Får inte igång min tv-ut på min dell inspiron 6000

Permalänk
Medlem

Får inte igång min tv-ut på min dell inspiron 6000

Ja precis som rubriken. Får verkligen inte igång de. Är de något jag måste aktivera först? jag har satt i alla kablarna men den "hittar inte" tvn i mina inställningar för bildskärmar. Hade ett radeon 9800xt i min stationära förut och de e ju samma drivrutiner och jag fick de å funka hur bra som helst.

Har en dell inspiron 6000 med ett radeon x300 och kör med omegas senaste drivisar.

Visa signatur

MVH

Permalänk
Inaktiv

Fungerade det med Dell's egna drivrutiner till X300-kortet?

Visa laptops (och deras grafikkort) vill inte samarbeta sarskilt val med andra drivrutiner an original...

Permalänk
Medlem

Jag fick inte heller igång tv-out på min dell 6000. Den tv-outen som sitter på dellen ser dock lite annorlunda ut. Kanske behövs en adapter...

Permalänk
Medlem

men va jobbigt. de borde inte vara någon adapter som behövs. de låter ju mycket märkligt. och ang dedär med drivrutinerna, har jag inte provat. får väll göra de någon gång.

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

Jag hade en s-vhs kabel liggandes och testade med den. Om man kollar på den tv-out som sitter på datorn så är den inte samma "typ" som kabeln. Jag använder Dells drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Får inte heller igång min TV-ut på min 6000.

När jag kör original drivrutiner så kan jag inte trycka på någon av knapparna där TV visas.
Om jag kör Omega drivrutin så kan jag välja att tvinga fram TV men inte heller det hjälper, däremot kommer knapparna "ON/OFF" samt "TV" (för inställningar) igång vid TV-symbolen.

Jag kör med en S-VHS-kabel och med min gamla stationära dator funkade det perfekt med samma hårdvara. (kablar och anslutningar)

Någon som har några tips?

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Danne_J. Exakt samma problem för mig. exakt! Fattar inte vad som är fel

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

Det som är så irriterande är att jag skickade iväg datorn till DELL för att de skulle lösa problemet då suporten inte kunde hjälpa mig över telefon.
När datorn kom tillbaka hade de kollat inställningarna för ljudet... som att de skulle ha nått med TV-ut att göra... f*n!

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

men...åå. Vill ha det att funka nu. ska du skicka tillbaka den igen eller? isf får du mer än gärna skriva här när du vet mer ang denna mystiska tv-ut

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

bilder på kontakterna?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/000_2953.jpg detta var de bästa jag kunde få fram :/ men man ser ju på ett ungefär hur de ser ut

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

Är väl samma kontakt som används på grafikkort som har VIVO, dvs den har kontakter för både in och utgångar i en och samma.

http://www.sweclockers.com/html/recension/asus_9800xt/kort_io...
http://www.sweclockers.com/html/recension/asus_9800xt/tillb_s...

En lite bättre och större bild:
http://www.ask-corp.jp/pic/gecube/r96p128-vivo-2.jpg
http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2004/1348/vivo-...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

tänkte just samma sak, vivo kontakt, men de har väl 12 pinnar eller så?... men nehej det var det inte, det är en 7pin mini-DIN kontakt med både komposit och s-vhs tramission i samma kontakt.

alltså en sånhära som behövs för att få allting att fungera, http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=5814023300...

eller i sverige då, http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e529028&Refer...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Min S-VHS-kabel har bara 4 stift, behöver jag en kabel med 7 stift?
Anslutningen i datorn ser ut som den övre kontakten som ksw visar i sin bild?

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Info hämtat ur "Tekniska specifikationer":

Tv-utgång (s-videoutgång): 7-stifts mini-DIN-kontakt (adapterkabel för s-video till kompositvideo finns som tillval).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Info hämtat ur "Tekniska specifikationer":

Tv-utgång (s-videoutgång): 7-stifts mini-DIN-kontakt (adapterkabel för s-video till kompositvideo finns som tillval).

Jo, det är jag med på men tror ni att det är lösningen på "vårt" problem?

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Det är bara att köpa en adapter o testa. Jag skall i alla fall göra så, priset är helt ok ~50kr....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Det är bara att köpa en adapter o testa. Jag skall i alla fall göra så, priset är helt ok ~50kr....

