Pc - Tv adapter: GRAND HAND VIEW II, rund RGB kontakt?

Permalänk
Medlem

Pc - Tv adapter: GRAND HAND VIEW II, rund RGB kontakt?

Hej
Jag har beställt en VGA-TV adapter "GRAND HAND VIEW II" från dustinhome,själva adaptern skulle ha RGB för europa standarden så det lät ju bra tänkte jag men så blev jag nyfiken på hur egentligen RGB kontaktens utformning såg ut & eftersom vare sej dustin eller tillverkaren inte hade någon bild på kontakternas utformning så sökte jag runt & tillslut hittade jag denna bild:

...jag blev då lite fundersam för som ni ser så är denna RGB rund liknande en s-video fast den är 9-pin liknade de som ibland följer med grafikkort & eftersom det inte verkar ingå någon kabel till detta runda RGB uttag i förpackningen så började jag kolla runt för att hitta en som man då kan koppla till tv'ns RGB men det enda jag hittade på hela nätet var denna:

...som är en "9-pin miniDIN hane till S-Video hona & Composit Video hona" så då blir det ju i slutändan iaf en s-video till tv'n ska det verkligen vara så? blir inte det sämre bild än RGB? (känns som man blir lurad)

Jag skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mej förklara & hur jag ska göra med denna runda RGB för att få bäst bild när man kopplar till TV'n som är en "Panasonic TX-32PS11F" med 1st RGB,1st scart, 1st S-video & coaxial för jag har inte hittat några bra tips angående denna adapter. (har ett 9800pro 128Mb i datorn enligt sign)
OBS! jag har redan sökt i alla trådar på forumet i timmar utan resultat

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk

jag fick iallafall med en rgb sladd i min förpackning....

Permalänk
Medlem

Hej krille999,hur ser kabeln ut du fick till din "Grand View II"? (har nämligen inte fått hem min än) kan du länka en bild på kabeln eller t.ex bild från förpackning eller dylikt? skulle vara perfa,Antagligen så ska det följa med en sådan kabel du pratar om. Ser den föresten ut som denna förklaring: ena änden på kabeln Rund 9-pin hane & andra änden 20-pin RGB?

Jag ringde precis upp dustin men dom hade inte en aning om vad som följde med i förpackningen så då började jag klura lite & kom på att jag i morse hade hittat en länk till en svensk distrubutör för denna Grand View II jag ringde då upp "deltaco" och fick verifierat att det ska följa med en kabel för 9-pin hane till RGB men som sagt jag visste då inte om det är från deltaco som dustin beställer sina varor men efter jag ringde upp dustin igen så frågade jag om så var fallet och det stämde, så förhoppningsvis så följer det med en sån kabel:)

Men som sagt om det ej är till för mycket besvär så skulle det vara bra om du kunde länka en bild på kabeln du fick så slipper jag riva upp paketet (om det nu iaf skulle vara fel kabel) när det kommer hem:)

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk

Hejsan. Vore intressant att höra hur bildkvaltén blev!
Är det lika bra som det blir om man löder en vga till scartkabel själv?

Visa signatur

Stationärt: i5 750, MSI P55-GD65, HX750, 4gb ddr3 XMS 3 1600mhz, x800 gto
Mobilt: Dell XPS 1330

Permalänk
Medlem

Hej på er här kommer lite bilder. har tagit lite tid eftersom jag var tvungen att skaffa trådlöst tangentbord & mus som jag kan rekomendera om ni ej har datorn i samma rum som tv'n, dock så rekomenderar jag bluetooth isf för mitt "Logitech Cordless Desktop S510" är ett IR (infrarött) och det är lite störningskänsligare så maxgränsen på 5m mellan motagaren & tangentbord & mus blev snarare max 1m märkte jag,men som sagt blutooth kostar nästan det tredubbla (mitt kit kostade på databutiken.nu 660:- både mus & tangentbord) men som sagt jag löste det genom att tejpa mottagaren på bordskanten & ner längs bordsbenet lite snyggt så inte det syns knappt, som synes på bild:

här är fler bilder:

