Permalänk
Medlem

Bara grafikkortet kvar...

Nu har jag beställt så gott som allt utom grafikkort. I korthet ser det ut så här (om några är nyfikna):

AMD X2 3800+
Asus A8R32-MVP
2 Gig minne

Jag har bestämt mig för ett 1800XT kort (så försök inte övertyga mig om att nvidia är bättre), men är det värt 600 kr mer för 512MB minne?? Jag kör högst 1280x1024 upplösning.
Jag missade ju kompletts fina erbjudande på 512 versionen som de hade några veckor sedan.. Sen missade jag ju även det fina priset på 256 versionen... Nu ligger 512 på 3595 kr och 256:an på 2995 kr.
/Calle

Permalänk

vad e frågan???

Permalänk
Medlem

ja vad e frågan du har ju redan bestämmt dej ganska onödig tråd.!

Permalänk
Medlem

Re: Bara grafikkortet kvar...

Jag citerar mig själv eftersom ni verkar ha svårt att läsa mitt inlägg (eventuellt ha svårt att se frågetecknet):

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cwahlin
Jag har bestämt mig för ett 1800XT kort (så försök inte övertyga mig om att nvidia är bättre), men är det värt 600 kr mer för 512MB minne??
/Calle

Och så kan jag summera om ni fortfarande inte förstår frågan:

Är det verkligen värt 600 kr till för 512MB minne på X1800XT?

Om det fortfarande är en onödig tråd ber jag om ursäkt för att ta upp bandbredd i nätet, de par kilobyte diskplats inlägget tar, och den tid jag har slösat från era liv.

/Calle

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte säga att det är värt det, dels är det på gränsen att det kortet alls har nytta av den minnesmängden, och dels så i den upplösning du ska köra kommer det i.a.f. inte att göra nån skillnad.

Så kör på det billigare och spara 600!
Men du varför inte X1900GT?, ungefär samma pris, men borde vara bättre.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

X1900GT är inte bättre än X1800XT 512mb enligt dom testerna som jag har sett...

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Jag skulle inte säga att det är värt det, dels är det på gränsen att det kortet alls har nytta av den minnesmängden, och dels så i den upplösning du ska köra kommer det i.a.f. inte att göra nån skillnad.

Varför skulle inte ett X1800XT ha nytta av 512mbyte? Många här pratar som om det är ett uråldrigt kort, när det i själva verket är väldigt likt X1900XT utom i shaders. Är det något kort som verkligen har nytta av 512mbyte minne idag är det x1800/x1900.

Du kanske glömmer att ATis nya kort är väldigt snabba med mycket AA och AF. 1280*1024 med 6*AA äter duktigt med minne, ihop med spel som bara använder mer och mer högupplösta texturer. Jag ska se om jag kan hitta genomgången av detta, det finns flera artiklar om det.

Tänk på det så här: Hur länge ska du ha kortet? Ta 600.- dividerat med antal månader du tänker behålla det. Tycker du månadskostanden är värt skillnaden, att med stor sannolikhet kunna köra mer detaljerat i nya/kommande spel? Så brukar jag räkna när jag går igenom systemkonfigurationer:

Prisökningen delat med tänkt livslängd. Är det värt det om man ser till månadskostnaden?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag är nog övertygad. Bäst jag beställer innan jag ändrar mig

512 blir det.

/Calle