Permalänk
Medlem

Kan jag byta IP med telia?

Hej,
Jag sitter för nävarande och kommer även göra så ett bra tag framöver på Telia 24. Jag har haft samma ip i snart 1 år och vill hemskt gärna byta. Har inte gjort något där det är spärrat, utan bara börja om från scratch.

Och då undrar jag givetvis. Kan jag göra detta på något sätt? Och hur då i sådant fall?

Fungerar den gamla vanliga att man drar ur modemet under natten eller?

Jag är mycket tacksam för ett hjälpande (coolt ord.. ) svar.

Permalänk
Medlem

Start > Kör > CMD. Sedan skriver du: ipconfig /release
Följt av: ipconfig /renew

Det släpper ditt ip. Dock så kan det hända att du får samma igen. Låta modemet stå avstängt 1 timme kan funka med.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

om jag inte missminner mig ska det räcka med 20 minuters ut-dragande av modemet.

Men hela natten är aldrig fel.

Bättre än natten och slå igång på morgon tror jag egetligen är kvällen.
Fler i ditt område som slår igång datorer/modem/routrar då och därmed kan ta den IP-adress som du då hade.
Jag vet tokigt många 40-talister som verkar tycka att man sparar 10.000-tals kronor på att ha sin router helt avslagen under natten
(är bara titta på mängden "Hur mkt kostar en router i ström-pengar" trådar från hemma-boende ungdomar här på forumet)

åååååh gud, kan jag aldrig lära mig skriva korta och koncisa svar.

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

Oj, så det skall fungera med det jag nämnde? Coolt.
Har ni någongång gjort detta senaste månaden och fungerade det då? Telia är ett måste då..

Btw, jag kör med router, men det skall det vara några större problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TRONTE
jag kör med router

Se dig om i inställningarna efter något som liknar "clone mac address", aktivera, vänta upp till 20 minuter, nu bör du ha en ny adress.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjr
Se dig om i inställningarna efter något som liknar "clone mac address", aktivera, vänta upp till 20 minuter, nu bör du ha en ny adress.

Finns tyvär inget sådant alternativ (har en Zyxel G-200 54 mbps. Gah, gah, gah. Men jag bör gå på modem-trixxet? Tror ni det fungerar?

Permalänk

För mig räcker det att stänga av modemet i typ 20 minuter och då får jag ny ipadress för mitt Telia 24/1 med Zyxelmodem. Jag har behövt göra detta hur många gånger som helst när min router inte fungerar och jag ändå behöver internet.

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Medlem

ja TROR att de är så här, med 8/1 och 24/1 med Telia så har man fast ip, å de ipt går efter MAC adressen, så byter du nätverkskort eller MAC adress så får du nytt ip?:S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
ja TROR att de är så här, med 8/1 och 24/1 med Telia så har man fast ip, å de ipt går efter MAC adressen, så byter du nätverkskort eller MAC adress så får du nytt ip?:S

är säker på att det är fel. Telia levererar inte fast ip på sina adsl abonemang.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis

Fast IP = IP-adressen med alla parametrar manuellt inställd på klienten enligt uppgifter från leverantören
Dynamiskt IP = Klienten inställd att erhålla IP-adress från en DHCP-server. DHCP-servern kan sedan vara inställd på att alltid dela ut samma IP-adress till en viss MAC-adress - kallas reserverad adress.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Jag stängde av mitt modem över natten, men jag hade fortfarande samma IP när jag vaknade igen och satte på det.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

När du stänger av modemet så släpper du ditt ip. Det är bundet till dig i 20-minuters-perioder men efter det så blir det fritt på "intranät"
Drog du ut nätverkskabeln ur modemet eller stängde du bara av modemet?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ripleyonline
är säker på att det är fel. Telia levererar inte fast ip på sina adsl abonemang.

beror väl iof på om stationen klarar det... eller var problemet med att ge fast nu ligger.

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av modemet och dra ut sladden på eftermiddagen och ha den urkopplad på kvällen när alla börjar koppla upp sig, då är det större chans att du kan få en ny adress.
Koppla sedan in senare på kvällen och testa.

Visa signatur

"Do not learn from your mistakes, learn from the mistakes of others"

Permalänk
Medlem

Jag har samma ip oberoende av vad har för MAC-adress...

telia 2 mbit, tror att det är zyxelmodemet som fular sig

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag drog också ur el-sladden till modemet samt routern, men fortfarande samma IP. Inte bra.. :/

Permalänk
Medlem

Jag också, mitt IP är från Botkyrka, men jag bor i skåne. Får inte bort skiten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svampbob
Jag också, mitt IP är från Botkyrka, men jag bor i skåne. Får inte bort skiten

vadå din ip är från botkyrka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
vadå din ip är från botkyrka?

