Zalman VF-900Cu - koppla strömmen till g-kortet

Permalänk

Zalman VF-900Cu - koppla strömmen till g-kortet

Tjena!

Jag har precis installerat min nya zalman VF-900Cu kylare på mitt Powercolor X1800xt 512 mb grafikkort. Men när jag skulle koppla in strömmen till mitt Dell moderkort märkte jag att det inte fanns några lediga fläkt uttag. Därför klippte jag av kontakten och lödade på den som fanns på orginalfläkten och kopplade in Zalman fläkten direkt på grafikkortet. Är detta en bra idé? Kommer detta innbära att kortet fortsätter själv att reglera hastigheten på fläkten?

Idle gick ner 5 grader och nu börjar jag reta mig på andra fläktar i systemet....

Permalänk
Medlem

Jag kör min VF700-fläkt kopplad på grafikkortet just för att styra den från grafikkortet (med ATITool). Vet inte exakt hur din fläkt styrs men du märker väl om den snurrar fortare då då kör nåt i 3D ett tag.

Permalänk

Nä, jag gör inte det för jag hör ju inte fläkten!?

Permalänk
Medlem

Då din temp är bra och du inte hör fläkten så är det egentligen inte mycket att tjöta om.

Svaret på din fråga om fläktstyrning är iallafall att den ska funka bra. Du kan installera ATITool för att se om fläkthastigheten förändras. Eller så kan du ju öppna burken ta dig en titt på fläkten och lyssna när du drar igång nåt spel.

Ha de bra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flimbo
Jag kör min VF700-fläkt kopplad på grafikkortet just för att styra den från grafikkortet (med ATITool). Vet inte exakt hur din fläkt styrs men du märker väl om den snurrar fortare då då kör nåt i 3D ett tag.

har också en finfin VF-700, men kontakten e ju sån normal 3-pins, och på mitt grafikkort så är det en mindre variant av 3-pin.. finns det nån konverterare eller måste man löda om och hålla på?

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk

Kablarna är iallfall så små att det inte går att tvinna dom som jag tänkte från början, så finns det ingen konvertor så är det nog bara lödning kvar...

Jag är superamatör när det gäller lödning, kan jag kan du.

Permalänk
Medlem

Jag tvinnade och tejpade dom bara. Funkar fint.

Permalänk

följer det inte med en fanmate 2 till vf-900 så varför löda om?

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dubois
har också en finfin VF-700, men kontakten e ju sån normal 3-pins, och på mitt grafikkort så är det en mindre variant av 3-pin.. finns det nån konverterare eller måste man löda om och hålla på?

En sån här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=124010 till exempel.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Barnstormer: adaptern du länkade till är från molex till 3-pin (eller andra vägen)

På grafikkorten sitter det specialgjorda kontakter som inte följer någon standard.

Visa signatur

Stora: Phenom X4 965 @ 4,0GHz @1,43V, 8Gig DDR3 Ram, HD5850 725@1000MHz, Rejäl H2O
Andra: Opteron 144@2,79GHz, 2Gb ram, 2st 8600GT i SLI, vmod, extra kondensatorer, H2O
Tredje: 3700+@2,81GHz, 2Gb ram, 8800GT, H2O
Bärbar: Asus G53JW i5 2,9@3,3GHz, GTX460 625@800MHz, 4Gig DDR3, 1Tb, Modifierad kylning

Permalänk
Medlem

Bara man ser till att mata grafikkortet med stabil ström så ska det inte påverka någoning om man kopplar det så som ChristerZ & flimbo gjort.
Vad man dock bör hålla koll på är att styrkan på den fläkten man sätter på inte överstiger watt antalet på orginalfläkten för mycket.

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
En sån här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=124010 till exempel.

det ser inte rätt ut :S

Visa signatur

RIP! [2500+@3200+]-[Abit AN7]-[Club3D Radeon 9800XT 256mb]-[2xMaxtor 160GB S-ATA@RAID 0]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mauno
Barnstormer: adaptern du länkade till är från molex till 3-pin (eller andra vägen)

På grafikkorten sitter det specialgjorda kontakter som inte följer någon standard.

Jo, jag vet hur kontakten på grafikkort brukar se ut, men var inte hela poängen att Zalman har vanliga 3-pinskontakter, eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Måste bara leka lite svenska lärare: Det heter inte lödade, det heter lödde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Jo, jag vet hur kontakten på grafikkort brukar se ut, men var inte hela poängen att Zalman har vanliga 3-pinskontakter, eller är jag ute och cyklar?

Ja vist har de det

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB