Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk

Varför CSS?

Hejsan!
Jag är säker på att ni har fått många sådana här frågor, men här kommer ett par...

Jag har knackat en del HTML-kodning, men för att hänga med i utvecklingen är det ganska uppenbart att jag måste lära mig CSS.
Nu vill jag veta lite saker..

1, Vad är de största skillnaderna mellan CSS och HTML?
2, Vad är fördelarna med CSS?
3, Vad är nackdelarna med CSS?
4, Vad finns det för bra egenskaper med CSS som inte finns i HTML?
5, Är det svår kod att lära sig?
6, Någon bra sida med tutorials etc. (spelar ingen roll om de är på engelska).

Jag sitter hemma på DreamWeaver, är det rekomenderat att jag använder ett annat program för CSS?
Isåfall vilket?

Tack på förhand!

/NightWalker

Permalänk
Medlem

Re: Varför CSS?

Läs gärna FAQ:en, står mycket nyttigt där.

Tanken är att man skiljer på struktur och design, du lägger all struktur i ett html-dokument och all design i ett stylesheet.

2, Vad är fördelarna med CSS?
Du kan byta ut hela designen på sidan genom att bara byta ut stilmallen.
En annan fördel är att du kan välja att ett visst element ska se ut på ett visst sätt, tex att alla <h1> ska vara röda och ha fet text.
Du kan göra på samma sätt med attributet class: <span class="newsitem">En liten nyhet</span> sen kan du välja att alla element som har class="newsitem" ska se ut på ett visst sätt.
Finns många andra fördelar så som sparad bandbredd etc.

3, Vad är nackdelarna med CSS?
Nackdelen är väl att de olika webbläsarna i vissa fall renderar och hanterar css på olika sätt (Hint: Internet Explorer )
Annars finns det väl inte så många nackdelar.

4, Vad finns det för bra egenskaper med CSS som inte finns i HTML?
Se övriga svar.

5, Är det svår kod att lära sig?
Inte speciellt, det är ganska logiskt, det finns dock en del hack man måste lära sig för att det ska se likadant ut i alla webbläsare.

6, Någon bra sida med tutorials etc. (spelar ingen roll om de är på engelska).
Dessa borde nog räcka för att komma igång
http://www.w3schools.com/css/default.asp
http://www.w3schools.com/xhtml/default.asp

Finns mycket mer att säga, så fyll på med fördelar och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Här finns det också mycket smått och gott: http://www.alvit.de/handbook/

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk

Du kan se (X)HTML och CSS som en färgburk med färg i. HTML är själva burken och CSS är färgen däri. Dessa levereras av en webbrowser (färghandlaren) som du smetar ut på ett, förhoppningsvis, kreativt sätt.
Nu finns det dock bovar i dramat som bygger ena standards, som bland annat färghandlare Internet Explorer. Men vill du vara med på marknaden, bör du ta hänsyn till honom likväl.

Okej, kass liknelse, men (X)HTML och CSS är två väldigt bra samarbetspartner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don Johan
Du kan se (X)HTML och CSS som en färgburk med färg i. HTML är själva burken och CSS är färgen däri. Dessa levereras av en webbrowser (färghandlaren) som du smetar ut på ett, förhoppningsvis, kreativt sätt.
Nu finns det dock bovar i dramat som bygger ena standards, som bland annat färghandlare Internet Explorer. Men vill du vara med på marknaden, bör du ta hänsyn till honom likväl.

Den var verkligen riktigt kass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don Johan

Är du medveten om att du just har begått ett syftningsbrott. Även om det var en kass liknelse skulle jag aldrig smeta ut en färghandlare på ett kreativt sätt...

