Vad är viktigast för dig. Grafiken eller spel känslan??

Permalänk
Medlem

Grafiken

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Om man ser till titlar som slagit stort måste man medge att det både finns revolutionerande ideér och snygg grafik. Det är sällan bra spelkänsla utan ett snyggt skal lockat många spelare.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Det beror på vad det är för spel. Om det är fps är ju grafiken en del av känslan.

Permalänk

spelkänslan men det verkar som om det är grafiken som säljer. kolla bara alla konsoller förrutom nintendo's, det ända dom pratar om är spec's nästan inget om nytänkande unika ide'er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Exakt kolla bara på Homm VII Kass graffe men bra story

Heroes of might & magic 7!?! Några generationer för långt fram där va?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

om det är bra spelkänsla i ett spel brukar jag inbilla mej at tdet är bra grafik också

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Spelkänslan.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Molotov]
grafik är inte viktigast, ett bra spel behöver inte ha bästa grafiken.

håller med fullständigt !

Visa signatur

Intel Skylake 6700k / Corsair DDR4 16GB 2666mhz / Sapphire Radeon 390x 8GB / Samsung 850 Evo SSD´s 500+250 / Corsair 100i GTX cooling / Asus Maximus VIII Hero / Evga G2 850w / Lian-Li PC-O7SX

Permalänk
Medlem

såklart det är spelkänslan . . . MEN!!

Ifall Quake4 hade släppts med samma grafikmotor som quake2 så tror jag inte att jag hade spelat det ändå

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Heroes of might & magic 7!?! Några generationer för långt fram där va?

Det käns lite som om att han menar M&M 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Heroes of might & magic 7!?! Några generationer för långt fram där va?

han kanske satte II på fel ställe och menade IIV = 3. Fast då borde han iof skrivit III. iallafall, Homm 3 är väldigt kul när man är på humör för det. Kan bli drygt som fan ibland också.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Heroes of might & magic 7!?! Några generationer för långt fram där va?

jag tänker på deras RPg Spel serie det finns ända upp till IX Och dark messia (IIX) 'deras nya kommande spel:) IV's Namn är Blood and Honor ..HAr ni inte spelet dom spelen så har ni missat nått skoj:D

Permalänk
Medlem

spelkänslan kommer altid först är de ingen bra spelkänsla så vill man ju inte spela alls även om de bra grafikkort

Visa signatur

Antec Nine Hundred svart miditower Corsair Powersupply 750W Asus P5K Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB Samsung SpinPoint F1 500GB Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5, X-Fi Xtreme Gamer windows vista home premium 64bit

Permalänk

Grafiken har ingen som helst betydelse. Kan fortfarande plocka fram mitt gamla NES och tycka att spelen är hur bra som helst (betydligt bättre än nya, snygga spel).

En bra spelidé, story och känsla är mycket, mycket viktigare än grafiken.

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge grafiken inte är överjävligt ful eller väldigt ofunktionell så spelar den ingen större roll. Spelkänsla och story är bra mycket viktigare om ett spel ska hålla i längden. Det finns en hel del strategispel från 90-talet som fortfarande är precis lika roliga trots att man kör dem i 256 färger och vga-upplösning.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

jag tycker att det inte spelar någon roll om spelet är bra eller inte, så länge det har snygg grafik så är det tillräckligt för mig.

Permalänk
Medlem

Både och, ett spel kan inte vara bra utan bra grafik, då blir det bara "Lägg till/ta bort" direkt! Men så kan man ju inte spela ett spel som inte har någon spelkänsla eller hur? Så man måste helt enkelt ha båda två.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Definitioner enligt mig:
Spelkännsla = Sammspelet mellan grafik, kontroll och övrig spelmekanik.

Håller med helt och hållet här.
Alltså att dela på spelkänsla och grafik är bara dumt.
Däremot betyder det inte att ett spel som har fete grafik, grym fysikmotor, bra kontroller är bra. Det är samspelet mellan allt.
Och ibland kan bra sammspel mellan alla delarna lyfta hela spelet, även om grafiken är sunkig...

Sedan kan man inte säga att spelkänslan styr hela spelet, det måste finnas en bra story med..

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Spelkänslan..men kan säga att ett spel som är riktigt skönt och ser förjävligt ut spenderar man inte mkt tid till..ska iaf vara kul och "se ut som ett spel från 2006" (om det nu kom ut då) så är jag riktigt nöjd:P

Permalänk

Båda, men spelkänslan är viktigare än grafiken.

