Enklaste 3d-animations programmet?

Permalänk
Medlem

Enklaste 3d-animations programmet?

Hejsan alla glada (och arga) swecare!

Nu är det så att jag har fått för mig att göra simplaste 3d-filmen man kan tänka sig och jag undrar lite över vilket program jag ska använda.

Jag har sökt men hittar bara trådar med ungefär 6 svar där alla svar säger olika

Jag har tillgång till följande program:

Softimage||XSI
Cinema 4d
3DS max
Lightwave 3D

Frågan är alltså vilket av dem ska jag använda och vilket finns det bäst tutorials till?

Ha en fortsatt trevlig kväll

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det spelar så stor roll vad du väljer egentligen. Det finns gott om tutorials till de flesta program och de klarar alla av det du vill. Kolla lite på dom och se om du kanske gillar något mer än de andra. Eller så kanske du hittar någon väldigt bra tutorial till ett av programmen, då kan det hjälpa dig i valet lite med.

Jag tror att det finns flest tutorials till 3DStudio annars, men antagligen flest dåliga med.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Tjenare geeken!
3DStudio är nog ett av de bättre, möjligtvis inte i funktioner men dock att kunna ute på arbetsmarknaden. Men det ena utesluter inte det andra. Jag gjorde som så för ett antal år sedan att jag satte mig med Cinema 4D, eftersom det har en aningen lägre inlärningströskel än andra ovannämnda program. Därefter blev det oerhört enkelt att lära in 3D studio, eftersom många av de funktioner som finns där liknar C4D väldigt mycket.

Det som verkligen skiljer dem åt är hur strukturen är upplagd när man jobbar med modeller, i 3DS så arbetar man i en slags hierarki inom modellen, vilket man inte nödvändigtvis behöver göra i C4D.

Nåja, mitt råd blir att börja med Cinema 4D, på maxons hemsida så har de lagt upp en del grundläggande tutorials för att komma igång med skapandet enkelt. Du hittar dem här: http://www.maxoncomputer.com/tutorial_browse.asp?category=TEC...

Lycka till! Fortsatt trevlig natt.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen, save

Jag har hållit på lite med C4D innan, så jag kan yttepyttelite av det, men det var som sagt ett tag sen, så jag kommer nog inte ihåg nånting

Nepp. Ska dra till idrotten nu, spinning Så di andra får ha en fortsatt trevlig dag och lycka till med erat

Permalänk

Har du provat amorphium? Riktigt enkelt och lätt att lära sig utan några tutorials men kanske lite för simpelt...jag vet inte, bedöm själv...

http://www.eitechnologygroup.com/products/amorphium.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker inte du ska lyssna på Save Prova Maya PLE, den fungerar som hela Maya förutom att du har en vattenstämpel över dina renderingar.

Tror det bara är en smaksak vilket program man vill använda, tycker du ska prova de större så som 3DS Max, Maya och Cinema 4D. Installera trial på alla 3 och se vilket du efter säg en vecka eller två startar oftast, vilket som känns mest hemma. Ge alla en hygglig chans också.

Fördelen med Maya tycker jag är att du får möjlighet att lära dig hur fullversionen av Maya fungerar och ända nackdelen är vattenstämpeln över renderingar.

Vad jag vet (kör bara maya) om max så sa dom förr att Max var till modellering och Maya till animation. Förmodligen har de blivit bättre på bägge saker så nu borde det inte skilja så jätte mycket men det lilla av Max jag har kört så måste jag säga att Maya har ett bättre interface (prepare to get flamed )

Permalänk
Medlem

Jag tycker också om Maya, men jag tycker det är onödigt krångligt vad gäller många saker. Hög inlärningströskel men kraftfullt skulle jag säga.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Hehe
Nej det är nog sant, jag kan nog vara alldeles för inskränkt nu när jag mestadels använt Cinema.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Bara jag som sitter med Blender3d?
Open source, gratis, mycket litet, stort communtiy,osv.
www.blender3d.org
Jag har inte hållit på så mycket med 3danimering/modelering och har inte erfarenheter från något anna program men jag tycker detta är mycket bra.

Forum:
http://www.elysiun.com/

och om nån bryr sig:
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/abrams5.jpg (jag som gjort då)

Permalänk
Medlem

Jag måste faktiskt säga att Blender gillade jag inte. Blev så sjukt fula rendreringar utav det =/ Sen förstod jag inte interfacet

Permalänk
Medlem

Jag läste mycket om & testade 3dsmax, Maya och Cinema 4D innan jag valde program att gå vidare med.

Att fundera över vilken programvara man ska välja är inte meningslöst men ofta väldigt överdrivet, för dom allra flesta sitter inte begränsningen i programet utan i den egna förmågan. Att plugga 3D program är lite som att lära sig allt om penslar, olika sorters papper och färger, även om du lär dig allt om det så blir du inte duktig på att måla.

CG talk är ett forum där man kan lära sig mycket och framförallt hitta mycket inspiration, där hittar man många ur den grafiska eliten.
http://forums.cgsociety.org/index.php

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller det spela någon roll vilket program du använder, alla har sina för och nackdelar!

Själv kör jag med 3dsmax och har prövat på de flesta, men eftersom jag vet hur 3dsmax fungerar så kommer jag inte byta program.
Men ifall du väljer eller ha valt 3dsmax så kan jag tipsa dig om http://www.animate.se som är ett svenskt forum enbart för 3dsmax användare, där har det också fullt med video tutorials allt från basic till mer avancerat.

Permalänk
Avstängd

Particle Illusion

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------