Permalänk
Medlem

UPC vs BBB

Sitter med UPC sen ett antal år och det har funkat bra, har vart nere ett halvt dussin gånger kanske, varav 3-4 gånger sista halvåret... (t ex mail som inte funkat en halv dag, såna saker)
Vet inte hur det är jämfört med BBB? Men i stort har det funkat alltså (även om jag personligen tycker en downtime på en halvdag är oacceptabelt...)

Nu erbjuder dom 24/1 för 429:-/månaden (mitt nuvarande 8/1 kostar 349:- så det känns ju överkomligt) men samtidigt hör man ju om BBB's 100/10 för MINDRE pengar...

Vad tycker ni jag ska göra, stanna med UPC eller byta till BBB? Hastighetsmässigt och prismässigt är det ju inget att snacka om, BBB knäcker. Men frågan är

a) om BBB har mkt mer downtime, mer krångel, att det är nere mkt osv?
och
b) hur lång tid det tar för dom att installera? Lite jobbigt om man är utan bredband en månad eller nåt...

Har gått tillbaka 15 sidor med inlägg och sökt en del men inte fått grepp om hur upc och bbb står sig mot varandra så ni som har erfarenheter och synpunkter får gärna dela med er...

Permalänk
Medlem

Du ska vara glad om du får ens 15Mbit av BBB's 24/1 tjänst då det är teknik via telefonledningar vi pratar om, så att "BBB knäcker" är inte så självklart.

Dessutom har du inte läst på ser jag

chello large 24/1 Mbps 429:-/månad

Och där får du ut garanterat över 22Mbit.

Tänk om, gör rätt.

edit: sorry, jag missförstod nog dig, du har alltså BBB 100/10 att välja på jämfört med UPC 24/1 för 429:- / mån? Då var det en HELT annan femma. Sjävklart ska du ta BBB's fibertjänst om det är den du kan få! Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miiicke
Du ska vara glad om du får ens 15Mbit av BBB's 24/1 tjänst då det är teknik via telefonledningar vi pratar om, så att "BBB knäcker" är inte så självklart.

Dessutom har du inte läst på ser jag

chello large 24/1 Mbps 429:-/månad

Och där får du ut garanterat över 22Mbit.

Tänk om, gör rätt.

edit: sorry, jag missförstod nog dig, du har alltså BBB 100/10 att välja på jämfört med UPC 24/1 för 429:- / mån? Då var det en HELT annan femma. Sjävklart ska du ta BBB's fibertjänst om det är den du kan få! Lycka till!

Citat:

Sitter med UPC sen ett antal år och det har funkat bra,

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Min lista över val skulle sett ut så här:
1. BBB 100/10
2. BBB VDSL 12/9
3. Chello 8/8
4. BBB 24/1
5. Chello 24/1

Och då räknar jag in hastighet, stabilitet och pris i bedömingen.

Permalänk
Medlem

1. BBB 100/10
2. BBB VDSL 12/9
3. Chello 8/8
5. Chello 24/1
6. Comhem 8/1
7. Telia 8/1

det är min lista.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

varför 8/8 ? är det inte viktigare att kunna ladda ner med 24/1 än att kunna ge 8?

Permalänk

BBB 100/10
BBB VDSL 12/9
Chello / UPC 8/8
Chello /UPC 24/8
Chello /UPC 24/1
Telia / 24/1
Spay 24/1
Comhem 8/1
telia 8/1
Absolut längs ner BBBs ADSL man har hört så mycket skit om de

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

installations tid för BBB om du har möjlighet att få 100/10 är obefintlig, förutom att gå in på http://bredband.net och registrera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imbandit
varför 8/8 ? är det inte viktigare att kunna ladda ner med 24/1 än att kunna ge 8?

Verkligen inte. Mitt 8/1 som jag nu har, hade jag gladligen bytt ut mot 1/8.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Verkligen inte. Mitt 8/1 som jag nu hade jag gladligen bytt ut mot 1/8.

Samma här.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Min lista:
Telia 100/100
Telia 10/10
Telia 24/1
Telia 8/0,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Verkligen inte. Mitt 8/1 som jag nu har, hade jag gladligen bytt ut mot 1/8.

håller med.. vad skulle hända om alla bara tog o ingen gav, då skulle det inte finnas nåt o ta....så det så!

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

BBB 100/10 som är på ingång är inte ens FIBER som någon nämnde

Visa signatur

Man får vad man betalar för...