Permalänk
Medlem

För att fånga intresset innan man lirat spelet så är ju grafiken viktig, är ju den som oftast får folk att vilja testa spelet... men jag tror inte det är många som lirar igenom ett spel om det är skittrist att spela, hur snygg grafik det än har ^^

Visa signatur

FZ.se <---- behövs förklaring?
UnrealNorth <--- Om du undrar över något kring Unreal Tournament 2004
Spel och filmsamlingen <--- inte så stor nu men man måste ju börja någonstans

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är för mig att dom finns i ett slags symbios Att spela ett spel som har riktigt bra handling etc men grafiken är värdelös på är inte så himla roligt. Att spela ett spel med super grafik och en värdelös historia är inte helle så roligt men om man kombinerar dom så blir det jävligt roligt

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Givetvis är det lite av en blandning. Men ska sanningen fram så är det inte mycket till samspel mellan delarna i dagens spel. De snyggaste spelen är helt enkelt bara snygga, eftersom det läggs så mycket kraft vid att göra dem just snygga. Spel som Fahrenheit, som egentligen är lite fult (och faktiskt inte perfekt som spel heller) är trots sina brister mitt absoluta favoritspel på senare år. Senaste som kommer upp i samma standard är väl MAFIA, som iofs var riktigt snyggt då det kom.

Då kanske jag borde gilla Gudfadern? Det är ju FULARE än Mafia. Men där tycks utvecklarna inte lagt ned tid på... egentligen... någonting.

Dessutom kan spel vara vackra, utan att kanske vara snygga i form av senaste shaders och annan teknik. Åter igen, Mafia, det är helt klart funktionellt än idag tack vare sin härliga stil.

Annan jämförelse, FIFA och pro evolution. Snyggast? Många säger FIFA, jag säger PES. Här är ju den tydligaste skillnaden animationer. Räknar vi in det i hur snyggt ett spel är? Kanske inte, men det är ju i många fall viktigare än hur spelet i sig ser ut. Dessutom verkar ju EA försöka dölja sitt egentligen fula spel med diverse effekter

Aja, nu har jag spårat ur. Vad jag egentligen vill säga:
Lägg ned mer tid på spelen och mindre på att få skärmdumparna att se bra ut

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Så länge grafiken inte är överjävligt ful eller väldigt ofunktionell så spelar den ingen större roll. Spelkänsla och story är bra mycket viktigare om ett spel ska hålla i längden. Det finns en hel del strategispel från 90-talet som fortfarande är precis lika roliga trots att man kör dem i 256 färger och vga-upplösning.

Starcraft:) är ett....Hade ni betalat samma pris som på ett nytt spel (499Kr) om det hade varit kass graffe och att det hade varit helt nytt?

Permalänk

Säger bara Civ 1, Colonization, Elite: Frontier, Master of Magic, Master of Orion, Dune 2

Där har ni spelkänsla så det räcker och blir över. Inte många spel idag som kan mäta sig med dom.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk

Tja Civ 2 var nog snäppet vassare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
han kanske satte II på fel ställe och menade IIV = 3. Fast då borde han iof skrivit III. iallafall, Homm 3 är väldigt kul när man är på humör för det. Kan bli drygt som fan ibland också.

V = 5

IIV kan man väl inte ens skriva, för menar man 7 så skriver man ju VII.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Moses
Tja Civ 2 var nog snäppet vassare

Well, jag är en "old timer" så jag vet inte om jag håller med...

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Grafik är ju bara spelets yta, så om det inte innehåller något mer än bra grafik så kan det inte hålla uppe mitt intresse än i mer än 5 minuter. Är däremot känslan i spelet bra så spelar inte grafiken så stor roll.

Det är nog anledningen till att jag föredrar spel från 80-90 framför många av dagen spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedEyeJoe
Säger bara Civ 1, Colonization, Elite: Frontier, Master of Magic, Master of Orion, Dune 2

Där har ni spelkänsla så det räcker och blir över. Inte många spel idag som kan mäta sig med dom.

Håller med fullständing, Elite: Frontier First Encounter är och förblir världens genom tiderna bästa spel. Och dom andra där är guld dom också (gillar civ 2 bättre än 1 iofs, men det är mindre viktigt)

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.