...tyvärr så blev kvalitén på fotona inte de bästa både pga maxgränsen (1024 kb genom imagehach) & att kameran bara är en 3.2 megapixel, men som sagt ni kanske får en liten uppfattning av bilden på själva TV'n som datorn & VGA boxen projicerar.

som ni kanske ser så är s-videokabeln inte den bästa, ska införskaffa en high-end kabel snart så det bör väl hjälpa lite iaf återkommer med mer bilder efter ny kabel håll till godo så länge:)
föresten så kör jag med upplösningen 800x600 i 60hz för er som undrar.

EDIT: Har nu fixat bilderna,jag som såg fel i imageshack:(

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk
Medlem

Men helvetes vilka stora bilder!!

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

shit hemskt ledsen måste blivit totalt mupp valde nämligen att bilderna skulle vara anpassade för forum på imageshack men som sagt det blev nog totalmupp helt enkelt:(

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är lite undrande över varför du kör med den där TV-adaptern. Har du inte TV-ut på grafikkortet i datorn? Blir ju inte bättre bild om du inte kör via RGB från adaptern vilket du inte verkar göra med tanke på dina ord om s-videokabel. Jag kör direkt från tv-ut till s-video på min 29" och surfar /spelar i 1024*768, visserligen lite svårläst ibland men det går. Ska skaffa RGB-kabel snart då mitt grafikkort även har en sån utgång och då räknar jag med att det blir ännu skarpare. Är ju ganska stor skillnad på s-video och RGB om jag jämför på DVDn kopplad till TVn så det ska bli intressant och se vad man kan få ut av datorn. Tyvärr verkar det som om jag får löda kabeln själv. Alla färdiga RGB-SCART-kablar verkar vara kopplade åt fel håll, dvs de skickar signal från SCART till RCA-kontakterna.

Tillägg:
Förresten, om du vill ha tag på ett bra billigt trådlöst tgb/mus-paket kan jag rekommendera Clas Ohlsons A4Tech-paket för 400 spänn. Är väl inget för supersnipern i CS men funkar kanon för surf/mediaspelning m.m. Räckvidden är ca 10m.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

videfix att jag valt att använda denna adapter istället för vanliga s-video UT eller vanlig video-ut från grafikkortet har flera orsaker se nedan:

1: Det blir mindre pillande för att koppla till TV,bara koppla in & köra (vilket inte går med VGA-RGB kabeln, hörde nånstans i en tråd här att det tar minst 45 minuter)

2: Man behöver inte själv justera bilden i kontrollpaneler & liknande så den passar TV'n,bara en knapptryckning på adaptern så justeras bilden efter upplösning man valt.

3: Man kan spela vilka spel som helst genom adaptern (vilket man inte kan med VGA-RGB kabeln)

Re:Clasohlson: Inget ont om "classe" men jag kräver lite mer kvalité på på vissa grejer så som tangentbord & möss till datorn:)

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, det var ju inte lite fördelar du hittat med den där prylen. Lite motargument har jag dock, detta är ju ett diskussionsforum
1-2.Förstår inte varför du rabblar upp en massa nackdelar med VGA-RGB-kabel, det säger ju sej själv att det blir klabb med inställningar om man kör ut till TV via VGA-porten, bl.a eftersom den porten skickar signal med alldeles för hög bildfrekvens men nån sån kabel har då inte jag pratat om. Jag pratade dels om RGB-porten på boxen du köpt och RGB-porten på mitt grafikkort vilka i bägge fallen torde få signal från någorlunda jämförbara TV-ut-chip, mao är signalen tajmad och klar för att tas emot av TV, precis som RGB-signalen från en DVD-spelare. Och inställningar för TV-ut, det gör man ju bara när man kopplar in det, sen är det ju fixat.
3. Vad skulle hindra spel via RGB på TV? Alltså inte via VGA-RGB-kabel där man ju än en gång kan ha problem med upplösningar och frekvenser.

