Permalänk
Medlem

siffror// uppkoppling

Hej, jag har nyss fått hem en ny uppkoppling till hemmet. (8mbit).
Jag har gjort ett test med "TPTEST", för att se hur min uppkoppling ter sig. Sifforna visar detta:

Test standard: 2005-10-13 13:52
Test server: referens.sth.ip-performance.se

Best UDP send rate: 793.85 kbit/sek
Best UDP recive rate: 3.22 Mbit/sek
Best TCP send rate: 764.92 kbit/sek
Best TCP recive rate: 2.89 Mbit/sek

Send Efficiency: 96%
Recive Efficiency 89%

Eftersom jag inte e så high på detta ämne så undrar jag vad detta står för....

Laddar jag ner i 3.22 eller 2.89 och laddar jag upp i 793.85 eller 764.92?? Är detta bra eller dåligt

Tacksam för information....

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem

det är väldigt kasst

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
det är väldigt kasst

Inte nånstans på upload.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
det är väldigt kasst

Vad e det som e kasst?? kanske om du kunde förklara lite mer....

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk

Antar att du har en 8/1 tjänst, 8 ner och 1 upp. Då är 3Mbit/s ner ganska dåligt, men 770kbit/s är ganska bra.
Svar på den andra frågan är att du laddar ner i TCP protokollet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av David_swe
Antar att du har en 8/1 tjänst, 8 ner och 1 upp. Då är 3Mbit/s ner ganska dåligt, men 770kbit/s är ganska bra.
Svar på den andra frågan är att du laddar ner i TCP protokollet.

okey, aja... det finns ingenting man göra för att få upp hastigheten eller??
Tänkte om det fanns någr inställningar i Xp eller nåt lliknande...

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankan_84
okey, aja... det finns ingenting man göra för att få upp hastigheten eller??
Tänkte om det fanns någr inställningar i Xp eller nåt lliknande...

På UDP, som oftast kan överföra data lika snabbt som max vad din lina klarar av, har du 3.22Mbit. Dvs inga optimeringar som du gör i XP kan öka hastigheten mer än till det värdet. Du borde klaga till din internetleverantör.

Om TCP värdet hade varit mycket lägre än ditt UDP värde så hade du kunnat köra TCPOptimizer eller liknande program för att få upp hastigheten. Som det är nu kan du nog inte få bättre än 3.22Mbit/s om inte internetleverantören fixar problemet på sin sida.

Det kan också vara så att du har så lång telekabel/dålig telekabel att du inte kan få mer än 3.22Mbit/s och då är det svårt att fixa på något sätt alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
På UDP, som oftast kan överföra data lika snabbt som max vad din lina klarar av, har du 3.22Mbit. Dvs inga optimeringar som du gör i XP kan öka hastigheten mer än till det värdet. Du borde klaga till din internetleverantör.

Om TCP värdet hade varit mycket lägre än ditt UDP värde så hade du kunnat köra TCPOptimizer eller liknande program för att få upp hastigheten. Som det är nu kan du nog inte få bättre än 3.22Mbit/s om inte internetleverantören fixar problemet på sin sida.

Det kan också vara så att du har så lång telekabel/dålig telekabel att du inte kan få mer än 3.22Mbit/s och då är det svårt att fixa på något sätt alls.

Okey tack för hjälpen, ska ringa till Telia imorn...

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem

UDP används oftast vid spel o dyl

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
På UDP, som oftast kan överföra data lika snabbt som max vad din lina klarar av, har du 3.22Mbit. Dvs inga optimeringar som du gör i XP kan öka hastigheten mer än till det värdet. Du borde klaga till din internetleverantör.

Om TCP värdet hade varit mycket lägre än ditt UDP värde så hade du kunnat köra TCPOptimizer eller liknande program för att få upp hastigheten. Som det är nu kan du nog inte få bättre än 3.22Mbit/s om inte internetleverantören fixar problemet på sin sida.

Det kan också vara så att du har så lång telekabel/dålig telekabel att du inte kan få mer än 3.22Mbit/s och då är det svårt att fixa på något sätt alls.

Om TCP värdet är dåligt men UDP värdet är bra kan det faktiskt vara så att operatören ställt in ett för lågt SNR värde i deras utrustning, vilket enbart dom kan ändra.

ankan_84 : Du kan ju testa att dra ut allt annat som är inkopplat i teleledningen och se om det blir bättre. Men annars ser det ut att vara en för lång telekabel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Om TCP värdet är dåligt men UDP värdet är bra kan det faktiskt vara så att operatören ställt in ett för lågt SNR värde i deras utrustning, vilket enbart dom kan ändra.

ankan_84 : Du kan ju testa att dra ut allt annat som är inkopplat i teleledningen och se om det blir bättre. Men annars ser det ut att vara en för lång telekabel.

okey..ska kolla lite...tack för hjälpen

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem

Allt under 10Mbit upp/ner är dåligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Allt under 10Mbit upp/ner är dåligt

För en 8/1 tjänst?:confused:
Det där får du nog utveckla ordentligt om du vill bli tagen på allvar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Luktar som om du bor en bit ifrån telestationen. Som sagt, ring Telia och be dom försöka förbättre din hastighet (vilket faktiskt kan göras genom att de sänker din maxhastighet)

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
För en 8/1 tjänst?:confused:
Det där får du nog utveckla ordentligt om du vill bli tagen på allvar.
/H

Det stod inget om vad det var för lina i början?
Och jag har inget behov av att bli tagen på allvar, men jag kan ju upplysa dig lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Det stod inget om vad det var för lina i början?
Och jag har inget behov av att bli tagen på allvar, men jag kan ju upplysa dig lite

Det står iaf att det är en 8 Mbit lina, så 10/10 är fel oavsett vad...

Permalänk
Medlem

Re: siffror// uppkoppling

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankan_84
Hej, jag har nyss fått hem en ny uppkoppling till hemmet. (8mbit).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankan_84
Okey tack för hjälpen, ska ringa till Telia imorn...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah

Det stod inget om vad det var för lina i början?
Och jag har inget behov av att bli tagen på allvar, men jag kan ju upplysa dig lite

Som en upplysning till dig så tycker jag det framgår rätt väl av tråden vad för uppkoppling som är aktuell (8 Mbit, ringa Telia).

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Det står iaf att det är en 8 Mbit lina, så 10/10 är fel oavsett vad...

Knasmänniska, det stod inte 8Mbit i början.. Som du ser är inlägget ändrat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Knasmänniska, det stod inte 8Mbit i början.. Som du ser är inlägget ändrat.

Knasmänniska? Kolla när det ändrades, 6 minuter efter han skapade tråden... Ca. 13 timmar innan ditt inlägg.