Permalänk

Hjälp från Aspire 5024 användare?

Jag behöver lite hjälp med CPU och GPU värdena.
jag skulle uppskatta om där är 2-4 st som till hjälpa till.

Ni kommer behöva installera RightMark för att låsa Cpun på 1800mhz med standard fid på 9x och standard volt som ligger 1.45V (orginal?).
Gärna om nån har MT processor så skule jag gärna vilja ha info från dom med.
Jag har testat på 2 st 5024 (ML) och änsålänge är min slutsats att dom inte klarar det. Men enligt tillverkaren så är datorerna defekta.
Därav vill jag veta om fler har samma problem.

Så jag behöver:
Idle temp @ 1800mhz
Vilket typ av os ni kör.
Temp värdena vid spelande låst till 1800mhz för både CPU och GPU.

Datorn verkar vara låst till att om processorn blir 83grader throttlar den ner till 800mhz vilket resulterar i att den throttlar väldigt ofta i spel.
Enligt acer så kan man använda program för att köra 1800mhz konstant, men då blir datorn överhettad och dör?

Posta gärna era synpunkter..

Permalänk
Medlem

Jag simulerade spel med prime 95 och avi tool samt låste processorn (ML 35 W) till 1800 mhz (1.45 V) och Grafik processorn på 358 mhz och grafikminnet körs på 330 mhz.

Då steg temperaturen ända upp till 84 grader c utan att processon gick ned till 800 mhz.

grafikkortet hade temperatur kring 69 grader c.

och chipset tog ett skutt från 49 grader c till 71 grader c när processorn blev 84 grader c varm.

Idle temp @ 1800mhz (1.45 V) var ca 56 grader c.

Jag vågade inte testa mera det känndes obehagligt när datorn blev så varm. Slutsatsen är att mitt system inte klara av att köra på fullbelasting med en spännig på (1.45 V).

Nu har jag gått till baks till under voltat 1800mhz 1.125 V och då blir processorn bara 63 grader c varm vid full beslasting

Jag kör windows xp och annvände mobilmeter för att mäta temperaturerna.

Permalänk
Medlem

Vid 1.45 volt och 1800 Hz kommer jag ganska snabbt upp i 83 grader varvid datorn throttlar ner sig vid spel etc. GPUn ligger också omkring 80 grader. Kör både Förinstallerade XP Home och Vista 5384 samma sak i båda systemen. Min IDLE temp vid 1800 Hz ligger kring 58 grader. Med RightMark inställd på 1.125 Volt ligger jag runt max 65 grader vid max belastning.

Helt klart är att ACER troligtvis har satt för högt volt tal med 1.45 Volt då de säkerligen skulle kunna undvika problemet genom att sänka till något lägre spänning lägre. Har kört min med 1.125 Volt sen jag köpte den och inte haft ett endaste problem :).

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon XP 2800@3200 | Abit NF7-S v2.0 | 2x512 DDR400 | Radeon 9800SE AIW @ 9800 Pro | 2x200 2x120 1x250 1x80 Gb HD
Bärbar: ACER 5024 | 1024Mb DDR400 | 100Gb HD | RadeonX700 128Mb

Permalänk
Medlem

Detta är ett känt faktum.. iallafall för mig .. hade samma problem.. och det har jag testat på 4 datorer med samma resultat..

Enda lösningen är väl undervoltning eller nån sorts laptopkylare under..

Kasst acer... Kasst! .. Tur man fick cash tillbaka iaf

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för, det är ju en kraftfull laptop för det priset. Klart att det skulle finns en hake nånstans, men i stort sett är den mycket köpvärd

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem

Min lappe (5024) drog upp i 93 grader full belastning ingen undervoltning och inte upphissad.. då prollens max. temp är 95 grader så avbröt jag testet... tycker det är åt fan... ska sälja bort det här härket och köpa ny (och inte acer)

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Hedersmedlem

Temperaturer närmare 90C är inte alls ovanligt på bärbara datorer. Kicken, har du länk till thermal specsen där du läst att max tempen är 95C? Tycker det låter lågt för en processor som är gjord för att sitta i bärbara datorer.
Själva processortemperaturen skulle jag inte oroa mig så mycket över, det är mer moderkort och allt runt omkring som jag skulle oroa mig för.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Acer 5024 inköpt december 2005.

4x volt: 0.925V
9x volt: 1.250V

Temperatur CPU idle: ~50-60 C
Temperatur chipset idle: ~50-65 C
Temperatur grafik idle: ~50-65 C

Temperatur CPU load: ~65-77 C
Temperatur chipset load: ~65-75 C
Temperatur grafik load: ~65-80 C

Temperaturen i lägenheten är 25 - 32 grader, så det påverkar värderna rätt bra. Hade jag kört i originalvolt så hade temperaturerna varit mycket högre.

Kan berätta att jag testade spela ett spel på den samma dag som jag fick den och spelade kanske 30-45 minuter när jag fick en blåskärm och datorn startade om, datorn var då väldigt varm. Började fundera och läsa om undervoltning och undervoltade datorn i 9x (till 1,35V) och då blev den inte lika varm.

Fungerade mycket bättre sen, inga problem alls, förutom när jag haft med den på några LAN och man suttit och spelat i några timmar, då har jag fått blåskärm några gånger också, lokalen vi brukar vara i är väldigt varm bör tilläggas vilket säkert påverkar datorns prestanda negativt.

Har sedan dess lyckats spela igenom hela F.E.A.R. och Condemned på den utan problem, har även spelat Oblivion i ett par veckor utan problem, datorn har varit varm som attans men aldrig krånglat när jag spelat.

Nu när det är sommar och jag har det väldigt varmt i lägenheten så kan jag få blåskärm bara efter 10-15 minuters spelande (eller om man använder någon applikation som maxar processorn).

Skulle gissa på att kylpastan är dålig, eller felaktigt ditsatt på datorn. Det är väl meningen att man ska kunna köra den i 1800 mhz utan att få blåskärmar, annars är det som en annan påpekade i en annan Acer-tråd bara en 800-mhz dator.