Re: Re: Ang Classe. Tipsade om det kittet då jag själv har haft god erfarenhet av det. 3 års flitig användning innan musen blev trött (automatisk dubbelklick) och tangentbordet hade nog fortfarande fungerat felfritt om min hund hade gett f*n i att hoppa upp i mitt knä när jag drack kaffe. A4Tech är inget Classe-märke direkt. Tvärtom är det enligt min och flera vänners erfarenhet bra kvalitét till ett rimligt pris. Fördelen med Logitech är väl kanske deras rätt så generösa bytesrätt. Har hört och läst om folk som fått nya grejer långt efter garantitidens slut. Men å andra sidan känns det inte tryggt att köpa grejer som kanske bara håller i 1½ år.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

hej videfix, jag missuppfattade de där du menade med RGB trodde du menade den här specialkabeln som man löder själv du menade,men som sagt då vart de ju lite annorlunda.
Kollade nu mitt graffekort som du ser i sign och det verkar vara nåt slags RGB,frågan är om det blir bättre bild om man kopplar s-videokabel via det uttaget (föresten passar en med fler pinnar överhuvudtaget i s-video uttaget i tv'n?) om man måste ha en speciell med fler pins hmmm lite intressant det här om man kan få bättre bild genom att koppla direkt från datorn till tv'n via RGB uttaget i datorn,skulle vara bra om du kunde förklara lite närmare vilka inställningar man måste göra om man kopplar via RGB till TV? måste man t.ex uttöka skrivbord & hålla på eller är bilden perfekt med en gång på TV'n månne?

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk
Hedersmedlem

Försök att hålla isär begreppen s-video och RGB. Man använder inte s-videokabel för att överföra RGB-signal. Detta då en s-videokabel innehåller 4 ledare medan RGB behöver 6 st. Frågan är om ditt kort har RGB ut. Har kontakten på ditt grafikkort en s-videokontakt med 4 hål så är det bara s-video ut som bäst, för RGB krävs 6 hål. Har ditt kort fler hål på kontakten så bör du ha fått med en adapter med olika kontakter på ex: http://www.pclabs.gen.tr/reviews/vga/msi/6600/ms66kablo.jpg
Men jag tycker ju att när du nu har Grand view-adaptern så borde du skaffa kablage för att koppla från dess RGB-port till TVn. Det bör ge bästa bild.
TV-inställningar på Radeon kan jag inte nåt om, men forumet utökas nästan dagligen med nya trådar i det ämnet.

Två bra sidor om videosignaler och SCART-kontakten:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/scart/
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/videosignaler/

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

hej igen, jo jag trodde även jag att rgb i adaptern skulle ge den bästa bilden till tv men enligt instruktionsboken som medföljde adaptern så rekomenderar dom att man ska köra med S-Video för bästa bild,märkligt va?
Dessutom har jag testat RGB från adaptern och ärligt talat så märkte jag ingen skillnad,det är nu därför jag blev nyfiken på att koppla via mitt RGB-UT i grafikkortet till TV'n istället (och JA jag har RGB-UT på grafikkortet) men den här adapter-sladden du länkade bild till måste man inte iaf koppla den vidare med en s-video kabel till TV'n? för det man isf undrar är om då inte bilden blir likadan som jag har nu för den delas ju isf upp till 4-pin s-video när man kopplar vidare till TV'n, eller är det jag som förstått fel igen? (ska omeldebart efter detta skriveri kolla om jag har en liknande adapter liggandes i nån kartong)

