Formatera hårdisk (hjälp bild)

Permalänk
Medlem

Formatera hårdisk (hjälp bild)

Hej

det problemet kommer upp när jag formaterat klart

Jag har också formaterat denna vägen:

Start - kontollpanel - aminsttiva tools - dator hantering och det händer samma sak, vad är det för fel tror ni?

Jag kör du hårdisken via raid tror jag för när jag skrivi format I: i cmd så kommer detta meddeladet upp:
Filsystemet är av typen RAW

Använd växeln /FS för att enge vilket fil system som ska användas på volymen.

Permalänk
Medlem

Testat att snabb formatera den ?
Du kanske kan köra nått "diskdödar" program på den först ? Sök på tex "kill disk" .

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erkaa^
Testat att snabb formatera den ?
Du kanske kan köra nått "diskdödar" program på den först ? Sök på tex "kill disk" .

Hej!

Jag delade upp min 160 gb hårdisk i 2 delar 80 gb / 80 gb, Jag testade att snabb formatera ena Delen det gick fint, men sen skulle jag testa med andra då gick det inte.

Kan det vara så att hårdisken kan ha blivit skadad, och hur vet man hur mycket som blivit skadat isf.

Kan dra min lilla historia snabbt, Jag har ett kontrollerkort´promis utlra100 tx2

1. jag lägger in drivers på min diskett, startar datorn med xp skivan trycker F6 för att instalera raid, Sen instalerar jag drivisrna.
2. Jag formaterar med hjälp av xp skivan med hårdisk 152 gb ja det stämmer fattas ju alltid lite.
3. Går in i windows för att formatera upptäcker då att det är raw.
4. går in i xp skivan igen för att ta bort partionen och för att formatera den igen, Då syns det bara 131 gb, har drivrutinerna bara försvunnit eller?
5. Men då när man går in i xp när man bara har 131 gb så kan jag formatera, jätte konstigt

Permalänk
Medlem

hade nyligen ett problem där den gick upp till 97% sen var det stopp...

de gick dock att snabbformatera men gillar ju inte tanken att det är nåt fel i slutet på disken, hehe... Så jag körde "chkdsk /r" och den hitta skadade sektorer som den lagade..... Håller på och kör en riktig formatering nu i hopp om att det löste sig...

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
hade nyligen ett problem där den gick upp till 97% sen var det stopp...

de gick dock att snabbformatera men gillar ju inte tanken att det är nåt fel i slutet på disken, hehe... Så jag körde "chkdsk /r" och den hitta skadade sektorer som den lagade..... Håller på och kör en riktig formatering nu i hopp om att det löste sig...

hur kör man "chkdsk /r" på en specil disk då jag vill köra den på I

Och vad är det för skillnad på snabb formatering och vnalig, om jag lyckas snabb formatera kan jag formatera vanligt sen?

Permalänk
Medlem

- Det funkade inte, fortfarande fel på min disk...

Snabbformaterar den så blir den ju användbar iaf, sen kör man kommandotolken (dos) och går in på partitionen och skriver "chkdsk /r"..

Nästa steg får bli magiska Partitionmagic pro, det ultimata hdd-donings programmet... hehe

Funderar på dra ner den partitionen i hopp om att den skadade delen blir bortkapad.... retar mig på att något är fel...

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Tror inte du fattar vad jag menar om man kör chkdsk /r" så kontrollerar den ju hårdisken som windows ligger på, Mem hur gör man för att kontrollera dom andra?

Edit jag skrev

chkdsk i: /r

Men då kommer det upp filsystemet är av RAW och chkdsk /r kan inte hanter raw

Så kan någon säga mig hur jag får Raw - Ntfs

// MvH Raditz

Permalänk
Medlem

Misstänker att din diska är skadad.
Respektive disktillverare har testtool. Seagate har väldigt bra test progam online som man kan se om man har skadade sektorer. Om du har en Maxtor som det står i din sign så kolla på deras sida.

Prova att köra HD Tach programet om den går genom så skall väl vara ok med din disk, går den inte genom då är din disk skadad (ej säkert test men funkar som en bra orientering).

Permalänk
Medlem

hej

jag har samma problem med min ipod :(...dock kommer den inte ens 2% med snabbformatering

tips?