Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nalle
With Response
.write"skulle tagit asp, om det funnits"
.write"så jag tog, inget av ovanstående"
End With

Om du använder vbscript med asp kunde du röstat Visual Basic.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på vad jag ska göra, favoritspråken är nog:
Python, Ruby, Perl, C och PHP (slumpmässig ordning).

Därmed röstar jag blankt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Det jag kan bäst är väl VB.. men jag tycker att C++ är mer intressant, så det fick bli C++.

Permalänk
Medlem

HTML!

(det ända jag behärskar, lite iaf)

Permalänk
Medlem

C# .NET för att visual studio nästan skriver koden automatiskt åt dig.

Vill du t.ex ladda ner en fil och inte har en aning om hur man gör, vad gör du i vanliga fall då? Går in på google och söker efter hur man gör.
I C# behöver du inte göra det. Då börjar man istället skriva download eftersom kommandot rimligtvis bör heta något med download och vips så kommer det fram vilka funktioner som börjar med download, vad dom gör och hur man ska använda dom.

Nu kanske ladda ner en fil var ett dåligt exempel eftersom det kräver en liten rad kod innan men principen är liknande. Man kommer framåt hela tiden utan att behöva söka runt på hemsidor och fråga på forum.

Dessutom slipper man skriva massa kod för att få fram windowsfönster och annat liknande, det kommer direkt.

Permalänk
Glömsk

Lite olika. Scheme är snyggast, Python är roligast och C är ofta vettigt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
C# .NET för att visual studio nästan skriver koden automatiskt åt dig.

Vill du t.ex ladda ner en fil och inte har en aning om hur man gör, vad gör du i vanliga fall då? Går in på google och söker efter hur man gör.
I C# behöver du inte göra det. Då börjar man istället skriva download eftersom kommandot rimligtvis bör heta något med download och vips så kommer det fram vilka funktioner som börjar med download, vad dom gör och hur man ska använda dom.

Nu kanske ladda ner en fil var ett dåligt exempel eftersom det kräver en liten rad kod innan men principen är liknande. Man kommer framåt hela tiden utan att behöva söka runt på hemsidor och fråga på forum.

Dessutom slipper man skriva massa kod för att få fram windowsfönster och annat liknande, det kommer direkt.

Den funktionaliteten har i princip alla statiskt typade språk. Java, C#, Delphi, C++ etc.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Den funktionaliteten har i princip alla statiskt typade språk. Java, C#, Delphi, C++ etc.

Det beror ju på vad man har för editor för det. Kör man Eclipse så har den det för Java (sen finns miljoner plugins som gör det med resten av språken) Funktionen brukar kallas "Code-completition". dvs, man skriver början på koden, så ger editorn alternativ... Men som sagt, så finns det för nästan, för att inte säga alla, programmeringsspråk.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Hedersmedlem

Finns i många editorer och till många språk, inget ensamt för C# som sagt.

Nu på senare har jag även börjat titta på OCaml och jävlar vad tufft det är!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Lite olika. Scheme är snyggast, Python är roligast och C är ofta vettigt.

OT:

Kommentaren om Scheme och citatet i din signatur = du studerar SICP?

I så fall, kolla in dessa videos:

http://swiss.csail.mit.edu/classes/6.001/abelson-sussman-lect...

Permalänk

C#, kombinerar c++ kraftfullhet med Vb´s enkelhet så att säga

vet dock inte om det stämmer......

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk

Men nu får vi ta och nyktra till lite va?
Var språk har sin plats och en riktig programmerare kan i stort sett så gott som alla i listan och använder dom när det passar bäst.
Själv använder jag gärna C# för att utveckla windowsporgram eftersom det går snabbt och är smidigt. Ska jag göra något för webben använder jag PHP eftersom det passar det jag gör bäst. Var språk har sina ljusa sidor och saker som dom inte är fullt så bra på.

Att sitta och spy galla över ett språk och hävda att ett annat är bättre på allt är bara ett bevis på att man inte fattat varför det fins så många språk som det gör. Kanske är även denna personen lat och orkar inte lära sig mer än ett språk och intalar sig själv och andra att alla andra språk är skit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Ping Pong
Men nu får vi ta och nyktra till lite va?
Var språk har sin plats och en riktig programmerare kan i stort sett så gott som alla i listan och använder dom när det passar bäst.
Själv använder jag gärna C# för att utveckla windowsporgram eftersom det går snabbt och är smidigt. Ska jag göra något för webben använder jag PHP eftersom det passar det jag gör bäst. Var språk har sina ljusa sidor och saker som dom inte är fullt så bra på.

