Permalänk

Ny burk som ska köpas

Tjena swec, ska köpa ny dator i delar, tänkte höra om ni hade några förslag eller synpunkter på vad som ska bytas eller ändras? Något kanske saknas?

Tar med mig hårddiskar och ett audigy från gamla datorn.

Datorbutiken kundvagn :
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=172497

KOMPLETT:

GPU FAN
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319310

GPU
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318680

CHASSI
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308887

10790 :- allt som allt

Permalänk

Varför köper du grafikkort och kylare på Komplett? Samma kort kostar 3275:- (dvs 175:- billigare) på Datorbutiken. Samma gäller kylaren som är 50:- billigare på Datorbutiken (kostar 295:-). Du tjänar dessutom några kronor på att köpa ett matchat par av minnen istället för två seperata.

Gällande fläktar hoppas jag du är medveten om att generellt gäller det att ju billigare desto mer högljudda...

Datorbutiken säljer inte Chieftecs lådor, men eftersom Chieftec är ökända för att tillverka dåliga nätaggregat skulle jag inte rekommendera den lådan ändå. Jag skulle istället rekommendera ett Antec Sonata II Piano Black. En mycket bra och tyst låda med bra nätaggregat. Sätt i en extra 120mm-fläkt, t.ex. en ADDA-fläkt, så har du bra kylning utan att datorn låter som en hårfön.

Permalänk

Jag skall bygga datorn med en kompis nästa torsdag och behöver delarna tills dess, det är därför jag köper vissa delar på komplett istället för datorbutiken. Ljudnivå är inte så viktigt, har inte datorn på sovrummet ändå. Chieftec gör dåliga nätagg säger du? :/ Får ta en titt på det där antec, det är gratis frakt på datorbutiken med, så låter bra.

Tack för hjälpen.

[edit]

Så, har gjort lite ändringar efter vad du sagt:

Datorbutiken kundvagn
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=172576

GPU FAN
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319310

GPU
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318680

10715 :- allt som allt.

Tror du jag hinner få delarna till nästa torsdag om jag måste vänta på ram-minne hos datorbutiken tills den 12:e och grafikkortet hos komplett till den 13:e ? Det ger dem en vecka att få fram prylarna... Hmm :/

Permalänk

Det råder brist på grafikkort för tillfället så de flesta affärerar har problem med att få fram grafikkort i tid. Det är därför troligt att du inte får kortet till nästa vecka ändå. De datum som affärerna sätter ut är bara preliminära leveransdatum de fått från sina grossister och kan och brukar ändras. Jag fick vänta i 3 veckor på mitt grafikkort, och då hade jag redan fått vänta 3 veckor på det jag beställde först som jag var tvungen att skicka tillbaka eftersom det var trasigt.

Därför skulle jag rekommendera dig att köpa XFX GeForce 7900 GT från Datorbutiken istället eftersom det kostar lika mycket som Asus kort på Komplett, men är överklockat rätt rejält från fabriken. Men vill du chansa på att den kommer i tid så... du kanske har tur.

GPU-fläkten tror jag blir lite överflödig för den delen. 7900 GT genererar mycket mindre värme än tidigare grafikkort och den medföljande fläkten är tämligen tyst. Jag tänkte köpa en sådan fläkt själv, men när jag startat datorn kom jag fram till att det nog inte skulle vara värt mödan.

Permalänk

Ok, tack för att du kollade igen, komplett har skjutit upp alla sina ordrar till den 29:e, så jag lägger min beställning för XFX grafikkortet som skall komma den 18:e på datorbutiken, får hoppas att det stämmer, sparar typ 700 spänn på att skippa zalman kylaren och kompletts frakt.

Fan vad idiotiskt av grafikkortsmakarna att inte uppfylla efterfrågan, de missar säkert tusentals kronor.

Final:

Datorbutiken kundvagn
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=172633

Svensk butik med svensk support!
Fraktfritt vid order > 500:- vid betalning med kort, ange kodordet "datorbutiken" i kassan vid beställning

10244 :- allt som allt.

Permalänk
Medlem

Bra med Sonatan. Jag blev rekommenderad den av en kompis igår med och den blir det för mig.

Permalänk

jag funderar på att ta samma konfiguration som du plockat ihop, dock skulle jag vilja byta ut moderkortet till ett som är förberett för SLI. Skulle det här bli bra tror ni?

Asus A8N-SLI SE nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Socket939 ATX

samt välja ett mindre minne då min budget är något strickt just nu:

Corsair VS1GB400C3 Value Select 1024Mb/1Gb DDR PC3200 400MHz 184pin CL3

Slutar på 9508 kr, + en sata disk a 900 spänn ungefär...

Vad tror ni om det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VooDooChopStiks
Fan vad idiotiskt av grafikkortsmakarna att inte uppfylla efterfrågan, de missar säkert tusentals kronor.

