Permalänk
Medlem

Graffe och HDTV

Finns ju ett antal grafikkort där det står "HDTV-out" i förklaringstexten. Exempelvis detta: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASN79GT

Vad sjutton menas med det?

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Medlem

Dröjer nog inte länge innan det står det på alla kort, försäljningsargument?....oja. Oavsett vilket kort du har så kan du se HD, men inte alla klarar det i hårdvaran, Både ATi och Nvidia har kort som klarar det i hårvaran, som ex,vis kortet du länkar till.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Så om man köper ett sånt kort kan man dra ner rejält på cpu-kraft (och minne)?!

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Hedersmedlem

HDTV-out kan också innebära att TV-utgången på kortet förutom komposit och s-video även skickar RGB-signal då det ger möjlighet till högre upplösningar via tv-ut om inte TVn/projektorn har VGA- ellr DVI-ingång, eller den ingången kanske redan är upptagen av annan utrustning. Så nåt rent försäljningsargument utan substans är det inte.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
HDTV-out kan också innebära att TV-utgången på kortet förutom komposit och s-video även skickar RGB-signal då det ger möjlighet till högre upplösningar via tv-ut om inte TVn/projektorn har VGA- ellr DVI-ingång, eller den ingången kanske redan är upptagen av annan utrustning. Så nåt rent försäljningsargument utan substans är det inte.

Ok, men vilket av det är det??
Jag skulle vilja ha ett kort som avkodar direkt utan inblandning av cpu = man kan ha en kass cpu som tickar på i låg hastighet.

Om jag bygger mig an htpc så kommer jag såklart använda dvi eftersom den ska användas mot en 1080 37" teve.

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Avstängd

ett äkta HDTV kort ska ha HDMI utgång med HDCP... Finns inga sådana ännu, men de är på väg från ATI och nvidia kär inte vara långt efter... (nvidia har det redan i sina GPUs men inga korttillerkare använder funktionen)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jepp det vet jag!

Men vad betyder då det som står i exempelvis förklaringstexten på:
http://www.datorbutiken.com/se/defa...p?artId=ASN79GT

Vad exakt menas med HDTV i den förklaringen? Jag kan köra HDTV med mitt 9800 utan problem via DVI. Alltså svara gärna på vad exakt det betyder med HDTV i en sån förklaring.

Det verkar faktiskt som om ingen vet vad det betyder. Två gissningar som ingen kan verifiera?!?

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk

Det brukar helt enkelt vara en komponentutgång via en adapter som kopplas i s-video kontakten. Det sitter ingen vanlig s-video på dessa kort utan en kontakt med fler stift så du kan få ut analog HD-upplösning via komponent-RGB.

HD via VGA och DVI fixar ju vilka kort som helst om de fixar minst 720pixlar på höjden och skickar 16:9.

Edit: Skriver som en kratttta

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
ett äkta HDTV kort ska ha HDMI utgång med HDCP... Finns inga sådana ännu, men de är på väg från ATI och nvidia kär inte vara långt efter... (nvidia har det redan i sina GPUs men inga korttillerkare använder funktionen)

Ser ingen anledning att ha HDMI överhuvudtaget. Finns många "äkta" HDTV-apparater som inte har HDMI.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Ser ingen anledning att ha HDMI överhuvudtaget. Finns många "äkta" HDTV-apparater som inte har HDMI.

Mjo där har du missat en sak. På min teve ( kan vara så att detta stämmer på fler ) så är inställningarna (färg, kontrast m.m.) så mycket fler och bättre om man kör via HDMI istället för DVI. HDMI skall då vara mer anpassad för teve och är således mer i"tweak"-bar.

Detta suger om du frågar mig men om tillverkarna gillar detta så lär det väl bli så.

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Ser ingen anledning att ha HDMI överhuvudtaget. Finns många "äkta" HDTV-apparater som inte har HDMI.

Om du vill spela upp HD-DVD och Blu-Ray på din dator och mata bilden till din TV digitalt måste du ha HDMI med HDCP, dom stationära spelarna kommer också kräva HDMI/HDCP.

Permalänk
Medlem

Jo men nu har vi ju inte Blu Ray här ännu. Använder själv både HDMI och DVI och ser absolut ingen skillnad. HDMI är ju DVI fast med ljud. På datorn har man oftast så myckert fler inställnigar än på en TV, så då kvittar det.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Avstängd

känns dumt att köpa ett dyrt garfikkort nu och behöva uppgradera om ett halv år?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Om du vill spela upp HD-DVD och Blu-Ray på din dator och mata bilden till din TV digitalt måste du ha HDMI med HDCP, dom stationära spelarna kommer också kräva HDMI/HDCP.

Det där tror jag inte riktigt på, jag ser ingen anledning till att jag inte kommer kunna spela upp blu-ray/hd-dvd i min dator när det väll kommer (med en kompatibel läsare då förstås).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det som begränsar mig till att spela upp i högre upplösning? Sitter det HDCP i Blu-ray/hd-dvd läsarna som man kopplar in till datorn?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Vad är det som begränsar mig till att spela upp i högre upplösning? Sitter det HDCP i Blu-ray/hd-dvd läsarna som man kopplar in till datorn?

