Långsam startUp av winXP + dubbla val av operativsystem i början Snälla hjälp :/

Permalänk
Medlem

Långsam startUp av winXP + dubbla val av operativsystem i början Snälla hjälp :/

Hejsan,

ber om ursäkt ifall denna fråga redan finns på forumet, gjorde en liten sökning men hittade inte riktigt vad jag behövde så frågar er smarta människor nu om ni kanske kan hjälpa mig?

Jag har en amd athlon x64, med xin xp sp2.

Jag fick dne för några månader sen och den har sedan början fungerat lite knackigt (den fryser sig av konstiga anledningar i photoshop speciellt men även när jag bara surfar).

Så nu formaterade jag den och mer problem ploppade upp :/

För det första, efter flera misslyckade formateringar så fick jag en hyffsad en (ej snabbformatering utan total) men problem är:

*2 alternativ visar av "windows xp home" vid startupen trots att
det borde bara finnas en. Kan man ta bort alternativ 2?

* Startup tiden är otroligt långsam vilket den inte varit förut. Npn idé på vad som kan göras?

och en till fråga;
om man har wipXP med dual core, behöver man några speciella drivrutiner för att saker ska funka (dvs är sp2 win xp kompatibelt med dual-core utan speciella drivrutiner?) vet att detta är en dum fråga men jag e inte så kunnig, ber om ursäkt.

Vore jättetacksam för svar!

Mvh
Alexander K

Permalänk
Gäst

Re: Långsam startUp av winXP + dubbla val av operativsystem i början Snälla hjälp :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av doper
Hejsan,

ber om ursäkt ifall denna fråga redan finns på forumet, gjorde en liten sökning men hittade inte riktigt vad jag behövde så frågar er smarta människor nu om ni kanske kan hjälpa mig?

Jag har en amd athlon x64, med xin xp sp2.

Jag fick dne för några månader sen och den har sedan början fungerat lite knackigt (den fryser sig av konstiga anledningar i photoshop speciellt men även när jag bara surfar).

Så nu formaterade jag den och mer problem ploppade upp :/

För det första, efter flera misslyckade formateringar så fick jag en hyffsad en (ej snabbformatering utan total) men problem är:

*2 alternativ visar av "windows xp home" vid startupen trots att
det borde bara finnas en. Kan man ta bort alternativ 2?

* Startup tiden är otroligt långsam vilket den inte varit förut. Npn idé på vad som kan göras?

och en till fråga;
om man har wipXP med dual core, behöver man några speciella drivrutiner för att saker ska funka (dvs är sp2 win xp kompatibelt med dual-core utan speciella drivrutiner?) vet att detta är en dum fråga men jag e inte så kunnig, ber om ursäkt.

Vore jättetacksam för svar!

Mvh
Alexander K

Citat:

*2 alternativ visar av "windows xp home" vid startupen trots att det borde bara finnas en. Kan man ta bort alternativ 2?

http://support.microsoft.com/?scid=kb;sv;289022&spid=1173&sid...

Permalänk
Medlem

tack så jättemycket för ditt svar! lyckades få bort alt. 2 av operativsystem vid startupen.

Dock problemet ang lååång väntetid vi winxp-rutan (den med flagga och pluppar som rullar från vänster till höger). Nån ide vad det kan vara? Känns som datorn bara sitter utan arbete under ca 1 min (den låter ingenting). Det laddade på några sekunder förut. Any suggestions?

Tack igen!

Permalänk
Gäst

Om inte så lägg in den nya versionen av ditt Bios.Oftast kan detta räcka till.