Att sitta och spy galla över ett språk och hävda att ett annat är bättre på allt är bara ett bevis på att man inte fattat varför det fins så många språk som det gör. Kanske är även denna personen lat och orkar inte lära sig mer än ett språk och intalar sig själv och andra att alla andra språk är skit?

fast nu var det ju inte riktigt det tråden handlade om. "Vilket språk föredrar ni?" Bara för att man kan läsa alla böcker som finns finns det ju förmodligen en genre man föredrar framför andra, eller hur? Se tråden som programspråksversionen av "Vilken bokgenre föredrar ni?".

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
fast nu var det ju inte riktigt det tråden handlade om. "Vilket språk föredrar ni?" Bara för att man kan läsa alla böcker som finns finns det ju förmodligen en genre man föredrar framför andra, eller hur? Se tråden som programspråksversionen av "Vilken bokgenre föredrar ni?".

Sant, men en del av inläggen var av den typen som jag ofta stöter på. har flertalet gånger hört folk säga t.ex. "Visual Basic är skit, det är [valfritt fråk] som gäller" utan att ge någon anledning.
Själv föredrar jag som sagt C# och PHP för tillfället eftersom det passar mig just nu. men skulle jag göra andra saker än det jag gör just nu så skulle jag självklart använda det språket som är bäst läpat för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christhebalrog
Vilket språk är den skriven i då? Kan man se på programmet (efter kompilering, om det är ett kompilerande språk) vad det ursprungligen skrevs i för språk?

Nått .net-språk är det, men mer än så vet jag inte.. 30mb direkt när man startar det, o ännu mer sen när man anslutit sig

Permalänk
Medlem

C eftersom det är så enkelt jämfört med de flesta andra språken.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
C eftersom det är så enkelt jämfört med de flesta andra språken.

Är det inte så att enkelhet ger vissa begränsningar i många fall?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christhebalrog
Är det inte så att enkelhet ger vissa begränsningar i många fall?

Personligen föredrar jag C pga. av syntaxen som jag tycker är den mest strukturerade och logiska av alla språk jag hittils testat. (Även om C++ i princip har samma syntax och t.ex. PHP mycket påminner om C)

Att C skulle vara begränsat stämmer inte. Allt du kan t.ex. göra i C++ kan du göra i C. Faktum är att de flästa operativsystem är vad jag vet skrivna i C. Eller det faktum att C++ igentligen bara är ett tilläg till C. De första C++ kompilatorerna översatte först C++ koden till C innan resten av kompileringen. Så i slutändan handlar frågan C vs C++ enbart om hur man tänker som programmerare. Endel har lätt att tänka i objekt men för den som programmerat C länge kan det vara svårt att tänka om (vanor är svåra att bryta).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samiii
Personligen föredrar jag C pga. av syntaxen som jag tycker är den mest strukturerade och logiska av alla språk jag hittils testat. (Även om C++ i princip har samma syntax och t.ex. PHP mycket påminner om C)

Att C skulle vara begränsat stämmer inte. Allt du kan t.ex. göra i C++ kan du göra i C. Faktum är att de flästa operativsystem är vad jag vet skrivna i C. Eller det faktum att C++ igentligen bara är ett tilläg till C. De första C++ kompilatorerna översatte först C++ koden till C innan resten av kompileringen. Så i slutändan handlar frågan C vs C++ enbart om hur man tänker som programmerare. Endel har lätt att tänka i objekt men för den som programmerat C länge kan det vara svårt att tänka om (vanor är svåra att bryta).

Jo, det är möjligt. Men då förstår jag inte anledningen att utveckla C++ från början, om det ändå funkar lika bra med C... Men det kan ju ganska enkelt höras att C++ är en förlängning av C (Logiskt tänkande). Enligt min mening måste det finnas en anledning.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

++++++++++[>++++++>+++++>+++>+++++++>++++++++++
>+++++++++++>+<<<<<<<-]>++++++.>.>++.++++++.------.<<.
>>>>>++++.<---.++++++++.>----.<---.>+++++++.<---.
>----------.<<<.>>>+++++++.+++.---------.<++.>+++++++.<<<+.-.
<<--------.>---------.>>>>>.

Svår fråga.
Med Visual Studio som IDE så hade jag sagt C# framför VB.
Annars är det rätt roligt att skriva C, Java är också trevligt. Jag har inte användt Ruby, men annars verkar ju det trevligt, likaså gäller Python.
PHP har ju också sin charm, även om jag bara pysslat med det lite.
Sammanfattningsvis så kan man nog säga att jag är ambivalent och att det beror mest på vad som ska göras.
Jag gissar att en av anledningarna till att man tycker C# är trevligt heter Visual Studio.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
C eftersom det är så enkelt jämfört med de flesta andra språken.