Skivorna är smockfulla med DRM och kopieringsskydd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Skivorna är smockfulla med DRM och kopieringsskydd.

Ungefär som DVD som från början inte skulle gå att kopiera osv. osv.

Så fort Blue-ray eller HD-DVD kommit ut på marknaden och nått gemene man så kommer det även att dyka såna program som t.ex. AnyDVD som gör att man kommer runt alla de där skydden.

Det är i alla fall vad jag tror.

Finns väl inget grafikkort idag som gör att du kan spela upp en DVD-film i t.ex. 720p via TV-out?
Det brukar vara spärrat på hårdvarunivå, eller var iaf för ca. ett år sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Skivorna är smockfulla med DRM och kopieringsskydd.

HDCP ligger INTE i mediat! Det är något tillverkarna kan applicera på sinna spelare. Dock förstår jag inte riktigt hur dom ska lyckas med det på interna blu-ray/hd-dvd läsare...

Nebudchanezzer -> Med TV-OUT, menar du komposit eller svideo då?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
HDCP ligger INTE i mediat! Det är något tillverkarna kan applicera på sinna spelare. Dock förstår jag inte riktigt hur dom ska lyckas med det på interna blu-ray/hd-dvd läsare...

Nebudchanezzer -> Med TV-OUT, menar du komposit eller svideo då?

Komponent, de anslutningarna du angav har inte bandbredden att visa HDTV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Komponent, de anslutningarna du angav har inte bandbredden att visa HDTV.

Jodå, har för mig att jag har sett där de kört 1600x1200 via svideo. Kan ha fel dock.

Men varför köra analogt?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Hm.. har inte dagens moderna dvd spelare också hdcp stöd?

Det lär ju iaf gå att stänga av hdcp på framtidens hddvd/blueray spelare, precis som man kan göra 99% av dvd spelarna regionsfria med en kod idag.

Visa signatur

Asus A8N SLi Deluxe, X2 3800 (2300mzh), Corsair XMS pc4000 2x1gb, HD Raptor, XFX 7800GT 256mb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
HDCP ligger INTE i mediat! Det är något tillverkarna kan applicera på sinna spelare. Dock förstår jag inte riktigt hur dom ska lyckas med det på interna blu-ray/hd-dvd läsare...

Nebudchanezzer -> Med TV-OUT, menar du komposit eller svideo då?

Skivorna kommer kräva HDCP-anslutning till bildskärmen, och varken komposit eller s-video klarar HD. Men att köra DVD på tv-ut är ju inga problem, däremot om man vill skala upp bilden får man köra med DVI eller VGA, och det är ju inga problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EatMyRam
Hm.. har inte dagens moderna dvd spelare också hdcp stöd?

Det lär ju iaf gå att stänga av hdcp på framtidens hddvd/blueray spelare, precis som man kan göra 99% av dvd spelarna regionsfria med en kod idag.

Grejen är att DVD inte kräver HDCP, det gör BD och HDDVD.

Permalänk
Medlem

Vart har du läst att skivorna kommer kräva HDCP? Allt jag har hört pekar på att det endast är spelaren som kan kräva HDCP på bildskärmen.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

okej - underbar info/diskussion men om vi skulle ta oss tillbaks till topic så sammanfattar jag den info jag fått såhär långt.

När det står att ett grafikkort har HDTV så betyder det.

1. Oavsett vilket kort du har så kan du se HD, men inte alla klarar det i hårdvaran, Både ATi och Nvidia har kort som klarar det i hårvaran, som ex,vis kortet du länkar till.

2. HDTV-out kan också innebära att TV-utgången på kortet förutom komposit och s-video även skickar RGB-signal då det ger möjlighet till högre upplösningar via tv-ut

3. Det brukar helt enkelt vara en komponentutgång via en adapter som kopplas i s-video kontakten. Det sitter ingen vanlig s-video på dessa kort utan en kontakt med fler stift så du kan få ut analog HD-upplösning via komponent-RGB.

korrekt?!?

Visa signatur

"..det ordnar sig alltid"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divina
okej - underbar info/diskussion men om vi skulle ta oss tillbaks till topic så sammanfattar jag den info jag fått såhär långt.

När det står att ett grafikkort har HDTV så betyder det.

1. Oavsett vilket kort du har så kan du se HD, men inte alla klarar det i hårdvaran, Både ATi och Nvidia har kort som klarar det i hårvaran, som ex,vis kortet du länkar till.

2. HDTV-out kan också innebära att TV-utgången på kortet förutom komposit och s-video även skickar RGB-signal då det ger möjlighet till högre upplösningar via tv-ut

3. Det brukar helt enkelt vara en komponentutgång via en adapter som kopplas i s-video kontakten. Det sitter ingen vanlig s-video på dessa kort utan en kontakt med fler stift så du kan få ut analog HD-upplösning via komponent-RGB.

korrekt?!?

Det verkar förefalla korrekt ja.