Final:

Datorbutiken kundvagn
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=172633

Det ser finfint ut. Du kommer nog inte bli besviken på det systemet. Men jag ser att du inte plockat bort den extra fläkten. Sonatan har förvisso en luftkanal för extra kylning av processor och grafikkort med plats för 92mm-fläkt, men jag är inte säker på att den verkligen gör så mycket nytta. I min Antec P180-låda finns samma luftkanal och den försämrar snarare än förbättrar kylning. Nu är den lådan förvisso konstruerad lite annorlunda, men jag är ändå tveksam till hurvida luftkanalen gör någon nytta. Jag hade nog personligen satsat på en 120 mm fläkt att montera i fronten istället för att få ett bra luftflöde framifrån och bakåt. Det är ju natruligtvis inget hinder att man köper även 92mm-fläkten och testar med den. Funkar det inte så bra plockar man bara bort den, men tänk då på att köper du en billig fläkt kommer datorn bli mer högljudd.

Angående bristen på grafikkort så jobbar nog tillverkarna för högtryck på att producera korten, men de hinner helt enkelt inte med att tillverka i samma takt som de säljer. Just GeForce 7900 GT(X) har blivit väldigt populärt och är slut på de flesta ställen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreas.wiik
jag funderar på att ta samma konfiguration som du plockat ihop, dock skulle jag vilja byta ut moderkortet till ett som är förberett för SLI. Skulle det här bli bra tror ni?

Asus A8N-SLI SE nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Socket939 ATX

samt välja ett mindre minne då min budget är något strickt just nu:

Corsair VS1GB400C3 Value Select 1024Mb/1Gb DDR PC3200 400MHz 184pin CL3

Slutar på 9508 kr, + en sata disk a 900 spänn ungefär...

Vad tror ni om det?

Det ser bra ut, men märk väl att köper du bara en minneskrets kommer du bara få halva hastigheten på minnet eftersom du inte kommer kunna utnyttja double data rate. Det kommer med andra ord gå i 200 MHz och inte 400. Om du inte tänker uppgradera inom närmaste tiden är ett bättre alternativ att köpa 2 x 512 MB istället. Dock kan man aldrig få för mycket minne. Jag skulle nog personligen köra på 2 GB RAM och köpa en single-core 3800-processor istället för att hålla budgeten. Den kommer att kunna köra spel snabbare än X2-processorn eftersom den har högre klockfrekvens och spel utnyttjar normalt ändå bara en kärna. Däremot blir den inte lika snabb när du kör många program parallellt. Det är en avvägning man får göra utifrån vad man kommer att använda datorn till.

Permalänk
Medlem

Inte så olikt som det jag filar på:

Jag skall köpa ny burk nu när GRAW (Ghost Recon: AW) kommer ut och det spelets ljud skall vara mycket bra. Vidare hade folk som testat spelet för en artikel kört med medium-inställningar på en

AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4800+ (Socket 939)
GeForce 6800 GS 256MB GDDR3 SLI
2 GB RAM

Det skall då vara fan att man skall köra medium med en sådan dator. Bäst att försöka köpa bra på en gång alltså. Nu vet jag inte om webhallen är bäst prismässigt, men denna typ av dator vill jag ha.

Här är budgetalternativet. Men det känns inte lika kul även om det är hyfsat billigt:

Permalänk

Datorn ser bra ut. Men du kanske skulle kunna spara nåra kronor genom att köpa en Opteron CPU istället för X2, i stort sett samma CPU med olika namn. Opteron prollarna ska klocka ganska mycket oxå, uppemot 3Ghz på luft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VooDooChopStiks
Svensk butik med svensk support!
Fraktfritt vid order > 500:- vid betalning med kort, ange kodordet "datorbutiken" i kassan vid beställning

Måste bara fråga var du hittade denna info?

Visa signatur

Chassi: CoolerMaster HAF 922 CPU: i5 2500k@4.5GHz CPU kylning: Corsair Hydro H100
Moderkort: ASUS P8P67 Pro RAM: Corsair Vengeance Blue 1600MHz 16GB Grafikkort: ASUS Geforce GTX 960 DCII | MSI Geforce GTX 960
Nätaggregat: Corsair HX650W SSD: Samsung 850 EVO 250GB HDD: Western Digital Green 1.5+2TB
Mus: Logitech G400 Tangentbord: Microsoft SideWinder X4

Permalänk

Hittade gratis frakt-koden på pricerunner.se

Har tagigt bort extrafläktarna nu, är nog smart. Tack för råden brainchild

Permalänk
Medlem

Du borde ta minnen från komplett de har cpbra erbjudande! 2gb för 1300kr på ett ungefär, minnena är bra en polare har dem! Sen tycker jag du ska ta Gfx från db.se. lycka till!

Visa signatur

MK: ASUS P8Z68-V PRO CPU: Intel i5 2500 3,3ghz (3,8ghz) RAM: Corsair XMS3 4x2GB 1600mhz HD: Samsung Spinpoint 1TB 32MB Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Grafikkort: ASUS GTX 570 DIRECTCUII 1280MB