Permalänk

Jag skyller på Internet Explorer ...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag har fattat vad du säger riktigt det låter som att du ( NightWalker_88 ) tror att CSS skulle vara nästa version av HTML, så ligger det inte till. Med CSS kan du styla html-element och det är mycket lättare att få en enhetlig design. Nu kommer jag inte ihåg mycket vanlig styling med html ( hade inte tänkt på det innan, att jag inte använder det alls alltså, lite kul, eller vet inte, ialafall: ). T.ex. detta:

HTML

<table><tr><td bgcolor="#000">Ja</td></tr></table> <table><tr><td bgcolor="#000">Nej</td></tr></table>

HTML & CSS

td.td_style1 {background:#000;}

<table><tr><td class="td_style1">Ja</td></tr></table> <table><tr><td class="td_style1">Nej</td></tr></table>

Tänk dig nu att du vill ända färg på det, i HTML exemplet måste du ända på två ställen, i CSS exemplet måste du endast ända på ett ställe. Tänk dig att du har massor såna över hela din sida, över massor olika filer, då blir det jobbigt att ända på alla dom ställena.

Jag kan inte komma på några nackdelar med css, förutom att webbläsare med utgånget bäst-före-datum kan ha vissa problem att hantera det.

Läs detta med: http://standardice.com/seybold/everything.html

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Kolla in www.csszengarden.com för att se vad som kan göras med en och samma sida som körs med olika css-mallar. HTML-koden är exakt samma i alla de olika sidorna det är endast CSS-filen som är utbytt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
Jag vet inte om jag har fattat vad du säger riktigt det låter som att du ( NightWalker_88 ) tror att CSS skulle vara nästa version av HTML, så ligger det inte till.

Nej, det tror jag inte heller. Jag tror du missuppfattade mig.. Jag menar bara att det kan vara bra att lära sig CSS då jag har hört väldigt mycket om det.. Var dock tvungen att få reda på lite info om det innan jag börjar...
Sorry om jag uttryckte mig konstigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CIC
Jag vet inte om jag har fattat vad du säger riktigt det låter som att du ( NightWalker_88 ) tror att CSS skulle vara nästa version av HTML, så ligger det inte till. Med CSS kan du styla html-element och det är mycket lättare att få en enhetlig design. Nu kommer jag inte ihåg mycket vanlig styling med html ( hade inte tänkt på det innan, att jag inte använder det alls alltså, lite kul, eller vet inte, ialafall: ). T.ex. detta:

HTML

<table><tr><td bgcolor="#000">Ja</td></tr></table> <table><tr><td bgcolor="#000">Nej</td></tr></table>

HTML & CSS

td.td_style1 {background:#000;}

<table><tr><td class="td_style1">Ja</td></tr></table> <table><tr><td class="td_style1">Nej</td></tr></table>

Tänk dig nu att du vill ända färg på det, i HTML exemplet måste du ända på två ställen, i CSS exemplet måste du endast ända på ett ställe. Tänk dig att du har massor såna över hela din sida, över massor olika filer, då blir det jobbigt att ända på alla dom ställena.

Jag kan inte komma på några nackdelar med css, förutom att webbläsare med utgånget bäst-före-datum kan ha vissa problem att hantera det.

Läs detta med: http://standardice.com/seybold/everything.html

Det där utnyttjar dock inte CSS fullt ut. Exemplet ovan kunde formuleras snyggare som t.ex.

table td { background:#000; }

<table><tr><td>Ja</td></tr></table> <table><tr><td>Nej</td></tr></table>

I och med att alla td ligger i table-taggar, skulle för övrigt "td" ha räckt, men jag tycker strukturen blir tydligare så här. Om man bara vill påverka de två tabellerna ger man förmodligen själva table-taggarna samma klass. Om man just vill påverka de två td-taggarna, och inte alla taggar i tabellerna, gör man förstås som CIC beskrev.

För mer info, se t.ex. http://joshuaink.com/blog/330/ och googla på "divitis" och "classitis".

Permalänk
Medlem

Vilket program är bäst att använda sig av, jag skapade en tråd om detta för ett par dagar sedan men fick inget svar. Om jag skapar mina hemsidor grafiskt alltså inte genom att kancka kod.