Vad menar du med enkelt? Att det inte finns så många finesser? Eller att det är på så låg nivå? (inget ont menat, undrar bara )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christhebalrog

Jo, det är möjligt. Men då förstår jag inte anledningen att utveckla C++ från början, om det ändå funkar lika bra med C... Men det kan ju ganska enkelt höras att C++ är en förlängning av C (Logiskt tänkande). Enligt min mening måste det finnas en anledning.

C är inte objekt-orienterat, det är C++, och OO är typ världens bästa grej inom programmering. Därför använder man C++ istället för C (om man nu gör det, finns poänger med att skriva saker i C också antar jag men dom lämnar jag åt någon annan att förklara). Sen finns det också en del nya features i C++.

Men för att svara på din undring, varför använda C++ om det funkar lika bra att göra det i C. Som redan nämnt kan man göra i princip vadsomhelst i alla språk, däremot är det skillnad på hur man gör saker i de olika språken.
T.ex, för att göra ett program som skriver ut Hello World:

Java:

public class HelloWorld { public static void main (String[] args) { System.out.println("Hello, world!"); } }

Python:

print "Hello, world!"

C:

#include <stdio.h> main() { printf ("Hello World!\n"); }

C++:

#include <iostream> int main() { std::cout << "Hello, world!\n"; }

Alla har sitt egna sätt att göra saker på. I det här ser man inte fördelen med C++ mot C, utan det är nog man märker först när man har lite mer erfarenhet. Dock ser man ju lätt vilket språk som är överlägset.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Valde C++ för det är i princip det enda "riktiga" språket jag kan för tillfället. Ska börja kolla lite på assembler snart, då jag gillar idén att göra att göra små, snabba och effektiva program.

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."

Permalänk
Medlem

PHP är roligast att skriva i, tycker jag.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Power
Ska börja kolla lite på assembler snart, då jag gillar idén att göra att göra små, snabba och effektiva program.

Assembler, är det inte till för att skriva operativsystem? Det är väl ett väldigt maskinnära språk? Låter jobbigt

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk

"Labviews språk" eftersom jag oftast gör enkla program. Det finns ingen mening att använda ett svårare språk som dessutom innebär en längre utvecklingstid, än vad applikationen/programmet kräver.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christhebalrog
Assembler, är det inte till för att skriva operativsystem? Det är väl ett väldigt maskinnära språk? Låter jobbigt

ASM är i stort sett så maskinnära man kan komma, i teorin vöersätts det direkt till 1or o 0or även om det oftast e med lite "fusk"-hjälpmedel. CPUn har ett antal instruktioner som den förstår, o det e dom man skriver, dock som ord (tex add 4 2) istället för deras hexkod, 4E 4 2 lr vad det kan vara för add. Så där sker egentligen ingen kompilering, bara en ren översättning.

Det är (oftast) egentligen inte svårt o förstå, speciellt inte för enklare system än x86, men det jobbiga är att det blir så mycket och man bara har så grundläggande kommandon att använda. En jämförelse man kan göra e o bygga ett hus, med asm så går man ut i skogen o sågar till plankor osv, med C så går man till brädgården o köper dom, medan i VB så köper man färdiga väggar som bara behöver sättas ihop i kanterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Vad menar du med enkelt? Att det inte finns så många finesser? Eller att det är på så låg nivå? (inget ont menat, undrar bara )

Det känns enkelt eftersom det är på en så låg nivå, t.ex. är lätt att ändra om vart som helst i minnet, bara att addressera rätt byte och ändra.
I OO-språk som t.ex. Java känns allt så omständigt med allt man måste hålla reda när det gäller klassrelationer, instanser av objekt mm.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Jag använder bland annat Java, Haskell och C (ofta objektorienterat). Fulhack görs för det mesta i PHP. Jag har tappat mycket av mina python-skills, men det språket är trevligt med.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
ASM är i stort sett så maskinnära man kan komma, i teorin vöersätts det direkt till 1or o 0or även om det oftast e med lite "fusk"-hjälpmedel. CPUn har ett antal instruktioner som den förstår, o det e dom man skriver, dock som ord (tex add 4 2) istället för deras hexkod, 4E 4 2 lr vad det kan vara för add. Så där sker egentligen ingen kompilering, bara en ren översättning.