Det står att jag bor i Botkyrka då jag gör en IP-who is på mig själv.

Även i porrannonser står det"girls near you in Botkyrka"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svampbob
Det står att jag bor i Botkyrka då jag gör en IP-who is på mig själv.

Även i porrannonser står det"girls near you in Botkyrka"

äh. sånt där stämmer inte...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns 1000trådar om detta.

Enda svaret: Byt MAC-adress och du har nytt IP.

Permalänk
Medlem

Och hur fan byter jag en mac-adress?

Permalänk
Medlem

enda svaret:

ipconfig /release
net stop dhcp
net start dhcp
ipconfig /renew
___

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TRONTE
Och hur fan byter jag en mac-adress?

Köper ett nytt nätverkskort för 99:- till burken och kopplar in ( såvida du inte har en router ), efter en månad byter du tillbaka och får nytt IP.

Och bara håller på att byta NIC, DHCP-servern kommer inte ihåg din gamla MAC-adress efter så lång tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harwey
enda svaret:

ipconfig /release
net stop dhcp
net start dhcp
ipconfig /renew
___

Det är vad som gäller på router?

Permalänk
Medlem

Kan ni inte läsa vad han skriver?

"jag har router"

Gå in i webbgränsnittet i routern din. Leta därefter MAC-adressen under WAN-inställningar eller liknande. Prova att ändra denna till exemepelvis samma MAC-adress du har på ditt nätverkskort i din dator.

Starta om modemet, och hoppas på en ny adress.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe

Och bara håller på att byta NIC, DHCP-servern kommer inte ihåg din gamla MAC-adress efter så lång tid.

Jag hade en ip från telia (217.210.17.74 har jag för mig) till min linux-brandvägg.
Kopplade ut den och kopplade in en skit-d-link i ett år, fick då såklart en annan ip..

Efter ca 1 år satt jag tillbaka linux-brandväggen (Stått orörd i garderoben bara), och nog fick den 217.210.17.74 igen

Blev lite förvånad då faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är svårt att få ett nytt ip nummer om det inte är fullt i stationen. Är det lite abonnenter så lär du få leva med ditt ip ett bra tag. Det kan gå att byta mac, men inte alltid. Om det är fullt i stationen så byts ip var o varannan gång du ansluter, vilket är för mig störande.
Varför vill du EGENTLIGEN byta ip nummer?

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Dags för en liten grundkurs i vad Dhcp är och hur det fungerar

Dhcp är ett system för att automatsikt dela ut ip addresser och ip konfiguration. De flesta ISP använder detta då det styrs centralt och sätter konfigurationen rätt i klientdatorn utan att någon behöver vara inne och fippla i datorn. Detta sparar massor av supporttid.

Dhcp fungerar som så att klienten skickar ut ett broadcast pakat kallat dhcp discovery. Detta paket talar om att det finns en pryl som vill ha en ipadress samt prylens macadress

Den dhcp server som får detta paket svarar med att skicka ut ett dhcp offer paket med ipaddress och ipkonfiguration tex router och subnätmask

klienten skickar nu ett dhcp request paket till servern och säger att jag vill ha den erbjudan addressen

Servern svarar nu med ett dhcp ack som betyder varsegod addressen är din under en viss tid.

När halva tiden har gått så skickar klienten ett nytt dhcp request paket till servern för att förlänga lånet av addressen.

Servern svarar då normalt med en ny ack med ny tidsstämpel.

Normalt sett så lagrar också dhcp serven information om vem som hadde en address senast och så länge den har addresser som inte har varit utlånade sen tidigare så kommer den att ge en "färsk" address till en ny klient. Tar de "färska" addreserna slut så kommer servern att börja återanvända lediga tidigare utlånade addresser.

Är det då väldigt trångt och mycket fart på iplånandet så kan det alltså räcka med att släppa addressen med ipconfig /release och vänta några minuter och sen göra ipconfig /renew.

Gör man en ipconfig /release så behöver man inte vänta på att någon tid ska gå ut iom att man talar om för servern att man inte vill ha addressen längre utan att servern får tillbaka den omedelbart. Tanken med att vänta några minuter är bara att någon annan ska hinna få den under tiden.

Att stoppa och starta dhcp tjänten som Harwey säger har ingen som helt effekt om man redan har gjort en ipconfig /release. Detta startar bara om den del som hanterar dhcp men eftersom man redan har avsagt sig dhcp addressen iom ipconfig /release så är det bara ett långsammare sätt att göra den ipconfig /renew han föreslår som sista åtgärd.
Vill man absolut ha en ny ip så prova att ändra macaddressen för kortet istället genom att ta upp kortets egenskaper och se om det stödjer egendefinierad macaddress.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415