Är Adobe Go Live bättre för ju CSS istället för Dreamweave MX?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför CSS?

Citat:

Tanken är att man skiljer på struktur och design, du lägger all struktur i ett html-dokument och all design i ett stylesheet.

Lite otydlig definition. Struktur och "design" syftar på samma sak. Vad jag tror du menar är att HTML hanterar innehåll (data) och CSS design (struktur).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av landen
Vilket program är bäst att använda sig av, jag skapade en tråd om detta för ett par dagar sedan men fick inget svar. Om jag skapar mina hemsidor grafiskt alltså inte genom att kancka kod. Är Adobe Go Live bättre för ju CSS istället för Dreamweave MX?

Om du inte är inne på att skapa webbapplikationer eller "kodknackande" så är nog GoLive effektivare rent tidsmässigt än Dreamweaver. Men Golive har en brantare inlärningskurva. Det absolut lättaste och snabbaste systemet för icke-kod intresserade är utan tvekan MS Frontpage i kombination med en server som kör MS Frontpage Servertillägg. Där kan man lätt skapa en komplett dynamisk databas-driven sajt (för t.ex. företag) inklusive snygg layout på 45 minuter blankt.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomKe
Om du inte är inne på att skapa webbapplikationer eller "kodknackande" så är nog GoLive effektivare rent tidsmässigt än Dreamweaver. Men Golive har en brantare inlärningskurva. Det absolut lättaste och snabbaste systemet för icke-kod intresserade är utan tvekan MS Frontpage i kombination med en server som kör MS Frontpage Servertillägg. Där kan man lätt skapa en komplett dynamisk databas-driven sajt (för t.ex. företag) inklusive snygg layout på 45 minuter blankt.

Är det ett seriöst alternativ alltså? Har dom bättrat sig såpass?
Kände mig grymt begränsad i Frontpage när jag gav mig på det senast, typ 4 år sedan!

Använder mycket av Adobes program dagligen i arbetet så är ju van vid gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av landen
Är det ett seriöst alternativ alltså? Har dom bättrat sig såpass?
Kände mig grymt begränsad i Frontpage när jag gav mig på det senast, typ 4 år sedan!
Använder mycket av Adobes program dagligen i arbetet så är ju van vid gränssnittet.

Frontpage är ju mest ämnat för IIS med FP server tillägg och för att göra snabba mallar visuellt eller sidor med enkla och funktionella teman. Ska man köra GoLive så ska man inte syssla speciellt mycket med kodning, utan där är det mallar och WYSIWYG som gäller. Man typ öppnar en tom sida, drag-and-droppar ett CSS rutnät på sidan och sen drag-and-droppar en PDF-fil in i ett av rutnätets celler och vips så har du din design i den cellen, typ.
Samma sak med photoshop eller illustrator-bilder, du bara drar dit dom där dom ska vara så sköter GoLive hela kittet sen. Dubbelklickar man på något sid-element - typ PSD-bild eller PDF-baserad design - så öppnas det redigeringsprogram som filtypen tillhör och du kan redigera direkt och sen Save-in-place.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomKe
Frontpage är ju mest ämnat för IIS med FP server tillägg och för att göra snabba mallar visuellt eller sidor med enkla och funktionella teman. Ska man köra GoLive så ska man inte syssla speciellt mycket med kodning, utan där är det mallar och WYSIWYG som gäller. Man typ öppnar en tom sida, drag-and-droppar ett CSS rutnät på sidan och sen drag-and-droppar en PDF-fil in i ett av rutnätets celler och vips så har du din design i den cellen, typ.
Samma sak med photoshop eller illustrator-bilder, du bara drar dit dom där dom ska vara så sköter GoLive hela kittet sen. Dubbelklickar man på något sid-element - typ PSD-bild eller PDF-baserad design - så öppnas det redigeringsprogram som filtypen tillhör och du kan redigera direkt och sen Save-in-place.

Det låter ju onekligen väldigt smidigt, får nog bli en närmare titt på just GoLive.