Permalänk
Medlem

Klippa av sladdar :D

Mitt nätagg har för många sladdar. Är det farligt att använda en sax och klippa bort dem?

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge du isolerar ändarna så är det ingen fara.

Fast använd en avbitare istället, vanliga saxar biter inte så bra på kablar om de inte är väldigt tunna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Duger vanlig tejp på ändarna eller?

Permalänk

Skulle satsa på eltejp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
Skulle satsa på eltejp

Har ingen :/

Permalänk
Medlem

vanlig tejp funkar så länge dom inte ligger mot kopparkylningen på grafikkortet för då sa de pang

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

eltejp finns på OK för 16 kr har ja förmej. inte farligt dyrt iaf. på dollar kostar en rulle en tia

Permalänk
Medlem

Okej! Då kör jag väl med vanlig tejp då. Någon som vet om AUX kabeln är viktig?

Permalänk
Medlem

Klipp helt enkelt bort de kablar du inte lär använda.;)

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem

AUX kablen är oviktig... har aldrig använt den

Permalänk
Medlem

Den är till för gamla moderkort som inte har 20/24pin? eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Gamla dual-moderkort brukar använda aux-kabeln.

I överigt används den inte, såvida man inte behöver ha lite 3,3v till något utan att behöva ta de från atx-kontakten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Jag körde med en tjock varnings tejp.. sån där svart gul randig.. det funkar utmärkt..

Visa signatur

Amd athlon 643200+ 2,0GHz @ Amd athlon 64 3500+ 2,2GHz , 4x 512mb, Gainward geforce 6600GT 128mb.

Permalänk

jag ska nog göra det med har en 6-pin jag alldrig använt någon som vet vad man har den till?

Permalänk
Medlem

Ett tips:
Om du inte vet vad du ger dig in på, gör det inte.

Visa signatur

---

Permalänk

tips till mig lr vadå? .. ta med citatet nästa gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Ett tips:
Om du inte vet vad du ger dig in på, gör det inte.

Hur ska man då lära sig?

Lånar min egna tråd lite, orkar inte starta en helt ny:
Vad är den vita sladden på fläktar till för?

Permalänk
Medlem

RPM givare

Visa signatur
Permalänk

Ett alternativ är ju att tejpa ihop tåtarna som inte används så att de kommer ur vägen, så slipper du bli ledsen när du kommer på att du vill ha en till molex eller vad det må vara...

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
Ett alternativ är ju att tejpa ihop tåtarna som inte används så att de kommer ur vägen, så slipper du bli ledsen när du kommer på att du vill ha en till molex eller vad det må vara...

jag har inte så mycket utrymme och behöver fortfarande veta vad den 6 pin gör xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bondepojk
jag har inte så mycket utrymme och behöver fortfarande veta vad den 6 pin gör xD

Ström till pci-e kort

bjonss13
Jag har tänkt göra en liten "modd". Jag har en fläkt 12v fläkt med en vit, svart, och röd. Eftersom att jag inte har tillräkligt med fläktplatser på moderkortet så måste jag göra nått annat.
Om jag tar en zalman fanmate och kopplar den till fläkten, sedan klipper jag upp zalmanen och tar en röd och en svart från nätagget, men då blir den vita över. Kommer det funka att höja och sänka hastigheten även utan den vita?

Permalänk
Medlem

hmmm kanske går om du kopplar den vita till fanmate´n jag e inte rätt man att fråga

Visa signatur
Permalänk

Ja, den vita övervakar bara hastigheten. Fast det är väl den gula sladden på agget du ska koppla till, tror iaf att det är den som ger 12V...

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
Ja, den vita övervakar bara hastigheten. Fast det är väl den gula sladden på agget du ska koppla till, tror iaf att det är den som ger 12V...

Stämmer Så jag kommer alltså kunna höja och sänka utan den vita?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Har ingen :/

Då får du nog ta att köpa en gubbe lilla....

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Stämmer Så jag kommer alltså kunna höja och sänka utan den vita?

jepp.. regleringen sker på någon av dom andra kablarna...

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Hur ska man då lära sig?

Lånar min egna tråd lite, orkar inte starta en helt ny:
Vad är den vita sladden på fläktar till för?

Man kan ju öva på andra saker som inte är så viktiga, t ex. gamla Pentium ettor eller liknande.

Jag skulle själv aldrig knippsa av kablar från mitt nätagg.
För det första så kommer du inte märka någon direkt skillnad i kylningen.
För det andra så kan du ångra dig efteråt.
För det tredje så ryker ev. garanti.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Man kan ju öva på andra saker som inte är så viktiga, t ex. gamla Pentium ettor eller liknande.

Jag skulle själv aldrig knippsa av kablar från mitt nätagg.
För det första så kommer du inte märka någon direkt skillnad i kylningen.
För det andra så kan du ångra dig efteråt.
För det tredje så ryker ev. garanti.

Det ända som kan hända är att jag inte kan ångra mig?

Edit: aja, nu är det gjort!

Stort tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Det mesta som går att klippa, går att löda. I.a.f vad det gäller kablage med koppar som ledare.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk

jag körde med krympslang en liten på alla klipta sladdar sen en större över alla för att skydda de.. ett tips är att inte blanda gnd o 12v osv lägg de i varsin hög om isoleringen skulle krypa av på en kabel så är risken mindre att något händer än om man blandat de hux flux.. kan slänga upp någon bild senare om ja hittar de

edit:

på bilden så har jag ej krymp den ännu.. glömde ta kort efter det sen var det ett skitet at agg som agerar felsöknings agg ...

ta tex alla de röda kablarna ( 5 v) och sätt sedan en extra isolering över de och sen likadant med de gula o svarta ... dvs vilka kablar du nu klipper..

Visa signatur

I am Extrazz.