Permalänk
Medlem

Varför tar inte windows ändringen?

Hej alla glada

Sitter här med ett pinsamt(?) problem, håller på att testar ett Nforce4-baserat Intelkort (ASUS P5ND2-SLI Deluxe).

ASUS har ju ett lite annorlunda BIOS än de andra korten där ute, överklockningsspalten under "Jumperfree configuration" är rätt mysko och inte logisk för 5 öre.

Iallafall, när jag överklockat CPUn, går ut (sparar) så postar burken fint med den nya överklockningen.

MEN

När jag väl kommer in i windows så säger alla program (Cpu-Z, Clockgen, Everest home) att burken körs i standardhastighet.. även benchmarkprogram bevisar detta då jag inte får någon förbättring i exempelvis SuperPI.

Hur kommer detta sig? Enligt BIOS är burken överklockad när jag bootar upp somsagt..

Det lär inte va en jäkel här som sitter med ett Intel Nforce4-kort, men ni AMD användare som har ett ASUS Nforce4-kort kanske har liknande menyer i BIOS eller har haft liknande problem?

Ett annat sjukt problem e att mina minnen går i 166Mhz enligt CPU-Z/Clockgen/Everest medans de går i 667Mhz enligt BIOS...

Har provat med olika BIOS, problemet kvarstår...
Hjälp!

PS: Jag kan överklocka via Clockgen i Windows, då tar CPU-Z ändringen men inte Everest eller "Egenskaper för den här datorn", får dock en prestandaförbättring i benchmarkprogrammen.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb