Permalänk
Medlem

Varmt HIS X1900XTX

Tjena,

Till min förskräckelse när jag skulle kolla klock och temp i CCC såg jag detta:

Detta är då grader i Idle, och klocken är ju en aningen fel. Efter cirka 5 minuters F.E.A.R. ligger tempen på 75C!

Min CPU går på 35C och mitt moderkort strax under 35C. (Enligt AsusProbe).

Har provat att installera ATI Tool (vilket stängde av min fläkt på ett X850XT för mig) så kanske samma sak har hänt igen?

Permalänk
Medlem

i de tester som har gjorts, så visar det att graffet blir otroligt varmt.
så dina 75 grader kan du anse som låga

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Precis, om det stanna på 75C borde du vara väldigt nöjd.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Ja , graderna är väl bra för att vara det kortet?

Permalänk
Avstängd

ja det var bra temps för det kortet men köpa bättre kylning vore väl bra?

Permalänk

Mitt X1800XT idlar 54 grader oklockat så de där e nog lungt.

Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk
Medlem

Jag måste rekomendera dig att testa med ATI Tool igen, om du ställer in allting rätt så kommer det att fungera klockrent och dina temperaturer blir lägre.
Det du kan göra för att hålla nere tempen är att installera ATI-Tool 13 beta och ställa in "Dynamic Based on GPU Temperature", alltså du ställer in så att fläkten börjar att snurra på högre varv tidigare än original.
Jag har för mig att original så kommer inte din fläkt att öka till 100% föränn vid 90 grader.

http://www.techpowerup.com/downloads/235

Du kan ställa in själv vilket gradantal som den ska snurra en viss procent, tex 0-40 grader 32% osv.
På detta sättet ska du se att ditt kort förhopningsvis inte kommer att överstiga 65 grader (om du har ordentlig kylning i chassit).
Det som du måste vara noga med är att när du använder ATI Tool så måste du fylla i alla steg i dynamiska fältet alla 8 stegen, alltså du kan inte ställa in bara 4 steg utan alla ska ha ett värde.
Så försök att ställa in så att det sista steget ligger på 60 grader och 100% på fläkten.
Du kan ställa in ex 0-40 grader 32%, 45 grader 50%, 47 grader 60%, 50 grader 60%, 52 grader 70%, 55 grader 80%, 57 grader 90%, 60 grader 100%.
Om du inte fyller i alla steg så kan precis som du säger fläkten sluta att snurra.
Om du tycker att det känns riskabelt att göra så kan du alltid ställa in "fixed percentage" på 100%, alltså du ställer in den på 100% precis innan du går in i spelet som du ska köra.

Om du inte lyckas sänka tempen med ATI Tool så rekomenderar jag att du tar loss kylaren och byter kylpasta på den.
En annan sak som du kan testa med är att installera en fläkt som blåser i samma riktning som kylaren, alltså du sätter en fläkt bakom kortet som blåser framåt i chassit och på så sätt hjälper din kylare att hålla kortet kylt.

Lycka Till

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Ok, max tempen verkar ligga runt 80C. Hade ingen aning om att det var normala grader för detta kortet

För tillfället så har jag en 140mm fram på chassit som blåser in och en 120mm där bak som blåser ut, har även en 80mm fläkt på sidan som blåser på grafikkortet. Ska beställa lite mer chassi skruvar och sätta en till 80mm fläkt ovan den, som då blåser ut luft. Låter väl som en bra idé?

jonbass, Tack för den nyttiga informationen. Ska ta och testa den där beta versionen som du sa.

Har ju också funderat på om man skulle ta och köpa en Zalman Fatal1ty och sätta på grafikkortet, någon som kan rekomendera denna fläkten till detta kortet?

Permalänk
Medlem

Köp inte en Fatality eller nån annan av Zalman kylare som finns på marknaden idag, dom fixar inte att kyla X1900XTX kortet ordentligt.
Jag har testat med just fatality kylaren på ett X1900 kort och tempen steg uppåt skyarna.
Jag har ungefär 60-65 grader i ful load på mitt kort när jag kör med dynamisk GPU temp och med Zalman Fatality så gick kortet över 80 grader med 12v på fläkten.

Jag har ändrat litegranna i inlägget ovanför, kolla igenom det en gång till så hoppas jag att du kan få hjälp av ATI Tool.
Jag gissar på att du kan få ner tempen till 65 grader om du kör fläkten på 100% vid 60 grader.

Både Zalman och Arctic Cooling kommer snart med nya kylare som ska passa på X1900 korten och förhoppningsvis så ska dom fixa att kyla kortet ordentligt.

Det är otroligt frusterande att både ATI och Nvidia är dåliga på att kontruera en bra kylare för deras high end kort, nu så finns det några av dessa som ex Leadtek som till sitt 7800GTX extreme hade en riktigt riktigt bra kylare.
Men i överlag så sitter det usla kylningslösningar på korten, visst fixar kylaren på X1900 kortet att hålla tempen nere om man kör den på 100% men då låter den som ett jetplan.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Ok, jag hade hört att 700CU skulle kyla riktigt dåligt på X1900 och tydligen så var Fatal1ty likadan.

Jag håller just nu på att försöka sätta original klocks i ATI Tool då de var 500MHz Core och 600MHz på minnen, och det bör vara 650/750. Började få artifacts vid 620~MHz Core clock (med minnen på 600MHz fortfarande) och de verkar inte försvinna även om jag klockar ner. Graderna var det inget fel på (71C Voltage regulator, 67C GPU, 58C Chip), vad kan ha hänt nu då?

Kan CCC ha något med detta att göra? Den sätter nämligen klocken 500/600 i 2D, och använder 650/750 i 3D. Har fortfarande CCC installerat då jag tycker om de andra funktioner den har.

Permalänk
Medlem

Är det överklocka som du vill göra med ATI Tool?

Om du inte ska överklocka så behöver du inte bry dig om att ställa in Mhzén på kortet utan det kommer den att fixa automatiskt när du går över till 3D läge.
Det du måste göra för att den inte ska vara kvar i 2D läge är att svara nej när du startar ATI Tool.
Du behöver inte alls ta bort CCC utan det fungerar utmärkt med ATI Tool, och ska du inte överklocka så kan du använda ATI Tool till att övervaka temperaturerna och ställa fläkthastigheten.

Om du vill överklocka med ATI Tool så måste du ställa volten på kortet eftersom den ser anorlunda ut i 3D och 2D.

Jag ska försöka att hjälpa dig om du vill ha hjälp med inställningarna för att överklocka ?

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Ah, det är så det är.

Skulle vara tacksam om du kunde hjälpa mig med att ställa in inställningarna, för visst är man lite intresserad av att klocka.

Edit: När jag använder CCC och går in i 3D läge går fläkten upp till 100% då tro, eller hur fungerar det programmet?

Permalänk

Dezerte, du som har ett likadant kort som mig. Skulle du kunna kolla i min tråd?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har gjort något jag kanske borde ha gjort istället, kollat runt i andra topicar och fått reda på lite förslag till Volt inställningar.

Och det verkar fungera bra!

Vill också ställa en fråga till,

Vad är rekomenderade max temp. för Volt regulator, GPU och chip?

Permalänk
Medlem

Hej igen, blev lite upptagen med annat.

Om du ska köra default alltså bara använda ATI Tool som övervakning och ställa i fläkthastigheten så behöver du inte bry dig om 2D och 3D läge.
Om du ställer in så att fläkten ska köra på 100% i 60 grader så kommer den att göra det vare sig du är i 2D eller 3D.
Det gör absolut inget att du använder CCC och ATI Tool samtidigt utan ATI Tool kommer att fungera utmärkt till att ställa fläkten och använda som övervakningsprogram.

Grunderna överklockning X1900:

Om du inte ska överklocka eller du vill klocka men med overclock programet i 3D så klicka du på NO när ATI Tool frågar om du vill terminera ati2evxx.exe .
Om du däremot vill ha möjlighet att påverka volten eller kunna klocka med ATI Tool så klicka du på Yes när ATI Tool frågar om du ska terminera ati2evxx.exe .

För att du ska kunna använda ATI Tool för att överklocka så behöver du låsa ATI Overdrive, är det så att du inte använt Overdrive funktionen i CCC så ska den vara låst.
Är det så att du använt den och du inte kan låsa den igen så är det bara att installera om CCC.

För att överklocka så finns det tre bra altenativ, antingen så använder du ATI Tool eller med ett litet program som heter overclock eller så kör du helt enkelt med ATI Overdrive i CCC.

ATI Tool:
http://www.techpowerup.com/downloads/235

Overclocker:
http://www.driverheaven.net/zardon/overclocker.zip

ATI Overdrive

Det absolut enklaste sättet att överklocka X1900XTX eller XT är att använda ATI Overdrive, du behöver inte fippla med 2D/3D eller volt mm.
Tyvär så går det endast att ta sig upp till 690 på GPU´n och 800 på minnena men för många så räcker det gott och väl.

Om du är ute efter en 24/7 överklockning så tycker jag absolut att du ska köra med overdrive, nu så kan du givetvis klocka med ATI Tool ochså om du vill köra 24/7 men du slipper allt onödigt extra jobb med det här altenativet.

Overclock:

Med overclock så kan du klocka direkt i 3D men problemet då är att när kortet stoppar så kan du inte höja volten, men ska du inte försöka att slå WR så kanske du inte behöver höja volten.
Skulle du vilja ha möjligheten till att ställa in volten själv så måste du klocka i 2D.
Kom ihåg att inte stänga ner ati2evxx.exe om du vill klocka i 3D.

3D

Starta programet, du får då upp en ruta där du kan göra några val.
Välj 3D, du får då upp hastigheten på Coren och minnena i 3D.
Sedan så skriver du helt enkelt in i rutan för ex coren vad för Mhz den ska köras i.
Sedan så gör du samma sak med Minnena.
Stäng ner programet och starta upp det igen och kolla så att värdena står kvar, tyvär så kan det hända efter du ställt minnena att coren hoppar tillbaka ett snäpp vilket gör att du får ställa Coren en gång till.
Nu så ska det bara vara att köra.
Kom ihåg att ska du köra med Overclock programet i 3D så stäng inte ner ati2evxx.exe för då kommer den inte att hoppa till 3D läge.

2D

Om du ska klocka med overclock programet i 2D läge så behöver du använda ATI Tool för att ställa volten, kom ihåg att aldrig ställa in volten med Overclock programet eftersom det visar fel.
Overclock programet har lite slappare timings på minnena vílket gör att du får något lägre resultat vid samma Mhz än om du kör med ATI Tool, det som kan vara en fördel med det är att du kan förmodligen få upp både minnena och coren något högre.
Nu så har jag märkt att ATI Tool är något stabilare vilket gör att jag nog rekomenderar dig att använda det ifall du ska klocka i 2D.

Nåja, det blev lite långt innan jag kom till skott.

Starta ATI Tool, klicka på yes när den frågar om du vill terminera ati2evxx.exe.
När du terminerat dessa så kan du klocka Grafikkortet.

Det första du gör är att ställa in fläkten på 100%, alltså den ska köras i 100% hela tiden, om du känner att det blir för jobbigt så ställ dynamiska att vid 55 grader så ska den upp på 100%, detta för att kortet blir rejält varmt vid överklockning.

