Formatera om, samt fråga ang Windowsupdate

Permalänk
Medlem

Formatera om, samt fråga ang Windowsupdate

Hade tänkt formatera om systemet och lägga in Winsows, drivrutiner och allt på nytt.
Tänkte fråga, spelar det någon roll vilken ordning man installerar allt i?

Och går det att dra hem Windowsupdate uppdateringarna och lägga dem på en disk, så jag kan uppdatera Windows innan jag behöver koppla upp mig mot internet?

Permalänk
Medlem

Bäst är att börja med en installation med SP2 integrerat i Windows, därefter alla drivrutiner och sen windows uppdateringar.

I alla fall så har jag gjort och har inte upplevt något negativt med det. Sen kan du också göra en "Unattended Setup" där alla drivrutiner, uppdateringar och program är integrerade.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

jag kör alltid

1. ut med nätverkssladden
2. formatera
3. in med moderkorts drivrutiner
4. in med Grafikkort drivrutiner ( mest för att det är bekvämare att jobba då )
5. in med antivirus + mjukvare brandvägg ( tex zonealarm som finns gratis )
6. i men nätverkssladden och börja tanka winupdate

Sedan när du fått hem SP2 så drar du ut nätverkssladden och avintallerar Zone Alarm och sätter på SP2 brandväggen den duger gott och väl.

7. efter alla updates så installerar du Ad-aware eller liknade Spybot remove program och kör en runda.
8. nu är den klar för användning

:D:D

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
jag kör alltid

1. ut med nätverkssladden
2. formatera
3. in med moderkorts drivrutiner
4. in med Grafikkort drivrutiner ( mest för att det är bekvämare att jobba då )
5. in med antivirus + mjukvare brandvägg ( tex zonealarm som finns gratis )
6. i men nätverkssladden och börja tanka winupdate

Sedan när du fått hem SP2 så drar du ut nätverkssladden och avintallerar Zone Alarm och sätter på SP2 brandväggen den duger gott och väl.

7. efter alla updates så installerar du Ad-aware eller liknade Spybot remove program och kör en runda.
8. nu är den klar för användning

:D:D

varför krångla till det?

1. Ladda ner SP och lägg på en separat skiva eller gör en slipstream
2. Stäng av ev modem eller dra nätverkskabel om din dator är direktansluten till internet.
3. Installera om Windows
4. Installera alla drivrutiner så att datorn fungerar som den ska
5. Installera SP2
6. Installera AV och Brandvägg
7. Upp på internet och tanka uppdateringarna som är kvar på WU (brukara ligga runt 40st)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Quiz: Säljs XP med integrerat SP2 eller är enda alternativet att ladda ner en piratkopia (om man nu inte vill slipstreama)..?

Edit: Har man brutit mot någon lag om man gör en slipstream-kopia?

Visa signatur

-=BzZzT=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maako
Edit: Har man brutit mot någon lag om man gör en slipstream-kopia?

nej SPs är gratis och har du en lisens till XP så får du göra en nya slipstreamskiva

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren, tror jag kör på

Installera Windows med SP2 integrerat
Drivrutiner till moderkort
Drivrutiner till grafikkort
Anti Virus
Windows Update
Övrigt

Men, går det att tanka hem alla Windows update och ha dem på hårddisken? (Jobbigt att dra hem alla om o om igen när man sitter med 0.5MBit :/)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Men, går det att tanka hem alla Windows update och ha dem på hårddisken? (Jobbigt att dra hem alla om o om igen när man sitter med 0.5MBit :/)

Svar ja. En bra lista över de kritiska post-SP2-patcharna finns i denna tråd (scrolla ner lite på sidan).
Kom ihåg att välja svensk version av respektive update om du har svenskt Windows.