Permalänk
Medlem

Visa öppnade portar

Tjena finns det något program så att man kan se vilka portar som är öppnade ?

Visa signatur

i7 4790k 4 ghz 16 gb ram Radeon r9 powercolor 280 3 gb

Permalänk
Medlem

För att kolla på din egen burk kan du använda netstat (finns både på windows och *ix, och gissningsvis också på Mac). Med lite olika växlar kan man få den att visa lite olika saker, t.ex. alla portar man lyssnar på.
För att kolla nån annans dator använder man en portscanner. Jag kör SuperScan (för windows) eller nmap (för linux). Den försöker connecta till alla möjliga portar, och berättar hur det går. Uppfattas ibland som en fientlig handling av den som blir scannad, så gör det med omdöme.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Har för mig att det finns ett program som heter A-ports, det visar ip nr som du har ut och ip nr som är anslutna till dig och vilka portar det är.

Stack jag är lite intresserad av att få reda på vilket annat syfte en portscanning har än att försöka hitta en port som är öppen och går att ansluta till, enlight me please:)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Jag tyckte inte alls att jag menade att man portscannar annat än för att se vilka portar som är öppna. Grejen är ju att man faktiskt kan använda informationen man får till annat än att försöka hacka sig in nånstans.
Jag kör det rätt ofta för att felsöka servrar, routrar, brandväggar och sånt, eller bara för att kolla att saker fortfarande fungerar (att rätt saker kommer fram, och att fel saker inte gör det).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Jag tyckte inte alls att jag menade att man portscannar annat än för att se vilka portar som är öppna. Grejen är ju att man faktiskt kan använda informationen man får till annat än att försöka hacka sig in nånstans.
Jag kör det rätt ofta för att felsöka servrar, routrar, brandväggar och sånt, eller bara för att kolla att saker fortfarande fungerar (att rätt saker kommer fram, och att fel saker inte gör det).

Ber om ursäkt ifall du uppfattade min fråga som sarkastisk. Det är bara det att jag hela tiden får upp att ett intrångsförsök har gjorts mot min dator och att det handlar om en portscan, detta händer med jämna mellanrum. Och i de fallet är jag säker på att personen söker av ip nr för att kunna hitta en "bakdörr". Tänkte inte på att man kunde använda det för att kolla säkerheten hos en polare eller dylikt för det var väl det du menade med nån annans dator:)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Re: Visa öppnade portar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinfi
Tjena finns det något program så att man kan se vilka portar som är öppnade ?

Finns en portscanner på www.grc.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Ber om ursäkt ifall du uppfattade min fråga som sarkastisk.
...
Tänkte inte på att man kunde använda det för att kolla säkerheten hos en polare eller dylikt för det var väl det du menade med nån annans dator:)

Ingen fara. Jag är fullständigt osårbar av sarkasm ändå.

Jag menade väl egentligen "nån annan dator", egentligen vilken som helst burk förutom den man sitter vid för tillfället.
För övrigt tycker jag många är onödigt nojiga mot att bli portscannade. Har man gjort rätt ska det inte spela någon som helst roll om en angripare vet precis vilka portar som är öppna.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Paje ska kolla om det där programmet fungerar , jag vil lira lite wc3 och wow i skolan haha dom har ju blockerat allting så jag vill ansluta genom en annan sen ska jag kolla det där med netstat då får vi ses hur det går här på it-gymnasiet:D

Visa signatur

i7 4790k 4 ghz 16 gb ram Radeon r9 powercolor 280 3 gb

Permalänk
Inaktiv

Jag vill ha nåt liknande, ett program som visar vilka portar som är öppna utifrån min burk sett..typ..

Alltså, vilka portar som är öppna i routern jag sitter bakom.

Som ni då förstår, hoppas jag, så vill jag inte kolla det genom att gå in på routern, osv..