Det är (oftast) egentligen inte svårt o förstå, speciellt inte för enklare system än x86, men det jobbiga är att det blir så mycket och man bara har så grundläggande kommandon att använda. En jämförelse man kan göra e o bygga ett hus, med asm så går man ut i skogen o sågar till plankor osv, med C så går man till brädgården o köper dom, medan i VB så köper man färdiga väggar som bara behöver sättas ihop i kanterna.

Mycket bra förklarat, och en utmärkt liknelse!! Vad jag har förstått så kan man i en del språk även bygga t.ex. väggar, som du har i ditt exempel och använda dom på flera ställen, dvs. bygga och använda sina egna verktyg?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Jag valde Java. Det är kanske ingen överraskning med tanke på vilka trådar som jag brukar skriva inlägg i.

Givetvis som tidigare inläggsskribenter skrivit så håller jag med om att varje språk har sin plats, men nu handlade det om personliga preferenser.

Dett finns ett gäng aspekter som jag gillar runt Java.

* C-syntax. Eftersom jag kodat mängder med C/C++ innan Java kom så har jag vant mig vid syntaxen. (Hurvida optimal den är går att diskutera, men är man van så är man)

* Ett rent språk. Få och relativt enkla reglar om hur språket beter sig. Det mesta är mycket tydligt specificerat (jämför med C++ för 10 år sedan när det inte var specificerat i vilken ordning a+b+c skulle exekveras). I Java får man hellre skriva lite extra för att vara tydlig än att ha en massa inbygda magiska finesser. Nu har man iofs lagt till en del finesser i Java 5 som är rena sockerfinesser, vilket jag inte är helt road av (autoboxing kan ha stor prestandaskilnad t.ex.). Dock så är språket i stort ganska rent och enkelt. Att man tagit bort koncept som orsakar mycket komplexitet och problem som t.ex multipla arv och operatoröverlagring tycker jag är bra.

* Ett portabelt språk/miljö. Javakörtidsmiljön finns till de flesta platformar, vilket gör att mina skrivna program fungerar nästan överallt utan omkompilering och tweakning. Visst, programmet kanske inte ser ut som ett nativt program i alla fall (om det är grafiskt), men det fungerar konsistent. Att jag kan använda samma språk för att koda både små mobilapplikationer och stora distribuerade serversystem med extremt höga prestanda- och tillgänglighetskrav är mycket behändigt.

* Öppen standard. Vem som helst kan ladda ner standarden och implementera en Javakörtidsmiljö. Vad man däremot inte får göra är kalla vad som helst för Java, vilket Microsoft fick känna av när de gjorde "utökningar till språket". Att möjligheten finns gör att chansen är stor att språket även kommer fortleva även när tillverkarna tröttnar på det (jämför med Visual Basic 6).

* Kontrollerad standard. Att språket/miljön är ganska strikt kontrollerad uppskattar jag. Ingen får som sagt bara kalla vad som helst för Java. Det är till exempel ganska hårda certifieringskrav på en körtidsmiljö. Alla som varit med om C++ vet vad jag pratar om. Olika tillverkare hittar på olika "utökningar" och tolkar en luddig stor komplex standard olika, och tillåts fortsätta med det. Jag vet att det kanske är som att svära i kyrkan, men jag är faktiskt glad att Java släpps som open source (standarden).

* Rikt basbibliotek. I Java, som är ett ganska genomtänkt språk så medföljer ett mycket rikt basbibliotek med det mesta som man kan tänkas behövas. Att det finns färdiga bibliotek för att räkna med tid/datum, hantera internationalisering och lokalisering när det gäller text, datum, valutor och tal, ett standardiserat databasgränssnitt, ett standardiserat fönstersystem och mycket annat är ju ett enormt plus. Detta är något som är dragplåstret för många Javakodknackare.

* Swing. Swing är standardfönsterbiblioteket. Visst, många klagar på att det inte är lika snabbt som nativa fönster (och det är det inte i många fall), men det är ett enormt kunnigt bibliotek. Av många som kan detta om fönsterbibliotek så påstås Swing vara det mest kompletta som någonsin skrivits. Det finns ett stor mängd färdiga komponenter för användning.

Jag kan fortsätta ganska länge att skriva om saker jag gillar med Java, men själva kontentan är att Java är ett stabilt, moget språk, som inte lämnar mycket frågetecken när man ska se på hur själva språket fungerar.

//C

PS. Varför finns inte LISP med i listan? Det är ju trevligt språk. Hur ska man annars kunna göra alla sina emacs extensions (elisp)?