Permalänk
Medlem

Ny dator, lite råd skulle sitta fint.

Hej,
skulle vilja ha lite kommentarer på detta paket då jag ska köpa ny dator inom en vecka.
Har valt ett moderkort med AGP-port pga att jag nyligen har köpt ett grafikkort till AGP.
Kan sträcka mig till o lägga ut en tusenlapp till, men jag vet inte om jag ska lägga den på processorn eller mer minne.
Behöver jag köpa en CPU-fläkt eller duger den som medföljer?
Kan ej spendera en krona över 10k.
Det jag använder datorn till är mesta dels World Of Warcraft.
Ge mig lite bra råd då jag inte har någon vidare koll på vad som är bra och dåligt längre, har mest chansat.

Chassi/Nätagg:
Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Nätaggr

Moderkort:
EPoX EP-9NDA3+,nForce3 Ultra,Socket-939 ATX,S-ATA,GbLAN,Firewire,DDR, AGP8X

Processor:
AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/fläkt

Minne:
Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs

Hårddiskar:
Western Digital Raptor 36.7GB SATA 8MB 10000RPM
Western Digital Caviar SE 200GB SATA2 8MB 7200RPM

Diskettstation:
Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern

DVD-Brännare:
NEC DVD-brännare ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Samt kablage.

Tack för hjälp.

Permalänk
Medlem

Du har glömt Graffekortet...

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem

Läs igen, och hela posten denna gången

Permalänk

svårt att lira utan graffe ^^

Visa signatur

6800gt 3400+amd 64 1024 corsair 80+160gig

Permalänk
Medlem

Som sagt jag har redan ett grafikkort och det var därför jag valde ett moderkort med AGP-port efter som att det använder sig av det.

Minns inte exakt vad jag har och kan inte ta reda på det från jobbet men det är någonting i still med:
Sapphire Radeon 9800 eller Sapphire Radeon x800
kostade 1995:- i en lokal datorbutik iallaf

Permalänk
Medlem

Då hoppas jag för din skull att det var ett x800.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Du, köp ett ASRock Dual SataII eller vad det heter. Det har både PCIE och APG, ifall du skulle vilja uppgradera i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är ett 9800 utan fläkt så jag antar att det inte är så bra då(inte glad på han som rekomenderade det i affären).
Visste inte att det fanns moderkort med både och för isåfall skulle jag välja det med tanke på att jag kommer att vilja byta grafikkort om ni påstår att mitt inte är bra nog.

Ska dra mig hem o kika om en stund.

Permalänk
Medlem

Här har du en dator under 10 000kr med ett 6800GS (grafikkort) och en 3700+.
Jag tog två lite billigare 160gb hårddisskar eftersom 250gb varianten av den jag har valt är bristvara på.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=159237

Lycka till!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trexe
Jag tror att det är ett 9800 utan fläkt så jag antar att det inte är så bra då(inte glad på han som rekomenderade det i affären).
Visste inte att det fanns moderkort med både och för isåfall skulle jag välja det med tanke på att jag kommer att vilja byta grafikkort om ni påstår att mitt inte är bra nog.

Ska dra mig hem o kika om en stund.

Om du skall ta ett ASRock Dual, så tänk bara på att det har kompatibilitetsproblem med Sonata II's nätaggregat, så i så fall är det bättre att ta ett annat chassi och nätaggregat. (t.ex. ett Chieftec Mesh LCX-01B-B-SL Super MidiTower Black/Silver 400W ATX : 1049kr på Db)

Om du tänkt köra på med ditt 9800-kort, så är ASRock kortet det bästa alternativet, eftersom du kan uppgradera till ett PCI-e kort senare.

I övrigt ett bra paket.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir ett ASrock faktiskt, för nu har jag kikat och jag hade ett Radeon 9800 pro. Tack alla som tog sig en titt och ansträngde sig, bock och bug.