Störande problem - basen brusar med extern disk

Permalänk
Medlem

Störande problem - basen brusar med extern disk

Har ett jäkla problem här hemma. Det var ett ganska högt brus tidigare i min baslåda.

Jag upptäckte att detta hade att göra med min externa hårddisk. Så fort jag stängde av den så slutade brummandet. Först trodde jag det var själva strömkontakten men det hela verkar ha med USB-kontakten att göra. Så fort USB-kontakten (som sitter mellan extern disk och dator) kommer i kontakt med ledande material (förutsatt att disken är igång också) så brummar basen.

Detta är lite frustrerande eftersom jag gärna vill kunna använda min externa disk UTAN att brummandet hörs. Något som har någon lösning på detta fel?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Det är med all sannolikhet nätdelen i din externa hårddisk som är boven.

Det finns billiga nätfilter att köpa som kan reducera eller helt få bort detta. Kostar ca en dryg hundring för en grendosa med 6kontakter.

Du kan ju testa o se, lämna tillbaka om det inte går.

Visa signatur

Konsult - Akustik och produktutveckling

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coffein
Det är med all sannolikhet nätdelen i din externa hårddisk som är boven.

Det finns billiga nätfilter att köpa som kan reducera eller helt få bort detta. Kostar ca en dryg hundring för en grendosa med 6kontakter.

Du kan ju testa o se, lämna tillbaka om det inte går.

Hmm.. Har faktiskt haft lite småproblem med den nätdelen. Eller adaptern vad man nu ska kalla det, som sitter mellan strömuttag och externa disken (antar att det är den du menar?). Man har varit tvungen att vicka på kontakten i dosan så att den verkligen får ström.

Vart kan man köpa dessa nätfilter du talar om? Eller kan man eventuellt få en ny på stället man köpte det?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Med all sannolokhet har du dålig kontakt i kontankten, som du själv säger då det glappar. Tonen du hör från subben är troligtvis en ganska dov ton då de är en 50hz ton som är samma som frekvensen på nätspänningen.

Nätdosan som tillhör behöver de inte vara något fel på, men de tenderar till att skicka ut störningar till datorn, via usb i ditt fall, och det är i högtalarna du hör detta. Kopplar du ur dem så skulle de försvinna. Och att du hör det ur subben beror på att de är den enda, troligtvis av dina högtalare som spelar så låga frekvenser.

Nätfilter finns lite här och var. Vanliga elhandlare har dem garanterat. Brukar också finnas i vanliga överspänningskydd, då det ör lite av samma princip. Störningarna är ojämnheter i strömspänningen som orsakas av diverse olika saker. Vanligt är större elslukande fabriker eller tvättmaskinen och mikron kan ställa till det.

Här har du en länk med varianter som kan fungera. Använder själv en av dem till min hifi-anläggning med fördel.

http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_mm.asp?COSID=24A3A9BF2...

Visa signatur

Konsult - Akustik och produktutveckling

Permalänk
Medlem

Ok, så en sådan här

från Clas Ohlson skulle egentligen räcka?

Och när du säger "dålig kontakt i kontakten", menar du då kabeln som är kopplad till själva strömadaptern? Det skulle inte gå att byta den istället? Sladden d.v.s

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Ja en sådan bör räcka, iom att det fungera för mig så är det ju värt att testa för dig.

Med "dåligkontakt i kontakten" så menar jag snarare hur kontakten sitter i uttaget. Där hittar sitter med all sannolikhet glappet. Det är sällan fel på sladden om den inte är fysiskt trasig, dvs uppsliten isolering osv.

Visa signatur

Konsult - Akustik och produktutveckling