Jag ska försöka hitta en här hemma i handeln så jag slipper beställa.
Hör av dig om du hittar en lösning så gör jag det samma!

EDIT: Köpte en sån där skarv som gjorde 7 stift till 4.
Tror ni jag har fått igång skiten för det!?

Näää, precis!

EDIT 2: Har precis provat att ansluta en skärm till monitorkontakten (den med skruvar) och datorn fick direkt kontakt med skärmen.
Var bara att trycka på ikonens "powerknapp" och verkställ så hade jag bild på både laptopen och bildskärmen samtidigt.

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Danne_J. Shit va jobbigt. Fattar inte vad som kan vara felet med denna tv-out. Undra om man ska slå en signal till dell och fråga vad dedär är för hål över huvudtaget

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

Lyfter denna tråd för att se hur det har gått för er andra eller om någon annan har något tips att ge.
För egen del är det status quo.

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Nu när vi ändå diskuterar tv out på en dell laptop så kan jag la dra upp mitt problem, sitter här med min gamla C610 och försöker få färg på tv outen, har kopplat in allt etc men jag kan inte få några andra färger än svart/vit Någon som vet hur man gör? På ett NVIDIA kort så fungerar det utmärkt behöver bara ändra till composit så är det färg men på ATI så kan man bara ändra region vilket inte hjälper överhuvudtaget :S

PS. Stavfel

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Jag har en inspiron 6000 och har tryckt in en helt vanlig S-VHS-kabel i den, alltså med 4 stift, och det funkar fint! adaptrar är således onödiga! högerklicka skrivbord, gå in på sekundära bildskärm, ställ in upplösning 800x600 på den (tv-upplösning), därefter använder du Fn + den tangenten som det står "LCD/CED/TV" eller något liknande på med blå text, så switchar du så enkelt mellan att ha utsignalen på TVn, laptopen, eller båda tv¨samtidigt!

Permalänk
Medlem

Jag kör en S-VHS kabel in i min Dell i6000 och sen in i tvn via en scartkontakt. Funkar prima, jag kör med original drivisar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flexen
Jag kör en S-VHS kabel in i min Dell i6000 och sen in i tvn via en scartkontakt. Funkar prima, jag kör med original drivisar.

Inga problem heller, kör med S-video in i s-videoingången på teven.

Permalänk
Medlem

Gjorde precis ett nytt försök och vips så hade jag bild på TV:n.
Nu är bara problemet att den är svartvit.

Det spelar ingen roll om jag kör med den "välinvesterade" adaptern som gör 4 stift till 7.
Jag har också provat att söka på forumet och ser att vissa föreslår att byta scartingång på TV:n så det har jag också provat.

Många förselår också att man ska anv en s-videokontakt från datorns TV-ut port för att sedan omvandla till komposit och köra i TV:s runda gula uttag. (som ofta sitter på fronten)

Jag har provat detta med en vanlig röd/vit-kontakt.
En sån som man skickar ljud med.
Det funkade inte så min fråga är om en gul kompositkabel skickar annan signal en en vanlig röd/vit?

Dvs, ska jag prova att investera i en sån eller skulle det ha funkat även med min röd/vita?

EDIT: Jag vet inte om upplösningen som jag skickar på TV:n är fel.
Jag skickar 800*600 men det går inte att skicka mindre.

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som du men jag tog och köpte en composit kabel och så hade man färg Använde då min tv out till composit kabel som jag fick med datorn.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Nu funkar det med gul kompositkabel som jag inhandlat hos Classe O.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Hedersmedlem

De tv-apparater jag testat på har lite olia A/V lägen, ett S-Video läge och ett utan. Det ger svartvitt respektive färg (om man kör s-video).
Så testa att trycka någon gång till på A/V knappen på fjärrkontrollen. Kanske har ni handlat kabel i onödan

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

jag har samma som aqualize: om jag trycker på AV-knappen en gång för mycket/lite så får jag svartvit bild

edit:
Har ni problem med en svag horisontell "störning" som "rullar" uppifrån å ner på bilden så dra ut antennkabeln ur tv:n, det löser det problemet!

Permalänk
Medlem

sådär ja nu funkar de för mig å underbart. Synd bara att de blir så dålig bild när man kör på en tv :/ jaja. Film funkar ju perrfa iaf.

//K

Visa signatur

MVH