Permalänk

Får tacka för alla svar! Har lärt mig grunderna nu, kan 2-komplementera (och dekompletera), men nu har jag hamnat på den position där det inte är så jättekul längre.

Decialmaltal med mantissa.

Visa signatur

Frälsaren kommer inte längre besvara frågor angående hans sätt att skriva. Detta eftersom de diskussioner han deltar i snabbt övergår till pajkastning. Kommentarer skickas istället via PM.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsaren
Får tacka för alla svar! Har lärt mig grunderna nu, kan 2-komplementera (och dekompletera), men nu har jag hamnat på den position där det inte är så jättekul längre.

Decialmaltal med mantissa.

Säg flyttal istället, så vet de flesta programmerare vad du pratar om.
Jag hade för mig att divition med flyttal blev lite krånligt, men det var länge sedan en gjorde sånt.
Leta upp en digtalteknikbok som jag sa, så kommer det stå om det på ett enkelt sätt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Nu blir jag lite nyfiken, Digitalteknik A & B? Lär sig folk binära talsystemet på högskolenivå? Och jag som kan svära på att det ingick i matten i 7:an, grundskola.

Permalänk
Medlem

Nej, det gjorde det inte. Inte i kommunal skolgång i vart fall.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Nu blir jag lite nyfiken, Digitalteknik A & B? Lär sig folk binära talsystemet på högskolenivå? Och jag som kan svära på att det ingick i matten i 7:an, grundskola.

Jag läser det nu i 2an på elprogrammet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Nu blir jag lite nyfiken, Digitalteknik A & B? Lär sig folk binära talsystemet på högskolenivå? Och jag som kan svära på att det ingick i matten i 7:an, grundskola.

Nej, det är inget man lär sig på högskolenivå, utan det är nåt man förväntas kunna när man börjar högskolan, speciellt om man läser en teknisk utbildning. Digitalteknik A & B är inte högskolekurser.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Nej, det är inget man lär sig på högskolenivå, utan det är nåt man förväntas kunna när man börjar högskolan, speciellt om man läser en teknisk utbildning. Digitalteknik A & B är inte högskolekurser.

Inte då, minns mycket väl att vi gick igenom binära tal och aritmetik i olika kurser. Och då har jag också läst i linköping.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Inte då, minns mycket väl att vi gick igenom binära tal och aritmetik i olika kurser. Och då har jag också läst i linköping.

I det inlägget jag citerade snackade han om det binära talsystemet som man lär sig på gymnasiet. Advancerad arimetik på det binära talsystemet lär man sig inte på gymnasiet om man inte läser nån digital teknikskurs.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Bra då är vi överens, även om jag inte är säker på att det var något som ingick i gymnasiet där jag gick.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
I det inlägget jag citerade snackade han om det binära talsystemet som man lär sig på gymnasiet. Advancerad arimetik på det binära talsystemet lär man sig inte på gymnasiet om man inte läser nån digital teknikskurs.

Tydligen. Eller vet inte vad gränsen för avancerad går, men jag läser då Persondatorer som egentligen ska handla om hårdvaran och mjukvaran, men läraren är så underbar att han kryddar kursen med det här. Jippie! Hade en liten diskussion om det här med läraren, men han vägrade förstå våra argument.

Visa signatur

Frälsaren kommer inte längre besvara frågor angående hans sätt att skriva. Detta eftersom de diskussioner han deltar i snabbt övergår till pajkastning. Kommentarer skickas istället via PM.

Permalänk
Medlem

Tog ju ett fint initsiativ för läääänge sedan. Men det blev inte någon stor förtjusning över den tråden.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=31612...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frälsaren
Tydligen. Eller vet inte vad gränsen för avancerad går, men jag läser då Persondatorer som egentligen ska handla om hårdvaran och mjukvaran, men läraren är så underbar att han kryddar kursen med det här. Jippie! Hade en liten diskussion om det här med läraren, men han vägrade förstå våra argument.

Och vad behöver man kunna om man ska förstå grunderna i hårdvara och mjukvara? Jo det binära talsystemet. Jag använder det binära tal. ett antal gånger i veckan, och hex också för den delen. Tycker du ska vara i.a.f. lite tacksam att han lär er detta

Vad går du för linje?

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Power
Och vad behöver man kunna om man ska förstå grunderna i hårdvara och mjukvara? Jo det binära talsystemet. Jag använder det binära tal. ett antal gånger i veckan, och hex också för den delen. Tycker du ska vara i.a.f. lite tacksam att han lär er detta

Vad går du för linje?

Jo jo, men inte på en instegskurs på gymnasienivå. Med tanke på att jag absolut inte vill pyssla med något som har med datorer att göra känns den här kursen bara skit. Kan det jag behöver om datorer redan. Och när läraren tillslut ska sätta betyg så vägs resultatet i det här provet in, som är fem gånger svårare än det egentliga kursmaterialet, vilket resulterar att betygen blir ungefär de samma som våra bröder och systrar på natur får, fastän vår kompetens på området är betydligt större.

Går teknik.

Visa signatur

Frälsaren kommer inte längre besvara frågor angående hans sätt att skriva. Detta eftersom de diskussioner han deltar i snabbt övergår till pajkastning. Kommentarer skickas istället via PM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av virr3
hmm, förmodar att det bara är att kunna räkna med binära tal?

isåfall så funkar de såhär om jag inte minns fel:

nollan längst till höger är ett, sen dubblas det för varje nolla, alltså den som är till vänster om ett blir två och vänster om den blir fyra osv.

det är inte så att det är bara nollor som jag skrivit om utan när nollan blir etta så "gäller dom"

vi kan ta några exempel så är de nog lättare:

0000 1010 = 10 (8 + 2)
0001 0100 = 20 (16 + 8)
0010 1000 = 48 (32 + 16)

om du inte förstår de så kan jag förklara mer noga

Hoppas du själv är medveten om att det står fel där på ex 2 och 3.
Det står ju faktiskt 16+4 och 32+8 och ja då stämmer inte summan heller.