Permalänk
Medlem

Var ska subben placeras?

Då jag är långt ifrån en expert inom området ljud så tänkte jag vända mig till sweclockers med min fråga

hursomhelst, var ska jag ställa in subben så att det ska "brumma" som mest? på bilden som är länkad där nere ser man var den står nu, men jag kan flytta runt den ganska mkt, t.ex så får den plats mellan väggen och datorn osvosv.
Kom med förslag helt enkelt

http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/rummet.JPG

sorry för den amatörsmässiga bilden, slängde ihop den i paint lite snabbt

Mvh - dubois

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk
Medlem

Hur är baslådan konstruerad? Basreflex, sluten eller isobarik?
Jag skulle rekommendera att ställa de i ett hörn, men åt vilket håll vet jag inte förrän jag vet hur baslådan ser ut...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

till mitt hemma bio står det att den görs sej bäst i ett hörn, men jag har min under bordet bara.

Permalänk
Medlem

En sub ska stå lågt, dvs på golvet för bästa bas.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

woops, glömde det, bild kommer

edit: här har vi lådan, "högtalaren" som ses på bilden är riktad åt vänster sett från skissen på mitt rum, samt att "blåshålet" är riktad neråt (även detta sett från skissen)

http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/DSC00605-kdv.JPG

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du förstår min fina redigering av din bild.
(Den ska stå på golvet såklart)

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7

Permalänk
Medlem

För att få bästa placeringen på subben, så ställ den på stolen och förflytta dig runt i rummet och lyssna. Där du hör den bäst, där ska den stå.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL16...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem

tackar för era förslag, ska genast testa detta men först måste jag plugga -.-

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
För att få bästa placeringen på subben, så ställ den på stolen och förflytta dig runt i rummet och lyssna. Där du hör den bäst, där ska den stå.

Eller hur! Var var du på fysiklektionerna?

1. Ljudvågorna från subben är lågfrekventa. Ljud med låga frekvenser kröks runt hörn mycket bra. Detta gör att du kan ställa din subb var du vill. Ni vet ju att det är svår att lokalisera var lågfrekventa ljud kommer ifrån. Det är pga "böjningen" av ljudet.

2. Om subben står mitt på golvet går ljudvågorna ut från subben likt en halvsfär. Om du puttar in subben till väggen går ljudet ut i 1/4-dels sfär. Om du sen puttar in subben i ett hörn i rummet kommer ljudet koncentreras till 1/8-dels sfär. Detta medför att du får ut max ljudeffekt (mekanisk energi) mot dig.

Alltså: Subben kan stå var som heldst MEN i ett hörn.

Tack o hej.

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem

hah, okejokej ^^ men om jag ställer in den innanför datorn, tror ni att hårdvaran är i farozonen när man höjer lite extra på ljudet? (=mer bas)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubois
hah, okejokej ^^ men om jag ställer in den innanför datorn, tror ni att hårdvaran är i farozonen när man höjer lite extra på ljudet? (=mer bas)

Du kan inte switcha plats mellan datorn o subben?
Och jag tror inte att din Creative-bas pumpar ut sån kraft att datorn viberar sönder nej
Magnetfältet kan vara en fara men den är nog liten på en sån bas (har en liknande Creative-bas själv). 20-30 cm ifrån så e du säker...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Du kan inte switcha plats mellan datorn o subben?
Och jag tror inte att din Creative-bas pumpar ut sån kraft att datorn viberar sönder nej
Magnetfältet kan vara en fara men den är nog liten på en sån bas (har en liknande Creative-bas själv). 20-30 cm ifrån så e du säker...

20-30 cm jag har min typ 15 cm ifrån datorn...

Permalänk
Medlem

Att ha subben i ett hörn kommer ge dig mer bas men förmodligen en väldig massa oönskade resonanser. Ställ den helst längs med en stabil vägg ca 30-40 cm ut ifrån väggen.

Tyvärr kan jag inte ge mer belägg för mitt påstående men efter att ha hängt i diversa hifi/hemmabioforum i ett halvår så verkar detta vara den allmänna rekommendationen.

Ett annat bra sätt är att ställa subben där du ska sitta, gå sedan runt i rummet och lyssna. Där basen låter som bäst där placerar du den. Detta kan givetvis vara svårt att utföra rent praktiskt men det är en bra grundregel.

Permalänk
Avstängd

ställ den bredvid brödrosten! ..eller vad det föreställer på bilden i nedre vänstra hörnet

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Avstängd

Just subbas jobbar med en frekvens som är väldigt svår att riktingsbestämma, precis som det står i ett tidigare inlägg. De gånger jag har hjälpt folk att snickra ihop en hemma bioanläggning så har jag ändå försökt att placera suben i mitten av fronthögtalarna för att slippa tappad stereoeffekt som kan uppkomma då det står en sub i ett hörn närmre en av frontarna och pumpar ut bas. Nu är ju inte din datorsub sååååå effektstark, så jag skulle råda dig att ha den på golvet, i ett hörn... Sen beror det lite på vad du har för väggar i ditt rum, har du betong så hade jag ställt den i 45 grader ut från hörnet så att basen spelar mot en vägg för att förstärka basen lite... Men det är bara mina fem ören

// Amatör !

Visa signatur

Cooler Master Stacker, 580 W Tagan E.C., P4 3.2 @ 4.0 Ghz, Asus P5LD2 Deluxe, Cruicial Ballistix 1024 mb, Powercolor X800GT, Soundblaster Audigy2, Sony CD/RW, Sony DVD/R, Zalman 9500 CPU Cooler

Permalänk
Medlem

I hörnet är väl bäst? Antar att ljudet inte är så bra för övrigt. Vill du bara ha dunk lär det funka rätt bra. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Pioneer rekomenderar att man ställer subben i alla fall 1-2 meter ifrån ett hörn vinklad snett emot samma position på motsatta vägg.

På så sätt kommer man undvika resonans i väggarna och ljudet flyter med hjälp av ljudböjningen runt hela rummet

* edit: hittade nu en del i deras produktmanualer som säger tvärt om, sub under/brevid centern precis framför och riktad emot åskådarna.

* edit2: visar sig att det var ur yamaha' smanualer hörn-modellen skrevs:

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Säger som en tidigare här flytta runt subben lite och lyssna, du kan nästan ha den var som helst fast ställ den inte nära en dörr

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
I hörnet är väl bäst? Antar att ljudet inte är så bra för övrigt. Vill du bara ha dunk lär det funka rätt bra. Rätta mig om jag har fel.

Hörnplacering kan vara bra om man behöver förstärka nivån på basen, men samtidigt kommer man förmodligen förlora rapphet och detaljrikedom i basen.

Det enda som är "bäst" i ljudsammanhang är att lita mer på sin egen hörsel än andras rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
ställ den bredvid brödrosten! ..eller vad det föreställer på bilden i nedre vänstra hörnet

Det är ju det som ÄR baslådan
Jag redigerade ju hans bild.

Visa signatur