Sedan så ställer du in volten i ATI Tool:

VGPU: 1.375-1.4v har jag för mig är original på dessa kort men du kan gå upp till 1.45 på luft, nu så måste du hålla koll på tempen hela tiden så att du inte skadar kortet pga värme.
Jag skulle nog säga att du ställer volten på 1.375-1.4 för att komma igång.
När kortet sedan inte tar sig längre så får du göra en bedömning om du känner dig nöjd eller inte, vill du högre så får du helt enkelt höja volten litegranna.
Kom ihåg det jag sa håll koll på tempen hela tiden.

MVDDC: låt den här vara till att börja med.

MVDDQ: samma här låt den vara.

VDDCI: samma här, låt den vara, skulle det vara så att du inte blir nöjd med överklockningen så säg till så ska jag ge dig lite mera guidning när det gäller volten.

Jag skriver inte ut volten på MVDDC, MVDDQ,VDDCI, om det är nån som är väldigt intresserad av just dessa så går det bra att PMá mig

När volten är inställd och klart så startar du Overcklock programet, kom ihåg att nu så kör du i 2D så byt inte till 3D fliken utan ändra Mhz´en under 2D.
När du ändrat Mhzén så kan du använda ATI Tool för att kolla så att det verkar stämma överens.

Nu så är det bara att köra på, som jag sa kolla tempen.

ATI Tool

Jag rekomenderar att du kör endast med ATI Tool.

Om du endast vill använda ATI Tool för att klocka så gör du precis som med Overclock programet när du kör i 2D.

När du startar ATI Tool så Klicka du Yes för att terminera ati2evxx.exe, ställ in fläkten, ställ in volten och efter det så ställer du in Mhzén på Core och memory.
Sedan så är det bara att köra.

Om du vill spara din överklockning så att den finns kvar även om du stänger ner så måste du skapa en profil i ATI Tool och ta bort ATI Hotkey poller.

Eftersom jag har hafsat ihop det här under begränsad tid så kan det vara stavfel och andra fel i denna text, skulle det vara så att nån hittar felaktigheter så säg till så ändrar jag.
Om det är så att jag har beskrivit nånting fel så säg till då ochså så jag kan andra så fort som möjligt.

Även om ni följer beskrivningen till punkt och pricka så finns alltid möjligheten för skador på kortet vid överklockning, jag tar inget som helst ansvar för detta.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

jonbass, Tack för en väl skriven och informativ post.

Efter att ha läst din post, så sitter jag väger mellan ATI Tool och ATI Overdrive. Antagligen blir det ATI Overdrive.

Permalänk
Medlem

Jag tror ochså att det kan vara ett bra altenativ att börja med, känner du att du vill testa med nått av dom altenativen jag nämnt så är det bara att köra.

Det kan låta lite krånglit när du får det beskrivet såhär men i verkligheten så är det faktiskt ganska så simpelt.
Sedan som jag skrev ovanför så fungerar det utmärkt att köra med ATI Tool tillsammans med CCC.
Personligen så klockar jag bara när jag benchar resten av tiden så kör jag default, både när jag kör default och när jag klockar använder jag ATI Tool för kylningen.
Nu så är jag påväg att byta ut kylaren till extremare kylning men först så ska jag över 14000p i 3D mark med luft.

Här är mitt senaste resultat med mitt X1900XTX kort.
http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1821228

Jag använder mig av ATI Tool för överklockningen och jag kyler med originakylningen på detta resultat.

Lycka Till

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har just införskaffat ett Powercolor Radeon X1900XT, och bytt kylningen på den till en Zalman VF-900. Tycker att fläktstyrningen i ATI-tool verkar mycket smidig; att man kan justera fläkthastigheten dynamiskt beroende på belastning.

Min fråga är hur jag ska koppla Zalmanfläkten för att kunna använda ATI-tool (eller något annat litet, bra och smidigt övervakningsprogram)? Moderkortet är ett Asus P5B.

Tackar på förhand.

/Sulo