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk
Hedersmedlem

Nej du ska ha RGB-kabel fram till TVn men som jag skrev i ett tidigare inlägg så är de flesta RGB-SCART-kablar kopplade i motsatt riktning så att de ger signal från SCART till RGB-kontakterna. Är dock inte så avancerat att flytta på stiften i SCART-kontakten om man tittar på SCART-ritningen jag länkade till. Denna kabeln kan användas, http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
Största nackdelen med den är att den inte har nån ljudkabel men det går att lösa det också.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

RGB pinnarna i scartkontakten är samma för in eller ut.
Det är bara ljud och composite video (CVBS) som det finns två
uppsättningar av i scart. Scart TV kräver (alltid?) sync signal på
composite pinnen när man kör RGB. Och styrsignal på pinne 16 och 8.
Så tre RCA in i en scartkontakt ger ingen bild på TV.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eric_R
RGB pinnarna i scartkontakten är samma för in eller ut.
Det är bara ljud och composite video (CVBS) som det finns två
uppsättningar av i scart. Scart TV kräver (alltid?) sync signal på
composite pinnen när man kör RGB. Och styrsignal på pinne 16 och 8.
Så tre RCA in i en scartkontakt ger ingen bild på TV.

Hoppsan, de har du ju rätt i. Men hur fasen gör man då med de här RGB-kontakterna ut från grafikkort? Äsch, jag googlar lite på det. Funderar lite på hur det fungerar på flatskärmar. Satte nämligen ihop ett system med RGB kabel mellan DVD och skärm. 3st RCA i bägge ändar---kalasbild, men var kommer synken ifrån?

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Uhm.. Vilka grafikkort ger RGB ut???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Uhm.. Vilka grafikkort ger RGB ut???

De finns inga grafikort som ger RGB ut. Varken ATI eller Nvidia.

Matrox är ja osäker på men jag tror inte det finns RGB till dom heller.

De man kan göra för att få RGB ut från grafikortet är att göra eller köpa en VGA till RGB sladd. Detta funkar bara på ATI radeon 7000 och uppåt. Fungerar på nvidia också men då måste man löda ett litet kretskort som gör om signalen så att den passar RGB.

Blanda inte ihop den lilla runda uttaget på grafikortet med 9 ledare till RGB ut. Utan det är S-video in och S-video ut. även kallat ViVo

Men lite önsketänkade är att skippa S-vido out på grafikort och ersätta med en RGB out istället. Skulle va mumma till HTPC om man inte har en TV apparat som stödjer DVI in

Permalänk
Medlem

sunnis:
Matrox ger RGB ut, iallafall mitt Millenium G550. Enkelt utan att använda powerstrip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
sunnis:
Matrox ger RGB ut, iallafall mitt Millenium G550. Enkelt utan att använda powerstrip.

jaha okej vet du om alla G550 ger RGB ut? För de kortet har väll funnits ett bra tag på marknaden?

Skulle va perfekt om man kunde få ett billigt begagnat till htpc. För de går ju på över 1000 lappen nytt och prestandan är ju jävlig kass för priset.

Permalänk
Medlem

Sanningen är att alla grafikkort ger RGB ut.
Men VGA använder separata vertikal och horisontell synk med 0 och 5 volt nivå.
TV behöver sammansatt synk signal med 0 och 0.3 volt nivå.
Dessutom klarar TV:n bara 50 Hz (och 60Hz ibland) interlaced signal vilket inte alla grafikkort kan generera.

Permalänk
Medlem

sunnis:
Jag har lite svårt att tro att det finns olika versioner av G550, kanske att mitt är low profile.. men low profile brukar ju annars ha lite mindre funktioner.

Det nya G550 till PCI-express kanske inte har det.

Iallafall så här är en länk till den sladden jag byggde:
http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=4389

Jag köpte mitt som demo produkt bara för att testa

Permalänk
Medlem

Hej funderar på att köpa en Sony Vaio FS295 med ett NVidia GeForce Go 6200 grafikkort, som inte har TV-ut, funkar denna VGA-TV adapter på denna modell?