går över 2400-2500Mhz. nästan garanterat 1,5v, över 2600Mhz 1.55 (och då som msi moderkorten har en procentsats på 5%, 8.3% och 10% och dylikt ÖVER den sk "maxgränsen" för att juica upp den ännu mera.. min går i 2700Mhz... och då är det följande inställningar jag har

HT 3X
FSB 270
10X Multiplier
1.55v + 8.3% overvoltage
minnena ställda i 166Mhz, inte AUTO (detta ger smått fantastiska DDR450 på DDR400 i 2.5-4-4-7 T1 och Volten ställda på 2.75v

Detta fungerar fullkomligt klanderfritt på MSI Neo2 Platinum ialf och med en Winchester 3200+

(kylning till prollen är Zalman Reserator)

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazy_maze
*Lång text*

Starkt jobbat att orka spendera sådär lång tid på ett inlägg, men inte orka läsa igenom hela tråden först. Bakläxa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
mm Johle, jag kör med senaste phoenix bioset, revision 1013.

ahh, okej det är låsta, tack för det, mm men JA jag har SATA. Du menar att jag skall öppna chassit och sätta SATA kabeln i ett annat uttag?

för jag tror inte att jag kan ändra "port" i bios, eller? Den står nu på "First SATA driver" (tror jag att det stod). i BIOS.

Morna tack för att du tar mig i försvar:)! Tack för länken, och om du är seriös, JA helt ärligt det vore underbart om någon med lite experience skulle vilja hjälpa mig IRL. Du ÄR hembjuden till mig, och vem vet kanske jag bjuder på saft och bullar ;).

MvH//Alex

Exakt så, byt plats på moderkortet Plats 3 eller 4. Detta "problem" finns på flera moderkort av olika tillverkare. Så det är inget med Asus specifikt vad jag vet.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morna
till skillnad från många andra tycker jag faktiskt att du skrivit väldigt informativt och formulerat dig bra, så att man vet vad du gjort och inte gjort....

om man jämför med standarden" örh... jag drog upp FSBn och burken bara dog! wtf, ge mig 4Ghz NU!!!" und so weiter...

Alla som känner för att posta om överklockningar som gått fel får ju gärna lära av detta exempel - vettigt formulerade frågor med tillräcklig information om utrustning och tillvägagångssätt får vettiga svar.

Permalänk
Medlem

Kör windows disken på en kanal där du har PCI lås. Då riskerar du inte sabba datan på disken.
Detta är bara intressant om du köär SATA diskar.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Helt lugn!

Du har absolut inte skadat någon utrustning i datorn.
Jag råkade ut för detta själv, men hade tur, därför att SATA disken ,som fick innehållet förstört, inte var systemdisk (Windows). Men det är struligt nog att förlora andra filer. Jag anser att manualen inte är tydlig om detta.

Ladda senaste Bios, koppla om SATA diskarna som föreslås. Och börja om överklockningen där du slutade. Du har ju en massa kunskap nu om vad prollen och minnena går för.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

CmeC, tack för ditt inlägg.

Gurkgager och FRÄMST Johle, tack för tipset att byta SATA till 3 eller 4e porten!! Det kommer nog hjälpa rätt så mkt.

Tack alla andra för fina svar Det är i sånna här lägen man verkligen älskar sweclockers och dess användare!

nu är det bara, att köra på - låååångsamt och försiktigt. Men fortfarande, är typ Memtest86+ ett måste?! för jag får inte igång det med CD, jag bränner filen, "bootable" med NERO som (ISO)format, men datorn vill inte BOOTA med skiten! Grabbar vad säger ni, skall jag fixa floppy (haha jag får ha den INUTI CHASSI! jag har ingen plats för det på min Super LAN Boy.

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem

Det finns bra externa- usb- diskettstationer. Det går att boota med dem.