Permalänk
Medlem

Färg-problem med 913B

Hej,

Jag köpte mig en 913B för ett tag sedan och har sedans dess alltid stört mig lite grann på en sak. Vid/På vissa ställen i olika spel upplevs färgåtergivning dålig, nästan som om jag hade ställt in skärmen på 256 färger.
Se länk: http://img417.imageshack.us/img417/5586/wowhimmel9tl.png
(Bilden är på himmelen i spelet World of Warcraft)

Jag använder DVI, kör med senaste drivrutinerna & har användt Natural Color programmet för färg-kalibrering. Kör också i 75Hz.

Mycket tacksam för hjälp!

Permalänk
Relik 📜

Eftersom det syns på en screenshot kan det ju inte vara skärmens fel..
Någon inställning på grafikkortet du gjorde i samband med skärminstallationen?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nepp.

Problemet uppstod i och med att jag skaffade skärmen (Använde tidigare en 17" CRT).

Permalänk
Medlem

Du kan ju inte posta en screenshot eftersom våra skärmar visar bilden annorlunda.

Men på min TFT (913B) så var det inge större fel på bilden. Men det kan ju se annorlunda ut hemma hos dig.

Permalänk
Medlem

Ok.

Det bästa sättet jag kan beskriva hur bilden ser ut för mig är att det ser ut som jag kör med 256 färger, man ser som "ringar" eller "band" på bilden där man kan urskilja färgövergången.

Detta inträffar som sagt inte särkilt ofta, andra ställen kan vara tex när man blickar ut över ett större hav i HL2 märks denna effekt. Och även när man befinner sig i någon sekvens där ljuset övergår från svart till vitt plötsligt, tex scenen i HL2 då man åker buggyn i en grotta och närmar sig öppningen där solen skiner in, där märks denna effekt.

Effekten kan nästan jämföras med hur det kan bli i filmer ibland, vilket jag tror de flesta av er vet vad jag menar?

Permalänk

Blir det bättre om du avinstallerar Natural colour??Jag har en likadan skärm och försökte ställa in färgerna men det är svårt med det programmet tycker jag!!Nu kör jag utan istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Blir det bättre om du avinstallerar Natural colour??Jag har en likadan skärm och försökte ställa in färgerna men det är svårt med det programmet tycker jag!!Nu kör jag utan istället.

Funderar på att göra det, samt nollställa allt jag kan om det inte finns någon lättare lösning på det hela.