Permalänk
Medlem

Ingen som har lust att motivera 8/8? Är det när ni spelar eller dylikt det kommer in i bilden? Jag har svårt att se hur det skulle vara viktigare än 24/1 när jag 99 procent av tiden bara laddar ner eller besöker hemsidor...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
BBB 100/10
BBB VDSL 12/9
Chello / UPC 8/8
Chello /UPC 24/8
Chello /UPC 24/1
Telia / 24/1
Spay 24/1
Comhem 8/1
telia 8/1
Absolut längs ner BBBs ADSL man har hört så mycket skit om de

W0RD!

Permalänk
Medlem

BBB lan 100/10 (med lite fixes 100/100 utan ratio)
BBB vdsl 12/9
Chello 8/8
Chello 24/1
Comhem 8/1
Telia 8/1
Modem 56kbits
BBB Adsl 24/1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
BBB lan 100/10 (med lite fixes 100/100 utan ratio)

was

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imbandit
Ingen som har lust att motivera 8/8? Är det när ni spelar eller dylikt det kommer in i bilden? Jag har svårt att se hur det skulle vara viktigare än 24/1 när jag 99 procent av tiden bara laddar ner eller besöker hemsidor...

8Mbit upload hade varit betydligt bättre då du kan hosta en server lite bättre än med en 8/1 lina. Jag finner det roligare att ge än att ta. Har en ratio på ~5 (direct connect (sharar Linux-distar och Freewares) och sitter med 1Mbit upload. Hade jag haft högre upload hade den legat på runt 10 skulle jag tro.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av imbandit
varför 8/8 ? är det inte viktigare att kunna ladda ner med 24/1 än att kunna ge 8?

tja dumma leechare vill ingen veta av ...
sen kanske man vill kunna använda sin uppkoppling till nått vettigt? inte bara leecha

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
BBB 100/10
BBB VDSL 12/9
Chello / UPC 8/8
Chello /UPC 24/8
Chello /UPC 24/1
Telia / 24/1
Spay 24/1
Comhem 8/1
telia 8/1
Absolut längs ner BBBs ADSL man har hört så mycket skit om de

?????Varför vill du hellre ha Chello 8/8 än Chello 24/8 ?

Visa signatur

/Joga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
8Mbit upload hade varit betydligt bättre då du kan hosta en server lite bättre än med en 8/1 lina. Jag finner det roligare att ge än att ta. Har en ratio på ~5 (direct connect (sharar Linux-distar och Freewares) och sitter med 1Mbit upload. Hade jag haft högre upload hade den legat på runt 10 skulle jag tro.

inga fängelse fasoner här inte:rolleyes:

Som de flesta här säger ta BBB 100/10 om du kan få det, annars chello 24/8 eller 8/8 mkt fina grejor.

Joga, 24/8 är rätt rejält dyrare.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

8/8 derför det är Fullduplex på den tjänsten och inte på 24/8

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

jag skulle då aldrig villja ha något mer att göra med bbb vare sig det är dsl eller lan, sämre skit får man fan leta länge efter.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
8/8 derför det är Fullduplex på den tjänsten och inte på 24/8

Full duplex = kan skicka och ta emot samtidigt, adsl kan skicka och ta emot samtidigt så, jo det är full duplex.
Du snackar symetrisk lina.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
8/8 derför det är Fullduplex på den tjänsten och inte på 24/8

då tycker jag synd om alla som har bredbandbbolaget nu då de får "halfduplex" linor enligt dig
med 100/10 ...

:/

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
då tycker jag synd om alla som har bredbandbbolaget nu då de får "halfduplex" linor enligt dig
med 100/10 ...

:/

Knappast halv duplex. Däremot assymetrisk med full duplex precis som ADSL (Gissa vad A'et står för).

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Knappast halv duplex. Däremot assymetrisk med full duplex precis som ADSL (Gissa vad A'et står för).

/H

Han var nog ironisk med tanke på att razerrazer skrev att 8/8 var Full duplex och inte 24/8 var det.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
jag skulle då aldrig villja ha något mer att göra med bbb vare sig det är dsl eller lan, sämre skit får man fan leta länge efter.

Hm, nåt fel med mitt bbb fiber/lan som jag har missat?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToTo
BBB 100/10 som är på ingång är inte ens FIBER som någon nämnde

Nehe vad är det då?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

oftast är det väl ETTH, några ställen har dock FTTH.

fast man har ju ändå en mediakonverterare så man kan använda ett vanligt 100Mbit NIC istället för ett fiber ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!